Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Den som begår misstaget att t.ex. koppla fel eller konstuera fel.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

H.O skrev: 22 mars 2021, 14:42:10 Angående transistorkopplingen. Du bör nog sätta lysdioden mellan +3.3V och kollektor istället och koppla emittern till 0V/GND/Vss.
Sen får du en bas-emitter ström på ungefär (3.3-0.7)/10000=260uA.
Om du tittar i databladet för den tänkta transistorn så hittar du hFE där, t.ex Nexperia BC847 listar en förstärkning på 100 BC847 vilket i ditt fall skulle ge ca 26mA kollektorström räcker det för den backlight? Om inte så får du öka bas-strömmen eller välja en transistor med högre förstärkning.
Vad tror du om detta förslag då? Nu slipper man räkna dessutom :)
Det kanske finns enklare sätt att utföra detta på. Vem vet? Tror ni man kan lösa detta med en darlington transistor?

Detta är en Sziklai Pair transistorkoppling.
2021-03-26_19-10.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Den där lösningen fungerar. Mig veterligen finns inga NPN-PNP-darlington...
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av E Kafeman »

DanielM skrev: 26 mars 2021, 19:12:01 Detta är en Sziklai Pair transistorkoppling.
Fel igen, skärpning, detta är definitivt ingen Sziklai Pair koppling.
Hur vore det om du fakta-kollar innan du fantiserar, är redan sagt.
Du är inte så mycket för den biten antar jag.
När du skriver: "Detta är .." gör alltid tillläget "detta är fritt ur min fantasi" så ljuger du åtminstone inte, sprider inte fakta-förvrängning.
Varför vill du stå för sådant?

Apropå frågan, nej jag bränner inga kretsar pga av att jag inte läser databladet. Det är allt för simpelt för att missa. Det får man vara bra mycket amatör eller analfabet för att göra fel på , om du alls läser datablad. Det kan vara möjligt att missa på andra parametrar men spänningståligheten går knappast att missta sej på. Skulle inte förvåna mej om du alls läser andra datablads-parametrar och väljer kretsar efter det. Det verkar inte så.
Hur ska du då kunna begripa vad du håller på med? Välja som i någon blindbok-lek Databladet ska läsas väl innan man alls överväger kretsen för att veta att kretsen uppfyller önskemålen som man vill nå.
Det är ju som att stoppa in 12Volt billampor i 240V ljusarmatur utan att kolla vad det står på lampan. Har man huvudet med sej vet man att sådant inte ens är värt försöket.
Självklart läser man resten av databladet för övriga viktiga parametrar, spänningståligheten är nästan väl enkel att begripa vikten av.
Kolla efteråt i Excel-blad att finna ut att man valt 12Volt lampor för ett 240V system är ingen framgångsrik strategi.
Senast redigerad av E Kafeman 26 mars 2021, 20:32:50, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Nästan en sådan. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Sziklai_pair

Jag kan dra om den så här istället för att få all ström passera LED.
2021-03-26_20-33.png
:roll:
Ta en öl istället :) Eller du kanske bara dricker kafe? Kafeman. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 26 mars 2021, 20:35:20, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av E Kafeman »

Ja du har fel och begriper inte att det du ritat upp INTE är en Sziklai Pair koppling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Du har nog missat lite grand om detta, DU HAR INTE kopplat det som en Sziklai Pair.
Följaktligen är det inte en Sziklai Pair koppling.

Dessutom att lägga lasten på emitern är en dålig ide. (om du nu tänkt dig använda en NPN-Sziklai Pair)
Överhuvudtaget är det en dålig ide, vilket jag nämnt tidigare att lägga lasten på emitern.
Den bör alltid ligga på kollektorn.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Låt oss då kalla den för en DanielM-koppling då :tumupp:

Viktigaste för mig är att jag har fått funktionen för att lysa med LED lampan :)

Undra om man ska använda liknande teknik för att skicka ut ström, istället för att ha en open-collector utgång?
Senast redigerad av DanielM 26 mars 2021, 20:40:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Götapetter, är du inte intresserad av att lära dig?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jo. Jag vet att lasten på emitter kan vara dåligt i vissa svaga fall. Jag har inte gjort det på min konstruktion. Jag bara drog om i Falstad :)
2021-03-26_20-42.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Gör om Gör rätt.
Det lär nog inte fungera.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Du menar att jag bör ta bort 10k moståndet mellan kollektor och bas?
2021-03-26_20-46.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Aldrig last på emittern på en NPN, vilket du har.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Ja. Bara i falstad. Jag vet om att har man en last på emitter så måste basspänningen vara pass så hög så att ström kan flöda från kollektor till emitter och ändå driva lasten.

Men som jag har dragit linjerna i KiCad, så är det inte en last på emitter hos min DanielM-koppling. Vi kan kalla det för så :wink:

En annan fråga. Tycker ni att open-collector PWM är bättre eller om jag ska göra så att jag har en P-kanals MOSFET som skickar ut ström istället?

Bilden illustrerar en N-kanals mosfet där en last läggs på PWM5.
2021-03-26_20-59.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 26 mars 2021, 21:02:13, redigerad totalt 3 gånger.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av E Kafeman »

DanielM skrev: 26 mars 2021, 20:24:34 Jag kan dra om den så här istället för att få all ström passera LED.
Det av dej efterredigerat inlagda ritningen är vad du kallar att "dra om" men du missförstår funktionen även om den nu uppfyller villkoren för att vara en Sziklai Pair koppling.
Det kommer säkert som en överraskning för dej med tanke på dina kunskaper inom elektronik, men troligen kommer obetydlig ström om ens någon passera LED i ditt senaste schema.
Du gräver ner dej på allt för låg elektronik-nivå och tror att du kan kompensera genom att hitta på saker som är felaktiga.
Håll sådant för dej själv. Du sprider bara okunskap.

Du kan skriva och visa vilka tokiga kopplingar som helst men när du påstår saker som inte är korrekta kommer du få korrigering, inte för din skull men för efterföljande som letar efter vad en Sziklai Pair koppling är för något och då kanske de hittar dina felaktiga påståenden.
Du bidrar till din egen och andras fördumning genom att du inte lär dej elektronik innan du postar påståenden baserat på din kunskaps-referens, som inte är så lysande. Det kommer i vart fall inte tändas någon lysdiod.

Denna koppling är även helt felaktigt vald. Ingen med grundläggande kunskap skulle koppla på detta viset. Det är instabilt vilande katastrof-koppling där strömmen genom lysdioden inte alls är ström-reglerad om matningsspänningen skulle räcka till för att leda ström till lysdioden.
Vid 3.3 Volt lyser inte lysdioden om det är en modern vanlig variant men om man höjer matningsspänningen till 5Volt kommer lysdioden brinna upp. Det är så dålig strömreglering som det är möjligt.
Skriv svar