Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av sodjan »

> https://www.qedsystemsllc.com/opc-ua-for-openvms

Sätt dit en pulldown då! Det är ju upp till dig vilket läge
du vill ha vid en "öppen" GPIO. Nu så kommer det inte att
gå någon ström i alla fall till en bipolär transistor, men om
det hade varit en CMOS ingång hade det varit viktigare.
Och det är ingen dålig vana, för del delen, att se till att
ingångar uppträder på ett känt sätt om ingången är öppen.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag kan köpa LCD:n och sedan räkna ut hur mycket ström den vill ha vid 3.3V :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Öh, nej det kan du inte, du vet inte vilken drivspänning den skall ha, du vet inte hur belysningen är anordnad etc.
Det du tror du kan göra är en fullständig omöjlighet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Varför har du en pull-up på 3.3V vid NPN-transistorn? Då blir transistorn alltid ON, så länge inte GPIO är låg.
En bra konstruktör ser alltid till att samtliga utgångar (och ingångar) har ett lämpligt läge vid uppstart.
Lämpligen är använda PullUp/Down på sådant sätt att inga skador kan ske på yttre enheter innan processorn är fullt initialiserad.

Det är nämligen så att alla konfigurerbara IOn sätts som ingångar, innan koden som konfigurerar dessa börjar exelkveras.
De pinnar som normalt sett skall vara utgångar blir då högimpedantiva, och har man då inte tilsett att använda lämpliga PullUp/Down kan en massa konstigheter hända, till exempel om en motor skall styras, så kan den börja snurra helt okontrollerat, osv.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Men det här med displayens bakgrundsbelysning kan ju inte vara någon raketforskning direkt... Man får väl köpa två st för säkerhets skull. Men det är nog inga problem att hitta ett datablad, bara man vet vad man skall leta efter... Eller prova sig fram. Daniel, du skall ju ända skaffa lite sådan utrustning om du nu inte redan gjort det! Och den här transistorkopplingen med en NPN som driver en PNP med ett par tre motstånd fungerar, du kanske behöver högre drivspänning än 3,3 volt men det märker du. Om jag skulle valt så skulle jag välja ett pulldownmotstånd, men det behövs nog egentligen inte då transistorn är strömstyrd, men det får du prova, också. Sen behöver du förmodligen ett seriemotstånd om du skall driva LEDen direkt, men det kan lika gärna vara en 3,3 volts nivå som aktiverar bakgrundsbelysningen?
Men som sagt, ett datablad på displayen ger dig svaren direkt...
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ktm_micke »

DanielM skrev: 28 mars 2021, 14:02:44 Jag kan köpa LCD:n och sedan räkna ut hur mycket ström den vill ha vid 3.3V :)
Varför inte köpa en där det finns datablad det sparar ju en massa tid hur ska du gissa hur datan ska skickas till den om du inte har datablad på den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Den displayen jag använder, en Winstar QVGA vill ha 18V för drivningen av bakgrunden, den består av ett antal seriekopplade vita LEDar, MEN den har intern generering av drivspänningen, så det enda jag behöver göra är att ge den en logisk signal för att tända den.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Om du har 3.3 V både på processorn och bakgrundsbelysningen på displayen kan du ta bort NPN från min senaste koppling och bara använda en PMOS för styra spänningen.

Men hur du ska kunna visa nåt på displayen utan datablad blir intressant!
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Vad gäller pullup på NPN så fungerar NPN i kopplingen som inverterare, dvs PMOS kommer vara avstängd innan processorn konfigurerat utgången. Tror inte du vill ha så display blinkar till varje gång man slår på strömmen.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 28 mars 2021, 14:28:43 Öh, nej det kan du inte, du vet inte vilken drivspänning den skall ha, du vet inte hur belysningen är anordnad etc.
Det du tror du kan göra är en fullständig omöjlighet.
Drivspänningen är 3.3V. Det vet jag. Men jag vet inte drivströmmen.
TomasL skrev: 28 mars 2021, 14:34:33
Varför har du en pull-up på 3.3V vid NPN-transistorn? Då blir transistorn alltid ON, så länge inte GPIO är låg.
En bra konstruktör ser alltid till att samtliga utgångar (och ingångar) har ett lämpligt läge vid uppstart.
Lämpligen är använda PullUp/Down på sådant sätt att inga skador kan ske på yttre enheter innan processorn är fullt initialiserad.

Det är nämligen så att alla konfigurerbara IOn sätts som ingångar, innan koden som konfigurerar dessa börjar exelkveras.
De pinnar som normalt sett skall vara utgångar blir då högimpedantiva, och har man då inte tilsett att använda lämpliga PullUp/Down kan en massa konstigheter hända, till exempel om en motor skall styras, så kan den börja snurra helt okontrollerat, osv.
Men om man redan har interna pull-ups och pull-downs, så är det bättre att använda dom. Annars är det helt onödigt för processortillverkare att tillverka processorer som har interna pull-up och pull-down. Dom finns av en anledning med andra ord :)
Jag skulle dock sätta pull-down/up resistorer om störningar försigkommer.
Janson1 skrev: 28 mars 2021, 17:37:29 Men det här med displayens bakgrundsbelysning kan ju inte vara någon raketforskning direkt... Man får väl köpa två st för säkerhets skull. Men det är nog inga problem att hitta ett datablad, bara man vet vad man skall leta efter... Eller prova sig fram. Daniel, du skall ju ända skaffa lite sådan utrustning om du nu inte redan gjort det! Och den här transistorkopplingen med en NPN som driver en PNP med ett par tre motstånd fungerar, du kanske behöver högre drivspänning än 3,3 volt men det märker du. Om jag skulle valt så skulle jag välja ett pulldownmotstånd, men det behövs nog egentligen inte då transistorn är strömstyrd, men det får du prova, också. Sen behöver du förmodligen ett seriemotstånd om du skall driva LEDen direkt, men det kan lika gärna vara en 3,3 volts nivå som aktiverar bakgrundsbelysningen?
Men som sagt, ett datablad på displayen ger dig svaren direkt...
Jag ska beställa från Bangood. Sedan är jag en person som gillar att utforska, tänka som en Citroën och uppfinna hjulet på nytt. :)
Målet med denna koppling som jag gjorde.
2021-03-29_00-30.png
Det är att:
  • Skapa ett "relä" av halvledare
  • Ej behöva ta hänsyn till strömförbrukningen hos LCD:n
Så om LCD:n drar 70 mA i bakgrundslyse, så ska det inte påverka valet av transistorer, eller resistorer.
ktm_micke skrev: 28 mars 2021, 17:47:22
DanielM skrev: 28 mars 2021, 14:02:44 Jag kan köpa LCD:n och sedan räkna ut hur mycket ström den vill ha vid 3.3V :)
Varför inte köpa en där det finns datablad det sparar ju en massa tid hur ska du gissa hur datan ska skickas till den om du inte har datablad på den?
Rick81 skrev: 28 mars 2021, 21:38:31 Om du har 3.3 V både på processorn och bakgrundsbelysningen på displayen kan du ta bort NPN från min senaste koppling och bara använda en PMOS för styra spänningen.

Men hur du ska kunna visa nåt på displayen utan datablad blir intressant!
Svårt att hitta en LCD som har färdigt bibliotek. Återanvänder oftast andras bibliotek då jag har inte denna tid att skapa eget. Jag skulle helst vilja göra det. Något som jag har funderat på är att bygga vidare på ett befintligt bibliotek.
Dessutom har jag inte hittat det korrekta databladet av ILI9341 LCD. Det verkar finnas flera stycken av dom. Det är ju förstås Kina-kopior hela bunten.
TomasL skrev: 28 mars 2021, 17:54:49 Den displayen jag använder, en Winstar QVGA vill ha 18V för drivningen av bakgrunden, den består av ett antal seriekopplade vita LEDar, MEN den har intern generering av drivspänningen, så det enda jag behöver göra är att ge den en logisk signal för att tända den.
Skriver du biblioteket helt själv?
Rick81 skrev: 28 mars 2021, 23:40:15 Vad gäller pullup på NPN så fungerar NPN i kopplingen som inverterare, dvs PMOS kommer vara avstängd innan processorn konfigurerat utgången. Tror inte du vill ha så display blinkar till varje gång man slår på strömmen.
Men med min konstruktion så måste uC-pinnen LED_ON vara hög för att LCD:n ska få sin ström till baklyset?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Skriver du biblioteket helt själv?
Ja, naturligtvis, utifrån uppgifterna i databladet samt tillverkarens exempelkod (vilket är just exempelkod och inget annat)
Även font-biblioteken och bibliotek för grafiska symboler.
Men med min konstruktion så måste uC-pinnen LED_ON vara hög för att LCD:n ska få sin ström till baklyset?
Nej, utan PullUp/Down så kommer skärmen att blinka slumpvis innan processorn är helt initierad
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av svanted »

Dessutom har jag inte hittat det korrekta databladet av ILI9341 LCD
varsegod... :)

https://www.electrokit.com/uploads/prod ... LI9341.pdf

edit: ändrade till en snällare kommentar...
Senast redigerad av svanted 29 mars 2021, 08:11:55, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Daniel: Det här med inbyggda pullup/pulldown, dom måste initieras innan det funkar. Processortillverkare har givetvis lagt in det för din och alla andras skull men dom kan ju inte veta när/var/hur eller om alls det skall användas... Så det är DU som programmerare som bestämmer det i slutändan. Men, precis under uppstart så hänger alla I/O fritt en kort stund tills den är resetad och initierad, en del blir input andra output, vissa får pullup andra pulldown osv. men då är processorn igång och snurrar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

svanted skrev: 29 mars 2021, 02:12:54
Dessutom har jag inte hittat det korrekta databladet av ILI9341 LCD
varsegod... :)

https://www.electrokit.com/uploads/prod ... LI9341.pdf

edit: ändrade till en snällare kommentar...
Det var faktiskt databladet på drivern, inte LCDn som sådan.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av svanted »

okejj, fattade inte att det vara bara LCD plattan som det pratades om...

https://www.telerex-europe.com/content/ ... AJDNN0.pdf

edit:
den måste ju alla hitta?
eller....
är det bara jag som letat efter den?
Skriv svar