Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ja, den ser bra ut. Köp hem och prova. (återkom gärna om resultat!)
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag körde en liknande där jag fick ha väldigt hög frekvens för att det skulle hända något. Samma märke, fast 48W.

Denna tror jag hade för stor kapacitans på gate.

Eller så skiter jag i PWM och kör strömreglering istället via en DAC? Med DAC:en så kan jag ju få en liten PWM om jag önskar. :)

MC33079DT kan jag använda och BUK9Y07-30B,115 på 105W. Det blir nog bra!

Men....tror det är smart att omvanlda PWM till hyfsat analogt? Vi säger t.ex. om jag pluserar med 3.3kHz så motsvarar det 3.3v med 0.1V +-. Jag tänkte ha det som ingång till op-amp. Då får man ju lite dither på köpet.
Alltså man bygger ett lågpassfilter efter PWM signalen.

Så här har jag tänkt mig.
2021-04-29_23-06.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Alltså Daniel, jag tror du har missat helt varför man har just PWM... Med din senaste koppling så bränner du bort allt i värme. Glöm ytmonterat, jag tror du behöver nåt kilo kylfläns med tillhörande fläkt för att bli av med värmen om du tänker köra ett antal slutsteg samtidigt. Om du nu skulle få för dig att köra PWM igen så slipper du värmen överhuvudtaget. (om det är rätt dimensionerat och transistorerna får möjlighet att bottna helt) Jag använder själv MOSFET till ganska stora strömmar (25-30 Amp) och transistorerna blir inte ens ljumna, jag har dom inte i kylfläns, bara direkt på mönsterkortet. I det läget behöver dom inte tåla några watt då dom antingen är i avbrottsläge eller bottnat läge. dvs i ena läget fullt strypta, full spänning över dom men ingen ström = 0 watt, i andra läget fullt bottnade, ingen spänning över dom men full ström vilket i praktiken ger nästan 0 watt där med. Men låt oss räkna lite på det. En MOSFET har en viss onresistans. Den transistorn jag använder har 17,5 mOhm som bäst. Min koppling bottnar inte transistorn helt fullt ut men säg att min onresistans hamnar på 25 mOhm Vad blir då spänningsfallet över transistorn? U = R x I --> U = 0,025 x 30 blir 0,75 Watt. (Låter lite mycket i mina öron, hmm. jag har nog mindre onresistans eller mindre ström eller har jag räknat fel?) Men Daniel, alla effekter under 1 watt behöver du förmodligen inte ta hand om, om det ligger lite utspritt men annars så är det just vid nån watts effekt som nästa problem uppstår: Värme. Värme på dom här transistorerna är inte bra då ledningsförmågan vid on blir sämre ju varmare dom är och ju sämre dom leder ju mer värme blir det och sen poff, det kan vara det du råkat ut för då din transistor brann? Och nu kommer du på allvar med en analog koppling som ger ca 15-45 watt i värme per transistor... Så nu en stilla fråga: Vad vill du egentligen åstadkomma? Om du nu vill kunna styra en hydraulventil perfekt vid alla temperaturer, miljöer, tryck i systemet, ta hand om ev mekaniska trögheter så skaffa en testrigg och utprova detta, det gjorde jag när det begav sig för ett par tre år sedan. (jag skaffade först en dubbel ventil PWM styrd och provade mig fram och bara tittade in i ventilen när jag körde den och mätte lite, sedan så hittade jag ett elmotordrivet hydraul aggregat så jag kunde köra ventilen med tryck och flöde, efter ett tag blev alltihopa varmt och jag kunde då se om det blev bättre/sämre/oförändrad funktion)
Det känns lite som att du vill åstadkomma nåt jerrejösses revolutionerande men har egentligen dålig aning om dom faktiska sanningarna. Börja med hur andra har byggt och försök efterlikna det, du har väl tillgång till dom här olika burkarna? Däremot är jag lite impad av att du får så bra liv i STM32 familjen rent programmeringsmässigt. Där gav jag upp lite innan startlinjen... (Nu har jag lyckats få till det med Arduino NANO/Mega och nu har ESP32 flyttat in hos mig för att förmodligen stanna)
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Jo denna lösning ger både nackdelarna av PWM (korrekt filtrering till analog signal) och linjär reglering (bränna bort en massa effekt i värme) .....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 29 april 2021, 21:36:18 Att det ska vara så svårt att välja MOSFET som är billiga och duger till PWM!
Var det något fel på den jag tipsade om?
https://www.mouser.se/ProductDetail/Inf ... vGRxyH3lq2
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 29 april 2021, 22:39:57 Eller så skiter jag i PWM och kör strömreglering istället via en DAC? Med DAC:en så kan jag ju få en liten PWM om jag önskar. :)

MC33079DT kan jag använda och BUK9Y07-30B,115 på 105W. Det blir nog bra!
Fundera lite på hur du ska kyla bort 100W värme kontinuerligt. Dessutom flera kanaler, så flera hundra watt?

För att få en liten känsla för vad som behövs så tänk på processorkylaren på en vanlig PC, hur stor den är med fläkt och allt. Detta för att kyla bort typ 30-50W eller så som en typisk modern processor drar.
Senast redigerad av Klas-Kenny 30 april 2021, 12:38:58, redigerad totalt 1 gång.
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Shimonu »

Älskar de här trådarna, så underhållande att följa!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 29 april 2021, 22:39:57 Vi säger t.ex. om jag pluserar med 3.3kHz så motsvarar det 3.3v med 0.1V +-. Jag tänkte ha det som ingång till op-amp. Då får man ju lite dither på köpet.
Ska du ha dither på 3.3kHz?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 30 april 2021, 07:31:28 Alltså Daniel, jag tror du har missat helt varför man har just PWM... Med din senaste koppling så bränner du bort allt i värme. Glöm ytmonterat, jag tror du behöver nåt kilo kylfläns med tillhörande fläkt för att bli av med värmen om du tänker köra ett antal slutsteg samtidigt. Om du nu skulle få för dig att köra PWM igen så slipper du värmen överhuvudtaget. (om det är rätt dimensionerat och transistorerna får möjlighet att bottna helt) Jag använder själv MOSFET till ganska stora strömmar (25-30 Amp) och transistorerna blir inte ens ljumna, jag har dom inte i kylfläns, bara direkt på mönsterkortet. I det läget behöver dom inte tåla några watt då dom antingen är i avbrottsläge eller bottnat läge. dvs i ena läget fullt strypta, full spänning över dom men ingen ström = 0 watt, i andra läget fullt bottnade, ingen spänning över dom men full ström vilket i praktiken ger nästan 0 watt där med. Men låt oss räkna lite på det. En MOSFET har en viss onresistans. Den transistorn jag använder har 17,5 mOhm som bäst. Min koppling bottnar inte transistorn helt fullt ut men säg att min onresistans hamnar på 25 mOhm Vad blir då spänningsfallet över transistorn? U = R x I --> U = 0,025 x 30 blir 0,75 Watt. (Låter lite mycket i mina öron, hmm. jag har nog mindre onresistans eller mindre ström eller har jag räknat fel?) Men Daniel, alla effekter under 1 watt behöver du förmodligen inte ta hand om, om det ligger lite utspritt men annars så är det just vid nån watts effekt som nästa problem uppstår: Värme. Värme på dom här transistorerna är inte bra då ledningsförmågan vid on blir sämre ju varmare dom är och ju sämre dom leder ju mer värme blir det och sen poff, det kan vara det du råkat ut för då din transistor brann? Och nu kommer du på allvar med en analog koppling som ger ca 15-45 watt i värme per transistor... Så nu en stilla fråga: Vad vill du egentligen åstadkomma? Om du nu vill kunna styra en hydraulventil perfekt vid alla temperaturer, miljöer, tryck i systemet, ta hand om ev mekaniska trögheter så skaffa en testrigg och utprova detta, det gjorde jag när det begav sig för ett par tre år sedan. (jag skaffade först en dubbel ventil PWM styrd och provade mig fram och bara tittade in i ventilen när jag körde den och mätte lite, sedan så hittade jag ett elmotordrivet hydraul aggregat så jag kunde köra ventilen med tryck och flöde, efter ett tag blev alltihopa varmt och jag kunde då se om det blev bättre/sämre/oförändrad funktion)
Det känns lite som att du vill åstadkomma nåt jerrejösses revolutionerande men har egentligen dålig aning om dom faktiska sanningarna. Börja med hur andra har byggt och försök efterlikna det, du har väl tillgång till dom här olika burkarna? Däremot är jag lite impad av att du får så bra liv i STM32 familjen rent programmeringsmässigt. Där gav jag upp lite innan startlinjen... (Nu har jag lyckats få till det med Arduino NANO/Mega och nu har ESP32 flyttat in hos mig för att förmodligen stanna)
Nej. Jag vill bara ha enkel styrning, men problemet med MOSFET:arna är att jag måste driva dom på ett bra sätt, väldigt snabbt. Detta har jag inte lyckats med.
säter skrev: 30 april 2021, 11:37:59 Ska du ha dither på 3.3kHz?
Jag vet inte. Jag bara hittar på lite saker. Jag har inga pecifika kraf förutom att få något att fungera.
Klas-Kenny skrev: 30 april 2021, 08:28:41
DanielM skrev: 29 april 2021, 22:39:57 Eller så skiter jag i PWM och kör strömreglering istället via en DAC? Med DAC:en så kan jag ju få en liten PWM om jag önskar. :)

MC33079DT kan jag använda och BUK9Y07-30B,115 på 105W. Det blir nog bra!
Fundera lite på hur du ska kyla bort 100W värme kontinuerligt. Dessutom flera kanaler, så flera hundra watt?

För att få en liten känsla för vad som behövs så fundera över processorkylaren på en vanlig PC, hur stor den är med fläkt och allt. Detta för att kyla bort typ 30-50W eller så som en typisk modern processor drar.
Jag menar att om jag har en mosfet som klarar 100W, men jag använder bara 30W. Då har jag god marginal. :)
Klas-Kenny skrev: 30 april 2021, 08:20:35 Var det något fel på den jag tipsade om?
https://www.mouser.se/ProductDetail/Inf ... vGRxyH3lq2
Det måste väll finnas billigare sätt?
Eller så gör jag bara så att jag får utföra detta senare på ett annat kort?

Jag bestämmer mig för denna.
https://www.mouser.se/ProductDetail/?qs ... 6TyQ%3D%3D

Nu får jag antingen köra ren ON/OFF eller hitta på något annat för att snabba på PWM signalen. Jag måste göra en beställning innan det är för sent!


Rick81 skrev: 30 april 2021, 07:47:12 Jo denna lösning ger både nackdelarna av PWM (korrekt filtrering till analog signal) och linjär reglering (bränna bort en massa effekt i värme) .....
Okej. Tackar :)
Senast redigerad av DanielM 30 april 2021, 12:47:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ffredrik »

Shimonu skrev: 30 april 2021, 11:26:03 Älskar de här trådarna, så underhållande att följa!
Instämmer :D :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag menar att om jag har en mosfet som klarar 100W, men jag använder bara 30W. Då har jag god marginal. :)
30W är fortfarande typ en CPU-kylare per kanal som du behöver. Det är *mycket* värme att kyla bort.
Du måste förstå att även om transistorn är specad för en viss effekttålighet, så måste all värme ifrån det kylas bort!
Det måste väll finnas billigare sätt?
Eller så gör jag bara så att jag får utföra detta senare på ett annat kort?
Tja, om 25kr/st är så hemskt mycket i ett hobbyprojekt så är det ju lite jobbigt..
Men med den kretsen kan du direkt ifrån processorn köra PWM på uppåt 20kHz om du vill det. Utgången är i princip skottsäker vad gäller kortslutning osv. Och du kan glatt köra 7A genom det hela.

Alternativet (om man inte råkar hitta någon liknande, men billigare krets. Jag har inte letat någon längre stund efter detta) är att bygga det med mer diskreta komponenter.
Exempelvis en MOSFET + drivare. Det blir kanske lite billigare. Men då får du inget kortslutningsskydd, så vill du skydda transistorn får du lägga till det på något vis också.
Senast redigerad av Klas-Kenny 30 april 2021, 12:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 29 april 2021, 22:39:57 pluserar
Jag antar att du menar addera?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av svanted »

ffredrik skrev: 30 april 2021, 12:45:02
Shimonu skrev: 30 april 2021, 11:26:03 Älskar de här trådarna, så underhållande att följa!
Instämmer :D :D
ni har ju helt missförstått, forumet ska ju vara upplysande,hjälpande, informerande, lärande, e.t.c.
INTE roande :D
då kan man lika gärna se på en film eller läsa en hittepå roman...
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 30 april 2021, 12:48:14
Jag menar att om jag har en mosfet som klarar 100W, men jag använder bara 30W. Då har jag god marginal. :)
30W är fortfarande typ en CPU-kylare per kanal som du behöver. Det är *mycket* värme att kyla bort.
Du måste förstå att även om transistorn är specad för en viss effekttålighet, så måste all värme ifrån det kylas bort!
Det måste väll finnas billigare sätt?
Eller så gör jag bara så att jag får utföra detta senare på ett annat kort?
Tja, om 25kr/st är så hemskt mycket i ett hobbyprojekt så är det ju lite jobbigt..
Men med den kretsen kan du direkt ifrån processorn köra PWM på uppåt 20kHz om du vill det. Utgången är i princip skottsäker vad gäller kortslutning osv. Och du kan glatt köra 7A genom det hela.

Alternativet (om man inte råkar hitta någon liknande, men billigare krets. Jag har inte letat någon längre stund efter detta) är att bygga det med mer diskreta komponenter.
Exempelvis en MOSFET + drivare. Det blir kanske lite billigare. Men då får du inget kortslutningsskydd, så vill du skydda transistorn får du lägga till det på något vis också.
Jag vill köra på PSMN025-80YL. Om jag nu måste ha PWM med, så får jag väll bygga något som gör bättre PWM signaler innan.

En PSMN025-80YL har 95W som max effekt och det är bra tycker jag. Jag får öva på att jag inte har alla bästa saker och göra det bästa utav situationen.
svanted skrev: 30 april 2021, 12:58:07
ffredrik skrev: 30 april 2021, 12:45:02
Shimonu skrev: 30 april 2021, 11:26:03 Älskar de här trådarna, så underhållande att följa!
Instämmer :D :D
ni har ju helt missförstått, forumet ska ju vara upplysande,hjälpande, informerande, lärande, e.t.c.
INTE roande :D
då kan man lika gärna se på en film eller läsa en hittepå roman...
Ett problem som jag finner med detta forum är dess höga envishet om att ha rätt och styka detta som allt annat är ologiskt fel. ;)

Sjukt förvirrande. Så därför kör jag på PSMN025-80YL punkt! Nu har jag bestämt mig. Då får jag tänka hur jag ska kunna använda detta på ett bättre sätt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det kommer säkert att fungera för måttliga/normala PWM-frekvenser.

Vilket är precis vad jag sa för ett par sidor sen i tråden, innan du började kolla på intelligenta switchar.
PSMN025-80YL har dessutom lägre gate charge än de 30nC jag räknade på då, så det går ännu bättre.
Skriv svar