Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

OKej!

Nu förstår jag.
Ditt schema är alltså en open-drain? Jag kan tänka mig sådant om man har en last (solonidmagnet, relä osv) innan.

Mitt schema skickar alltså ut ström 0-20mA, oavsett last. (Gränsen går vid 2k)
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mankan »

Jag kontrollerar ett magnetfält(som styr YIG-filtret), troligen via en spole. Jag justerar varje krets (i praktiken styra Vdrain) för vilket filter det ska kopplas ihop med. Jag har inget behov av något mer.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

mankan skrev: 25 april 2021, 16:55:27 Jag kontrollerar ett magnetfält(som styr YIG-filtret), troligen via en spole. Jag justerar varje krets (i praktiken styra Vdrain) för vilket filter det ska kopplas ihop med. Jag har inget behov av något mer.

Jag försöker hitta förstärkningen på denn N-Mosfet du använde. Jag hittar den inte.

Är det något man måste räkna fram?
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sh ... RF540N.pdf
Senast redigerad av DanielM 25 april 2021, 18:28:00, redigerad totalt 1 gång.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Rick81 skrev: 25 april 2021, 13:34:25
Jag funderar att bygga en strömkälla, typ en DAC. Fast istället för 0-20mA, så blir det 0-3A.
Kan jag använda liknande teknik som jag använder nu, men skillnaden är att jag använder 1 Ohms motstånd, istället för 160 ohm, och att jag använder en annan PNP transistor som har högre förstärkning hFE?
Typ så här: https://tinyurl.com/yg6zkr4h
Enligt din simulering så bränner du av 10 W i ditt 1 Ohms motstånd...förutom att det kommer brinna upp på nolltid kommer du få extremt dåligt effektivitet....

PWM har fördelen att man inte slösar bort effekt.

Ett problem med PWM är att det är ganska slött för mekaniska system. Man vill oftast att det ska finnas mycket vibrationer och "skakningar" i PWM, vilket det sällan finns.
För mycket vibrationer är inte heller bra.

Därför brukar man oftast kombinera analog ström + diterfrekvens för att få optimal styrning av mekaniska system. Diterfrekvensen tar bort den statiska friktionen.

Edit:
Skulle gå igenom min inköpslista...såg att huvudprocessorn STM32F373RCTx, var slut på lager...ledtid 44 veckor.... :doh: Kan ST inget bättre? Jag menar, vad sitter det i?
pfyra
Inlägg: 347
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av pfyra »

viewtopic.php?f=8&t=102018

Där hittar du en diskussion kring halvledarbristen vi genomgår just nu.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 25 april 2021, 18:27:46 Ett problem med PWM är att det är ganska slött för mekaniska system. Man vill oftast att det ska finnas mycket vibrationer och "skakningar" i PWM, vilket det sällan finns.
För mycket vibrationer är inte heller bra.

Därför brukar man oftast kombinera analog ström + diterfrekvens för att få optimal styrning av mekaniska system. Diterfrekvensen tar bort den statiska friktionen.
PWM är definitivt inte för slött i sig. Och det finns inte mindre "vibrationer och skakningar" i PWM ännu en vanlig analog signal (snarare mer, PWM är ju en enda stor skakning).

Det går utmärkt att lägga på dither på en PWM-signal på exakt samma sätt som på din analoga.
Ska du styra spolar (elventiler) så kör PWM och strömmätning, sen reglerar du strömmen med PID eller liknande.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag hade tänkt att använda DAC + analog utgång. Med DAC:en så kan jag koppla den till en 0-2A regulator (Mosfet + op-amp) där jag kan reglera strömflödet. Då kan jag använda en timer + DAC för att få en fin pulserande signal, fast inte PWM. :)

En fråga!
Finns det en möjlighet att kunna bevaka komponenter hos Mouser?

Jag får känslan att beställa naket kort och sedan beställa komponenter hos Mouser...är inte en bra idé.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Vad ser du för problem med att beställa hos Mouser?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Men det blir väldigt mycket värme om du ska reglera 2-3A helt linjärt. Ska du absolut inte köra ren PWM går du nog hitta på någon annan, switchad, strömdrivare.


Vad gäller tillgång på processorn så är många STM32 just nu extremt svåra att få tag på. Ska du ha just den modellen i enstyck är nog Ebay eller liknande din bästa chans. Med risk för att få fejk-komponenter såklart.
Annars är nog det enklaste i ditt läge att gå baklänges och kolla vad för processorer som går att få tag i, och designa om för att kunna använda en av dem.
Det är många som slåss om de där komponenterna i dagsläget. Hittade en säljare med 1000st i lager, som tar runt 80-90USD per styck för dem. :D Och för vissa kunder kan det vara värt det. Jag tvivlar inte på att de så småningom kan lyckas sälja dem för de pengarna.

Hörde från vår inköpare här om dagen, som letat efter en viss krets att han pratat med någon säljare och fått ställa sig i kö på komponenten i fråga. Hade frågat om man kunde få gå före i kön om man betalar lite mera, men fick då veta att de redan hade företag i kön som gladeligen skulle betala 10x priset om de bara kunde få tag på några kretsar.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

AndLi skrev: 26 april 2021, 13:35:40 Vad ser du för problem med att beställa hos Mouser?
För om Mouser saknar vissa komponenter, så har jag möjligheten att ändra PCB-kortet och anpassa det efter andra komponenter.
Klas-Kenny skrev: 26 april 2021, 14:07:18 Men det blir väldigt mycket värme om du ska reglera 2-3A helt linjärt. Ska du absolut inte köra ren PWM går du nog hitta på någon annan, switchad, strömdrivare.


Vad gäller tillgång på processorn så är många STM32 just nu extremt svåra att få tag på. Ska du ha just den modellen i enstyck är nog Ebay eller liknande din bästa chans. Med risk för att få fejk-komponenter såklart.
Annars är nog det enklaste i ditt läge att gå baklänges och kolla vad för processorer som går att få tag i, och designa om för att kunna använda en av dem.
Det är många som slåss om de där komponenterna i dagsläget. Hittade en säljare med 1000st i lager, som tar runt 80-90USD per styck för dem. :D Och för vissa kunder kan det vara värt det. Jag tvivlar inte på att de så småningom kan lyckas sälja dem för de pengarna.

Hörde från vår inköpare här om dagen, som letat efter en viss krets att han pratat med någon säljare och fått ställa sig i kö på komponenten i fråga. Hade frågat om man kunde få gå före i kön om man betalar lite mera, men fick då veta att de redan hade företag i kön som gladeligen skulle betala 10x priset om de bara kunde få tag på några kretsar.
Om man kör ström, istället för PWM. Så kan man få detta beteende. Det ger en mycket mjukare styrning.
index.png
Jag tror jag väntar ett tag. Har ju mitt andra PCB-kort med ethernet som jag måste få igång också :)

Du tror det inte är typiskt STM32 över huvudtaget att producera lite STM32:er?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Mr Andersson »

Det är ingen konspiration av ST. Har du helt missat att det är global halvledarbrist just nu?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 26 april 2021, 19:11:05 Om man kör ström, istället för PWM. Så kan man få detta beteende. Det ger en mycket mjukare styrning.
index.png

Jag tror jag väntar ett tag. Har ju mitt andra PCB-kort med ethernet som jag måste få igång också :)

Du tror det inte är typiskt STM32 över huvudtaget att producera lite STM32:er?
Det är inga som helst problem att få det beteendet med PWM.

Ska du vänta "ett tag" pratar vi antagligen typ ett år. Eller så blir det bara ännu värre, vem vet.
Det är knappast ST som medvetet producerar för lite. De själva lär inte ta mer betalt för några komponenter, snarare lyckas de inte tillverka och sälja så mycket som de skulle kunna, vilket de såklart förlorar på.
DanielM
Inlägg: 2192
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Mr Andersson skrev: 26 april 2021, 20:05:16 Det är ingen konspiration av ST. Har du helt missat att det är global halvledarbrist just nu?
Jag har alltid tyckt att ST har haft brist hos Mouser.
Klas-Kenny skrev: 26 april 2021, 20:15:04
DanielM skrev: 26 april 2021, 19:11:05 Om man kör ström, istället för PWM. Så kan man få detta beteende. Det ger en mycket mjukare styrning.
index.png

Jag tror jag väntar ett tag. Har ju mitt andra PCB-kort med ethernet som jag måste få igång också :)

Du tror det inte är typiskt STM32 över huvudtaget att producera lite STM32:er?
Det är inga som helst problem att få det beteendet med PWM.

Ska du vänta "ett tag" pratar vi antagligen typ ett år. Eller så blir det bara ännu värre, vem vet.
Det är knappast ST som medvetet producerar för lite. De själva lär inte ta mer betalt för några komponenter, snarare lyckas de inte tillverka och sälja så mycket som de skulle kunna, vilket de såklart förlorar på.
Problemet med PWM är att det är ON och OFF hela tiden. Det tar inte bort den statiska friktionen utan att vibrera för mycket.
Jag jobbar med hydraulik och PWM betraktas som "billigt & lågbudget" när det kommer till styrning.

Jag vet inte hur länge jag tänker vänta. Denna uC vill jag köpa.
https://www.mouser.se/ProductDetail/STM ... 83ng%3D%3D

Frabrikens ledtid: 44 veckor....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av mrfrenzy »

>Jag jobbar med hydraulik och PWM betraktas som "billigt & lågbudget" när det kommer till styrning.

Det var sant för 15 år sedan när PWM var "nytt" i branschen.
Idag använder alla vedertagna tillverkare PWM och de får en sådan fin kurva som på din bild.
För att se PWM-frekvensen måste man zooma in tio gånger och titta närmare på kurvan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

>För att se PWM-frekvensen måste man zooma in tio gånger och titta närmare på kurvan.

Knappt ens om man zoomar ser man PWM'en. Spolens induktans jämnar ut strömmen så pass att PWM'en i det närmaste försvinner.

DanielM: Kan du inte bara ta till dig av vad vi skriver till dig här?
Istället för:
nedladdning.jpeg
Jag är hårdvarukonstruktör för en tillverkare av just sån här utrustning, som sitter i tusentals arbetsfordon. Har hyfsad koll på att driva elventiler..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar