Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:01:51 I detta fall så var det inte bara tidskrävande, det var helt omöjligt. Så fort jag drog en linje så fick jag planera om en annan linje. Det liksom...gick inte.
Jag har blandat manuellt och automatiskt. Alla 3.3v och GND är manuellt dragna. Det är endast signalledningar som är automatiskt dragna.
Definitivt inte omöjligt. Men visst kan det vara klurigt, det hela är lite som ett pussel. :)
En liten bit av ett av mina senaste kort, som är helt manuellt ritat:
Skärmbild 2020-10-18 182636.png
Är ett åttalagerskort. Tog kanske 80h att rita hela kortet, men då är där också en massa längdanpassning, impedansanpassning osv att ta hänsyn till. DDR4-bussen på över 1 GHz ställer lite krav också...
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:01:51 Ja. Detta är ett tydligt bevis från tillverkaren. Tackar. Vad tycker du om min placering nu?
Nu ser det åtminstone lite mera rimligt ut än förut. Men än inte optimalt.
Det ser ut som att jordanslutningen på kondingarna har en ganska lång väg till processorns pinne?

Tänk på vad ST skriver:
Each power supply pair (VDD/VSS, VDDA/VSSA etc..) must be decoupled...
Kondingen ska alltså (i förekommande fall) sitta mellan ett pin-par. Är det hög impedans mellan avkopplingskondensatorns jord och processorns jord, är kondensatorn verkanslös.

Åter igen, hur det bör vara:
Skärmbild 2020-10-16 223519.png
Både Gnd och Vcc direkt till kondingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Mr Andersson skrev: 18 oktober 2020, 18:10:39 Capture.PNG
Ser inte det här konstigt ut?
Även om det är samma nät så bör ju inte en vcc-pinne kunna dra ner en annan om den dippar.
a.jpeg
Klas-Kenny skrev: 18 oktober 2020, 18:40:38
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:01:51 I detta fall så var det inte bara tidskrävande, det var helt omöjligt. Så fort jag drog en linje så fick jag planera om en annan linje. Det liksom...gick inte.
Jag har blandat manuellt och automatiskt. Alla 3.3v och GND är manuellt dragna. Det är endast signalledningar som är automatiskt dragna.
Definitivt inte omöjligt. Men visst kan det vara klurigt, det hela är lite som ett pussel. :)
En liten bit av ett av mina senaste kort, som är helt manuellt ritat:
Skärmbild 2020-10-18 182636.png
Är ett åttalagerskort. Tog kanske 80h att rita hela kortet, men då är där också en massa längdanpassning, impedansanpassning osv att ta hänsyn till. DDR4-bussen på över 1 GHz ställer lite krav också...
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:01:51 Ja. Detta är ett tydligt bevis från tillverkaren. Tackar. Vad tycker du om min placering nu?
Nu ser det åtminstone lite mera rimligt ut än förut. Men än inte optimalt.
Det ser ut som att jordanslutningen på kondingarna har en ganska lång väg till processorns pinne?

Tänk på vad ST skriver:
Each power supply pair (VDD/VSS, VDDA/VSSA etc..) must be decoupled...
Kondingen ska alltså (i förekommande fall) sitta mellan ett pin-par. Är det hög impedans mellan avkopplingskondensatorns jord och processorns jord, är kondensatorn verkanslös.

Åter igen, hur det bör vara:
a.jpeg
Både Gnd och Vcc direkt till kondingen.
Om ST säger "close as possible". Varför har dom inte själva tillämpat detta på sina Nucleo kort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Flyttade kondensatorerna något.
Markering_012.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 18 oktober 2020, 18:40:38
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:01:51 I detta fall så var det inte bara tidskrävande, det var helt omöjligt. Så fort jag drog en linje så fick jag planera om en annan linje. Det liksom...gick inte.
Jag har blandat manuellt och automatiskt. Alla 3.3v och GND är manuellt dragna. Det är endast signalledningar som är automatiskt dragna.
Definitivt inte omöjligt. Men visst kan det vara klurigt, det hela är lite som ett pussel. :)
En liten bit av ett av mina senaste kort, som är helt manuellt ritat:
Skärmbild 2020-10-18 182636.png
Är ett åttalagerskort. Tog kanske 80h att rita hela kortet, men då är där också en massa längdanpassning, impedansanpassning osv att ta hänsyn till. DDR4-bussen på över 1 GHz ställer lite krav också...
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:01:51 Ja. Detta är ett tydligt bevis från tillverkaren. Tackar. Vad tycker du om min placering nu?
Nu ser det åtminstone lite mera rimligt ut än förut. Men än inte optimalt.
Det ser ut som att jordanslutningen på kondingarna har en ganska lång väg till processorns pinne?

Tänk på vad ST skriver:
Each power supply pair (VDD/VSS, VDDA/VSSA etc..) must be decoupled...
Kondingen ska alltså (i förekommande fall) sitta mellan ett pin-par. Är det hög impedans mellan avkopplingskondensatorns jord och processorns jord, är kondensatorn verkanslös.

Åter igen, hur det bör vara:
Skärmbild 2020-10-16 223519.png
Både Gnd och Vcc direkt till kondingen.
Hur lång tid har det tagit för dig att utföra detta?
Du har väll hår kvar?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

En fråga!

När det ser ut så här. Visst finns det risk att saker och ting "smälter" ihop vid tillverkningen av PCB?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Han skrev 80 timmar, och ja hans huvud är oberört.
Bild
Bild
Tog mig en dag att routa, bara lite över 800 komponenter, 1900 paddar, en bit över 850 vior och nästan 450 nät.
Komponentplaceringen tog väl runt två dagar.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Vem då han? Ett program?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Tja, den du frågade och citerade.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 19:41:38 En fråga!

När det ser ut så här. Visst finns det risk att saker och ting "smälter" ihop vid tillverkningen av PCB?
Din tillverkare lämnar uppgifter om minsta ledaravstånd osv.
Bra att veta sånt innan man börjar rita.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:51:23 Om ST säger "close as possible". Varför har dom inte själva tillämpat detta på sina Nucleo kort?
Gör de inte? Finns ju många olika Nucleo-kort, men jag kollade på ett "Nucleo-64" som ser ut såhär:
nucleo avkoppling.png
Ser inte ut som att det hade funnits så mycket rimlig plats att komma så värst mycket närmare med exempelvis C27, C30 m.fl. i alla fall.


Mitt exempel på kort tog som sagt ungefär 80 timmar. Och jodå, har det mesta av mitt hår kvar. :)
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 19:04:53 Flyttade kondensatorerna något.
Nu tycker jag det börjar att se ganska så vettigt ut i alla fall.
Här går i alla fall min gräns för hur bra det behöver bli tills jag inte orkar tjata längre. :D
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 19:41:38 En fråga!

När det ser ut så här. Visst finns det risk att saker och ting "smälter" ihop vid tillverkningen av PCB?
Du måste ju se till att hålla tillverkarens krav på isolation och ledarbredd.
Typiskt går det att göra ner till 0.1mm isolation och 0.1mm ledarbredd utan problem (ännu mindre går hos många tillverkare, men här börjar det bli dyrt). 0.2mm är bra att hålla om man har plats, brukar bli billigast så också.

Går man under tillverkarens spec, så kan det absolut hända att kopparn "går ihop", eller att tunna ledarbanor etsas bort helt.

Du måste se till att ställa in DRC i CAD-programmet för att ta hänsyn till rätt designregler. Alltså rätt isolation, ledarbredd, hålstorlekar osv. Sen kör du DRC'n för att få veta om du råkat gå för nära någonstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 18 oktober 2020, 20:14:35 Tja, den du frågade och citerade.
Trodde det var autorouting. Har du inget projekt att visa när du använder en uC på t.ex. 50 pinnar eller så? Då blir det mer centralt.
Dessutom tycker jag att du hade rätt mycket utrymmen på kortet. Vore det inte mer hard-core att packa ihop allt? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Nej, det är ett kort i europastorlek, dvs ungefär 160x230 mm
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 18 oktober 2020, 20:24:47
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 18:51:23 Om ST säger "close as possible". Varför har dom inte själva tillämpat detta på sina Nucleo kort?
Gör de inte? Finns ju många olika Nucleo-kort, men jag kollade på ett "Nucleo-64" som ser ut såhär:
nucleo avkoppling.png

Ser inte ut som att det hade funnits så mycket rimlig plats att komma så värst mycket närmare med exempelvis C27, C30 m.fl. i alla fall.


Mitt exempel på kort tog som sagt ungefär 80 timmar. Och jodå, har det mesta av mitt hår kvar. :)
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 19:04:53 Flyttade kondensatorerna något.
Nu tycker jag det börjar att se ganska så vettigt ut i alla fall.
Här går i alla fall min gräns för hur bra det behöver bli tills jag inte orkar tjata längre. :D
DanielM skrev: 18 oktober 2020, 19:41:38 En fråga!

När det ser ut så här. Visst finns det risk att saker och ting "smälter" ihop vid tillverkningen av PCB?
Du måste ju se till att hålla tillverkarens krav på isolation och ledarbredd.
Typiskt går det att göra ner till 0.1mm isolation och 0.1mm ledarbredd utan problem (ännu mindre går hos många tillverkare, men här börjar det bli dyrt). 0.2mm är bra att hålla om man har plats, brukar bli billigast så också.

Går man under tillverkarens spec, så kan det absolut hända att kopparn "går ihop", eller att tunna ledarbanor etsas bort helt.

Du måste se till att ställa in DRC i CAD-programmet för att ta hänsyn till rätt designregler. Alltså rätt isolation, ledarbredd, hålstorlekar osv. Sen kör du DRC'n för att få veta om du råkat gå för nära någonstans.
Som jag ser så verkar det finns mer plats att sätta kondingarna närmare pinnarna. Kanske man ska ringa till ST imorgon och säga åt dom? Maintenant, vous résolvez le problème!! :D

Som tur har jag satt en gräns på 0.25. När jag autorenererar så brukar jag göra lite handpåläggning sedan.

Jag har DRC som jag har ställt in. Det verkar se bra ut. Nu är det bara hitta en återförsäljare som kan tillverka några PCB åt mig :)
Markering_015.png
TomasL skrev: 18 oktober 2020, 20:29:11 Nej, det är ett kort i europastorlek, dvs ungefär 160x230 mm
Mitt kort är 110x160.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Du ville ha ett kort med en cpu och liknande, kortet är väl ungefär 175x75mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Ja. Du är verkligen duktig.
Hur lång tid tog det för att skriva detta?
Vad är det för fel med autogenerering? Båda löser problemet eller hur?
Så vad är hemligheten med detta, förutom massiv med planering?

Trots att jag autogenererade så ser mitt nästan ut som ditt dragning :) Påminner mycket iallafall.
Skriv svar