Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jo. Jag måste ta bort ett lager och göra om :)

TomasL: Varför är det problematiskt att det är 90-gradigt? Notera att problematiskt så menar jag haveri. Inte "det vore bättre". För med autorouting så blir det lite huller om muller, fast minsta avstånd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

anledning varför de tjocka 2mm linjerna är 90-gradiga.
Och vilken är den anledningen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 16 oktober 2020, 17:06:22 Jo. Jag måste ta bort ett lager och göra om :)

TomasL: Varför är det problematiskt att det är 90-gradigt? Notera att problematiskt så menar jag haveri. Inte "det vore bättre". För med autorouting så blir det lite huller om muller, fast minsta avstånd.
Med 90-gradiga hörn, är det inte säkert att det blir korrekt etsat, pga ytspänning mm hos etsvätskan.
Det är ett designfel att använda 90-gradiga hörn.
På en 2mm ledare kanske det inte gör så mycket, men på smala ledare kan det bli katastrof.
Så, det är bättre att lära sig att aldrig använda 90-gradiga hörn, någonsin.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 16 oktober 2020, 18:14:30
DanielM skrev: 16 oktober 2020, 17:06:22 Jo. Jag måste ta bort ett lager och göra om :)

TomasL: Varför är det problematiskt att det är 90-gradigt? Notera att problematiskt så menar jag haveri. Inte "det vore bättre". För med autorouting så blir det lite huller om muller, fast minsta avstånd.
Med 90-gradiga hörn, är det inte säkert att det blir korrekt etsat, pga ytspänning mm hos etsvätskan.
Det är ett designfel att använda 90-gradiga hörn.
På en 2mm ledare kanske det inte gör så mycket, men på smala ledare kan det bli katastrof.
Så, det är bättre att lära sig att aldrig använda 90-gradiga hörn, någonsin.
TomasL skrev: 16 oktober 2020, 18:11:20
anledning varför de tjocka 2mm linjerna är 90-gradiga.
Och vilken är den anledningen?
Jag ska korrigera detta!
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Nu är det korrigerat! Inga 90-gradare nu.

Men vet ni hur man ändrar lager på en footprint så att den använder GND och PWR som visas uppe i högra hörnet? Just nu är alla footprints F.cu, dvs RÖD.
a.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av H.O »

Skarpa hörn var mer ett problem förr än det är nu men det SER, i mitt tycke, tattigt ut.

Vad menar du med byta lager på en footprint?
Komponenten kan väl antingen monteras på TOP eller på BOTTOM. Dina GND och PWR-lager är ju interna lager i din 4-lagers stackup (?) Det blir liksom lite svårt att löda fast komponenten om "padden" är på ett internt lager...
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Min tanke är att jag har 3.3v lager och GND lager. Då slipper jag dra trådar mellan dessa.
Men problemet är att jag verkar bara kunna dra röda trådar från röda footprints.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av H.O »

Jag kan inte KiCAD så jag vet inte HUR man gör men du måste ju börja med "en tråd" på samma lager som din footprint, alltså det röda i det här fallet, annars är det ju omöjligt för "tråden" att ansluta till din footprint. Sen, byter du lager genom att "droppa en via" och fortsätter "dra tråd" på det önskade lagret. Eller om det är GND så förbinder via'n "tråden" på övre lagret direkt med jord-planet på ditt GND-lager.
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Castor »

DanielM: om du tittar på ett kort med ytmonterade komponenter ser du att men drar ledare från padden på den sida komponenten sitter, det går självklart inte att dra ledare på andra sidan kortet eller i ett innerlager utan att börja på den sidan padden är placerad. Man kan göra en via i padden men då brukar det bli besvärligt med lödningen så det gör man normalt inte. Ska du ha ett 4lagerskort med 3V3 och GND i innerlagren eller ska du ha ett 2 lagers med 3V3 och GND på varsin sida?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 16 oktober 2020, 20:18:51 DanielM: om du tittar på ett kort med ytmonterade komponenter ser du att men drar ledare från padden på den sida komponenten sitter, det går självklart inte att dra ledare på andra sidan kortet eller i ett innerlager utan att börja på den sidan padden är placerad. Man kan göra en via i padden men då brukar det bli besvärligt med lödningen så det gör man normalt inte. Ska du ha ett 4lagerskort med 3V3 och GND i innerlagren eller ska du ha ett 2 lagers med 3V3 och GND på varsin sida?
Jag tänkte ha 3.3v och GND på varandra. Men det kanske inte går?

Nu har jag ett bottenlager för GND och sedan drog jag 3.3v manuellt och de stora trådarna på 2mm, också manuellt. Så nu tror jag att KiCad har kopplat ihop dessa rätt helt automatiskt.
Markering_025.png
Vad tycks nu?
Markering_026.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av hawkan »

Tryck på nyckelpigan och kör testerna "list unconnected" och "DRC".

Sedan är det läge att gå igenom alla ledningar och se om man kan dra de bättre än vad autorotarn gjorde.
T ex hade jag gett mej på vågigheten i dina breda ledare och öarna utan koppar för att se om det går att snygga till det.
Har du inga fel från testerna är det väl mer estetiskt.
Du kan ju också fundera på om placeringen av komponenterna är det bästa eller om du vill flytta på de.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Är C22 till C27 ett försök till att vara avkopplingskondensatorer..?
I så fall är de placerade helt fel.

De ska sitta *nära* respektive matningspinne på processorn.
Typ såhär, ska de sitta:
Skärmbild 2020-10-16 223519.png
Alltså så nära matningspinnarna som möjligt, och matningen och tillhörande jord (om de är ett par bredvid varandra) ska kopplas "genom" kondingen, och sen direkt till matnings- och jordplan.

Sen sitter kristallen onödigt långt ifrån processorn. Visst, det kommer sannolikt fungera, men det är bättre att ha nära, och du har gott om plats så varför inte?

Om du nu har ett jord- och ett matningsplan på varsitt innerlager, så ser jag i princip inte en enda via till de lagren? 3V3 ser ut att bara gå med en extremt tunn ledare, på det röda lagret? Och alla jordanslutna pinnar ser ut att vara oanslutna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jo. Men är det inte bättre att man använder två lager för 3.3v och GND? Då slipper man dra massa linjer. Eller det kanske inte fungerar i KiCad?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av rvl »

Jo. Det är bra med fyra lager, där de två mellersta är dedikerade så, men de bör ändå "sys ihop" med vior till topplagren, där de är tillgängliga att koppla till dina komponenter. Blir marginellt dyrare i tillverkning än tvålagers, men löser många problem.

Som sagt, kolla videon jag nämmnde tidigare. Mycket matnyttigt för nybörjare där.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Blev lite inspirerad av KiCad och testat det lite...verkar ju vara ett riktigt kompetent program...t.o.m så jag överväger gå från Eagle till KiCad...har testat importera mina projekt och det funkar bra.
Skriv svar