Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag körde på ca 1000 Hz först, då hände det inte så mycket. Jag ökade då till ca 1 Mhz och då hände det saker.
Så jag antar att jag inte hade en perfekt CMOS signal.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av ghu »

DanielM skrev: 28 april 2021, 22:24:33 Rekommenderar ni mig någon MOSFET-drivare? Jag tänkte pressa dit en enkel PWM funktion, nu när jag byter processor.
Jag testade PWM förut på en MOSFET, utan drivare, men det gick inte så lyckat då PWM:en vid höga hastigheter var inte tillräckligt snabb för att styra MOSFET-N-kanal.

Jag har ett gäng mosar här som jag vill snabbt kunna driva ON och OFF. Jag vet inte om jag får plats, men jag hoppas jag kan klämma in 8 stycken drivkanaler.
2021-04-28_23-24.png

Vad tror ni om detta för att styra med PWM?
7w4cm.png
Jag tror att det är helt kasst.
Har du kontrollerat i databladet för din MOSFET att den är helt strypt då Ugs=0,7 V och att den klarar önskad drainström vid Ugs=2,4 V.
Vid så låga spänningar som 3,3 V ska du inte använda NPN-PNP emitterföljare utan en MOSFET-driver med MOSFET:ar. Trots att du byter till bättre MOSFET-driver så är det inte säkert att Ugs=3,3 V räcker för önskad drainström.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Finns det någon kompakt drivnings IC som kan driva en MOSFET perfekt?

Notera att denna mosfet som jag använder har en brytgräns på 1.1V och 2.0V.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 29 april 2021, 11:00:55 Jag körde på ca 1000 Hz först, då hände det inte så mycket. Jag ökade då till ca 1 Mhz och då hände det saker.
Så jag antar att jag inte hade en perfekt CMOS signal.
1 MHz? :shock: Vad tusan ska du med så hög PWM-frekvens till?
Och vad menar du med att det inte "hände så mycket" vid 1kHz, att inget brann upp eller? Det är väl i så fall en bra sak...


Jag har använt MCP1416 vid något tillfälle, den gjorde jobbet fint där och då i alla fall.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 28 april 2021, 22:24:33 Vad tror ni om detta för att styra med PWM?
7w4cm.png
Jag tror du kommer få perioder när båda trissorna leder och du får en ström mellan 3.3V och GND
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av rvl »

Klas-Kenny skrev: 29 april 2021, 11:50:00 1 MHz? :shock: Vad tusan ska du med så hög PWM-frekvens till?
Kanske för att "motverka EMC"... :vissla:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av säter »

1 MHz, är inte det väldigt hög frekvens för PWM?
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Notera att det var bara ett test. Inget att göra en höna av en fjäder för.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo men alltså, om "problemet" är vid 1 MHz, men mer normala frekvenser fungerar utan drivare. Är det då inte du som gör hönan av fjädern? :)
Om så är fallet behöver du kanske ingen drivare.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag vet inte vad jag behöver. Jag såg bara på en video där en tysk körde ca 490 Hz på en Mosfet och han mätte upp spänningen på gate och det såg inte bra ut. Han använde då transistorer för att få en väldigt fin PWM signal till gate. Orsaken var att Mosfeten's kapitacitans på gate var riktigt hög, så att PWM signalen hann inte ladda upp gate.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är inte supersvårt att räkna på saken.

Du vet drivförmågan hos processorns utgång, det står i databladet.
Även gate-laddning står i transistorns datablad.

Har transistorn 30nC gate-laddning och processorn kan ge 15mA tar det ca. t = Q/I=30n/15m=2us att ladda upp den helt. Med ett seriemotstånd (som är väldigt lämpligt att ha) tar det lite längre tid, men säg 5us.

Säg att du vill hålla stig/falltiderna till 1/10 av periodtiden, så ger det en maximal frekvens på 20 kHz.


De riktiga problemen med PWM och drivning av MOSFETar brukar man få vid om man kör väldigt stora strömmar eller väldigt hög frekvens. Eller om man driver hög gate-spänning genom att styra med bara en transistor och en pull up-motstånd.
Men måttliga strömmar och frekvenser så brukar det gå okej att driva direkt från en mikrokontroller.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 29 april 2021, 13:39:57 Det är inte supersvårt att räkna på saken.

Du vet drivförmågan hos processorns utgång, det står i databladet.
Drivförmåga? Hur lojal den är mot mig? :D
Även gate-laddning står i transistorns datablad.
Nej. Det gör det inte. Den har en stigtid på 3 nS och falltid på 3 nS.
https://www.mouser.se/datasheet/2/916/P ... 599743.pdf
Har transistorn 30nC gate-laddning och processorn kan ge 15mA tar det ca. t = Q/I=30n/15m=2us att ladda upp den helt. Med ett seriemotstånd (som är väldigt lämpligt att ha) tar det lite längre tid, men säg 5us.
Qtot är ca 28.1 nC och maximala strömmen från en IO-pinne är 25 mA. 28.1/25 = 1.124 uS tar det för att MOSFET:en att bli aktiverad.

De riktiga problemen med PWM och drivning av MOSFETar brukar man få vid om man kör väldigt stora strömmar eller väldigt hög frekvens. Eller om man driver hög gate-spänning genom att styra med bara en transistor och en pull up-motstånd.
Men måttliga strömmar och frekvenser så brukar det gå okej att driva direkt från en mikrokontroller.
Jag körde väldigt stora strömmar. 1-1.5A ungefär. Det är detta som jag vill ådstakomma. Ca 2.2A blir nog bra.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ja den gatedrivern med bara 3,3 volt är nog dömt att misslyckas, skaffa en som omvandlar 0/3,3volt (från processorn) till 0/10 volt (eller i den trakten) och som sen klarar någon Amp. Då kommer det att funka till det mesta och du får ett mycket större utbud på MOSFET-transistorer. Jag provar just nu en TC4427A som mosdriver, dom finns som ytmonterade också.
DanielM
Inlägg: 2189
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Så allt handlar om att lägga på större spänning på mosdrivern? En utväxling, och 3.3V är för svagt.

Med en TC4427A så antar jag att du har en 12V spänningskälla som du matar mosdriven med?

Har du någon resistor/kondensator innan eller efter TC4427A? Det kanske inte behövs?
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ja ett motstånd på 47 kohm innan för att säkerställa 0 volt innan initieringen av processorn och sen kanske ett 47 kohm på utgången utifall att... Jag minns inte vad databladet sa men det är bara att kolla vilket. Med dom här motstånden så dels blir det vid start garanterat 0 och dels uteblir typ halvlägen där transistorn leder lite så den blir varm och gör sönder sig själv.
Skriv svar