Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

TS, har uppenbarligen svårt att ta till sig.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av rvl »

DanielM skrev: 30 oktober 2020, 02:22:24
rvl skrev: 30 oktober 2020, 00:38:24 Finns ingen kristall i den interna RC-oscillatorn, just därför är den inte så precis. (RC står för tidskonstanten)
Är inte kristall = oscillator?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Tja......
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

TK betyder Total Kostnad
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11341
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Snarare TillverkningsKostnad i denna kontext.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Rick81 »

Ja det stämmer
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 23 februari 2021, 23:47:19 Tja, jag tror du har missuppfattat det hela, en enkoder ger en signal ut.
Vad är det som du skall mata med din enkoder-signal?
Dessutom har väl knappast processorn en intern kristall, snarare en RC-oscillator.
Sluta spela dum.
Du vet mycket väl vad jag menar. Encoder finns som val i CubeMX. Det står "Encoder".
Klas-Kenny skrev: 24 februari 2021, 11:14:57 Snarare TillverkningsKostnad i denna kontext.
Rick81 skrev: 24 februari 2021, 10:58:00 TK betyder Total Kostnad
TK tolkade jag som en kvalitétssiffra.
TomasL skrev: 24 februari 2021, 00:05:29 Du har sannolikt helt missuppfattat vad detta med oscillatorer är.
En intern kristalloscillator använder en extern kristall tillsammans med två kondensatorer och eventuellt upp till två motstånd, vilket alltid tar upp två ben på processorn,
Ordet INTERN i detta fall betyder att drivelektroniken för oscillatorn är inbyggd i processorn.
En extern kristalloscillator är en separat ic-krets, oftast i storleken DIL-6 vilken då innehåller kristall och drivkretsar, då krävs enbart en pinne på processorn.

oOta på moderna processorer finns också optionen att använda en intern RC-oscillator, vilket kan vara OK, om man inte har så stora krav på timing, dvs man har låga uart-hastigheter, säg 1200 bps, eller inte behöver mäta tider med så värst stor noggrannhet, osv.
Jo, jag vet. Jag har själv valt oscillatorer och kristaller.
Men frågan är om jag verkligen behöver en kristall till en processor om jag inte ska göra så snabba saker? Men snabba saker är ju en definitionsfråga. Vad är snabbt? Är 1 kHz signal snabbt?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av rvl »

Snabbheten är inte viktig här, men däremot kravet på noggrannhet, som du inte verkar ha om 1 kHz eller något ditåt duger. T.ex. USB-kommunikation låter sig inte göras kristallreferens.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Så det rekommenderas en liten kristall om jag ska ha nogrannhet?

Jag tänkte om man mäter med en encoder på ca 1 kHz. Detta är rätt snabbt. Då är en kristall viktig?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av bobobo »

DanielM skrev: 23 februari 2021, 22:57:17 Då kan jag ha plats för två stycken PWM utgångar också. Dessa två PWM utgångar kan jag definiera som en encoder.
Tror det är detta Tomas hängt upp sig på. Varför pratar du om utgångar och encoder, det är väl ingångar du skall ha till encodern...

Ang oscillatorn, om du vill mäta exakt rotationshastighet med dina encodrar så behöver du ha en exakt tidbas som en kristall. Dvs om du vill mäta att något snurrar XX rpm +-0.x% då behöver du kristall.
Men om du bara ska t.ex. mäta sträcka som ett hjul rullat, eller mäta skillnaden i hastighet mellan höger och vänster hjul, eller om du vill mäta rotationshastighet XX rpm +-x% så räcker det med en mindre exakt rc-oscillator

Kolla i uc'ns datablad vilken noggrannhet inbyggda oscillatorn har för att se hur stort +-x% ovan är.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Jag ska kolla upp detta. Om jag måste ha en kristall så blir det bara en encoder(ingång) och 1 frekvensingång.

Rekommenderas det att lägga till ett FTDI chip efter UART?
Rick81 nämnde att USB drivrutiner för STM32 är inte det bästa och krångel kan förekomma.
FTDI är, som jag har hört, skottsäkert.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av vaxfan »

En orsak till att man låter en microcontroller använda sig av externa kretsar såsom ADC, DAC och allt annat sådant är dels för att man kan anpassa så att man har optimala pereferikretsar till det jobb som ska utföras samt att man i olika mån avlastar processorn.
Det kanske inte alla gånger är det mest kostnadseffektiva och det ökar på komplexiteten en del ur ett hårdvaruperspektiv.
Men det ger bättre kontroll av vad hårdvaran gör och om en ingång eller utgång ger upp så behöver man bara byta ett förhållandevis billigt chip istället för en dyrare microcontroller.
I många system som är mer komplexa så låter man microcontrollern prata med pereferikretsar som i sin tur pratar med omgivningen, dvs sensorer, givare, relåer etc.
Det ger också i viss mån begränsade skador om en ingång/utgång fallerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Ytterligare en orsak till att använda externa omvandlare är att processorn i regel bara har en omvandlare, och det tar tid att sätta upp den.
dessutom i mätsystem vill man ofta undertrycka 50/60Hz, vilket gör att man inte kan sampla för fort.
Har man då många givare att sampla så tar det rätt lång tid, med externa AD-omvandlare kan man sampla flera givare samtidigt.

Jag har 25 givare, fördelat på 5 externa omvandlare, det innebär att jag kan sampla 5 givare samtidigt, eftersom i mitt fall så är givartyperna jämt utspridda, så jag kan köra samma setup samtidigt till samtliga omvandlare, vilket spar tid. (och processorpinnar)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av AndLi »

Men en rätt basic STM32F205 har tre ADC block, så man kan alltså sampla 3 värden samtidigt, visst det är färre än 5 men omkonfigurationen upplever jag inte som långsam, men det är ju ett relativt begrepp, men skulle bli förvånad om det är över 100uS.. Man kan även sätta upp de i samplingssekvenser och via DMA mata ut mätvärdena till minnet, då ligger man någon stans över 1-2 Msps..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av TomasL »

Kan säkert vara så, jag pekade på en orsak till att använda externa ADCer, naturligtvis , om man vill ha högre upplösning än vad prollen klarar så är det också en orsak.

Eller att man vill ha större valmöjligheter gällande referensspänning, osv.

De ADCer jag använder har inbyggda strömgeneratorer för till exempelvis PT100 givare, jag kan använda 5V analog matning och 3,3V digital matning till exempel.
Vilket ger bättre valmöjligheter.
Så det finns många orsaker till att använda externa ADCer, samma gäller DACar, man kan använda betydligt högre analoga spänningar än vad en prolle klarar, själv matar jag DACarna med 18V till exempel.
Skriv svar