TFT-skärm och Hastighetskamera

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av breflabb »

Själv har jag lyckats undvika just fasta kamrorna, men när jag var något yngre så
torskade jag ungefär varannan månad, då polisen jagade med helikopter och gömde sig i buskarna,och då tröttnade myndigheten och jag blev av med lappen i tre månader. Men nu kör man något lugnare.
Men jag undrar om det stämmer som vissa påstår att varningsskulten sitter alldeles för nära radarn
så om man inte hinner bromsa kraftigt så är man torsk ändå. Stämmer det?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Skogen »

Varför ska du bromsa kraftigt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

Det tror jag inte i normalfallet, oftast sitter ju skylten väldigt långt innan kameran.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av E Kafeman »

Det är definitivt stor skillnad på avståndet mellan varning och kamera i olika delar av landet. Skulle tro det de kortare avstånden rör sej om 50 meter vilket är försent för att man ska hinna lätta på en gaspedalen och ger ingen info till den som 300 meter tidigare börjar en omkörning av en långtradare.
På andra håll känns det som att skylten sitter medvetet så tidigt att man verkligen i god tid ska lätta på farten, för en kanske halvskymd korsning och liknande.
En variant är att skylten är försedd med tillläggstavla [ 0-4 km] men oftast så finns en enda kamera inom 300 meter för de skyltar jag sett.
I Värmlandsfallet är skylten oftast så sen att man hinner påbörja omkörning och man ser därmed aldrig någon skylt alls.
Nu är skylten ingen "varnings-skylt" utan kallas för anvisnings-skylt och sådan ska enligt lag finnas men skulle skylt saknas påverkar det ej fartkamerans gilitighet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

En kompis bror som bor i norge och var här på besök var avundsjuk på våra fartkameror, i norge så finns det dels inga varningar, dels så räknar kamerorna ut snitthastigheten mellan kamerorna så man kan inte brumsa precis vid varje kamera..

Men det är ju trots allt så att kamerorna sitter inte där för att sätta dit folk, det ger ytterst liten trafiksäkerhetspåverkan, dom sitter där för att ALLA ska sakta ner.

Det är lite som civila polisbilar för trafikövervakning, det får kanske EN bilist att sakta ner - den som blev bötfälld, en målad bil lugnar ner ALLA bilar som ser den, vilket ju ger oändligt mycket mer än att en person blir bötfälld och förbannad.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18286
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av 4kTRB »

Man kan göra missar och köra lite för fort vid en kamera men gör man det vid många kameror är det nog inte längre frågan om misstag.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av AndLi »

Fast vetskapen om att det finns civila bilar påverkar ju ens vilja att köra för fort med... man vet ju inte säkert om det är polisen som ligger bakom och klockar...
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av mankan »

I Sverige har det utretts om man ska samordna kamerorna eller inte. Man kan fram till inte, eftersom man inte kunde rättssäkert veta vem som kört bilen mellan 2 mätningar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev:Fast vetskapen om att det finns civila bilar påverkar ju ens vilja att köra för fort med... man vet ju inte säkert om det är polisen som ligger bakom och klockar...
Jo, men sannolikheten för det är väl ungefär som att vissa storvinsten på lotteri.

Jag har kört bil i princip dagligen de senaste 26 åren (utom några år när jag inte körde bil till jobbet) och har alltid svårt att hålla hastighetsgränsenra och har fortfarande inte åkt dit i varken laserkonroll, fartkamera eller för civilbil.

Visst, man kör ju inte fort på "farliga" ställen (typ 30-sträckor osv), men som det är i sverige idag åker man inte fast för att man kört för fort, man åker fast för att man har OTUR.

Har blivit stoppad fyra gånger för nykterhet/körkort/bäte-rutinkontroller också.. på 26 år och tiotusentals mil..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

mankan skrev:I Sverige har det utretts om man ska samordna kamerorna eller inte. Man kan fram till inte, eftersom man inte kunde rättssäkert veta vem som kört bilen mellan 2 mätningar.
Nä, det var väl svårt lagtekniskt, samma sak med att bötfälla ägaren, det blev lagtekniskt krångel.. därför måste man identifiera föraren på bilden.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av mankan »

Lagtekniskt/rättssäkert semantik i mina öron i det här fallet. För mätning mellan kameror räcker det inte att identifiera föraren vid två kameror. Det kan ju varit en annan förare som kört för fort mellan kamerorna, dvs man har bytt förare två ggr mellan två kameror. Det var just detta man kom fram till.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

Ja, men det finns ju dom som vill ha ägaransvar, då har man ju "löst" båda problemen.

Själv tycker jag dock det skulle vara vansinne.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Micke_s »

Drar man till sin extrem så kan man köra James Bond stilen mellan två kameror. Köra på/av en trailer eller köra på och av ett plan på lämpligt ställe..

Trailern / planet kanske gör ett lagbrott, dock inte bilen..
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Biker »

mankan skrev:I Sverige har det utretts om man ska samordna kamerorna eller inte. Man kan fram till inte, eftersom man inte kunde rättssäkert veta vem som kört bilen mellan 2 mätningar.
Fortkörning är en sportgren i Sverige.

Vill göra livet surt för bildgluttarna , tejpa reflexfilm på bakspegeln eller smala strimmor på vindrutan.
Finns även reflex i sprayform..... :rofl

Ganska utrfrätta bilder man levererar :badgrin:

:mrgreen:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av breflabb »

Skogen skrev:Varför ska du bromsa kraftigt?
En fråga besvaras inte med en fråga :rofl
Skriv svar