Liten laserpekare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Adam88
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2020, 10:56:26

Liten laserpekare?

Inlägg av Adam88 »

Behöver en liten laserpekare med max diameter 3mm. Finns det så små laserpekare att köpa eller kan jag bygga ihop en egen?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Liten laserpekare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej och välkommen till forumet!
Jag tror att de små jag har är ca 5 mm. Men alla gamla CD eller ännu hellre DVD har ju en liten laser i sig!
Där har du materialet.
Adam88
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 februari 2020, 10:56:26

Re: Liten laserpekare?

Inlägg av Adam88 »

Tack Lasp, grejen är att jag behöver få in laserpekaren i ett hål på 3mm i diameter. Brukar inte pyssla med elektronik annars så har inte så bra koll, men äger ingen gammal CD/DVD apparat tyvärr.. Så man kan inte köpa en liten laser likt man kan köpa en lysdiod då, och sedan driva lasern med ett 9V batteri? Skulle det funka?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Liten laserpekare?

Inlägg av Glenn »

Lasp skrev:Hej och välkommen till forumet!
Jag tror att de små jag har är ca 5 mm. Men alla gamla CD eller ännu hellre DVD har ju en liten laser i sig!
Där har du materialet.
Det låter som en MYCKET dålig ide, CD-spelare har en IR-laser och den synliga lasern i tex DVD-brännare är väldigt dålig att få i ögonen.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Liten laserpekare?

Inlägg av RDX* »

Jag har en laser på 3-3,2mm diameter, som jag använde till ett projekt. Den kom ifrån någon billig laserpekare.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Liten laserpekare?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej TS Mitt förslag om att slakta en DVD var MYCKET dåligt, gör inte det.
Jag föll i fällan direkt, som vanligt här på Sef, att föreslå en ösning utan att TS har redogjort för Mål och Medel.
Jag trodde också att alla idag förstod att Laser inte är att leka med. Men oj så fel jag hade!
Ber om ursäkt igen för mitt fatala fel. Vi har ju som tur är, gott om folk som alltid vet bäst!
Skriv svar