Lysdioders framspänning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Lysdioders framspänning

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror jag frågat innan, men hittar inte och funderar på om jag drömt att jag frågat?
Sen tror jag Big Clive beskrivit det i nån video, men hittar inte den heller.
Sen har jag googlat och hittar inte det jag söker.

Det finns många tabeller med dioders framspänning, och oftast (endast typ) sorteras dom på färg.
Exempel på tabell finns här: https://electronics.stackexchange.com/q ... for-an-led

Men nu har jag ett gammalt ljusslingeprojekt på bordet igen, färgerna röd, grön, gul och blå.
Jag vill inte ha blå färg, så de blåa ska bytas till röd, grön och gul.
Varje slinga är med 20 LEDs, matas av 31VDC. Inga förkopplingsmotstånd. 10 LED är i serie, och 2 serier parallellt.
Jag kontrollmätte över varje färg, och jodå, nära 3,1V över varje färg oavsett färg.

Så det borde vara typ blåa dioder med färgad fosfor? Hur ska man söka rätt på sådana dioder?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lysdioders framspänning

Inlägg av Bjaellerud »

Eller oxo ärd eet LED med inbyggt motstånd.
Även om du seriekopplar olika LED, olika färg med olika spänning och sen bestämmer strömmen genom serien kommer det att funka.
Exvis en röd och en vit i serie, du bestämmer strömmen med stömkällan och ev motstånd. Då kommer varje diod att genomflytas av samma ström, exvis 10 - 20 mA.

Med tio LED i serie kommer spännings/strömknäet att bli större och slingan beter sig likt en serieslinga med motsånd.

Mät strömmen i slingan, sätt dit röda istället för de blåa, sätt dit ett seriemotstånd för resp slinga så att strömmen blir samma som från början, med den gamla strömkällan.

Roy
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysdioders framspänning

Inlägg av FormerMazda »

Inbyggt motstånd kan det ju vara, för det lär man väl inte se ens i en klar kapsel?

Men jag är ändå nyfiken på om det kan vara fosforfärgat ljus så att säga.

Jag har byggt om en slinga, och de blå jag löder loss och ersätter med andra färger löder jag tillbaka på just den slingan.
Så en slinga blir sakta av med sina blåa, medan den andra sakta fylls på med bara blåa. Och ingen av dom ändrar intensitet vad jag märker.

Om än att en del dioder är svagare, men dom är också rostiga. En tappade till och med sitt ben ur kapseln.
Så lite i detta ligger grunden till min fråga, jag funderar på att byta alla dioder. Men då kanske jag lika gärna kan bygga med motstånd. Som man hellre ska kanske.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lysdioders framspänning

Inlägg av Nerre »

I vissa fall kan det ju vara strömförsöjningens inre resistans som är strömbegränsningen.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysdioders framspänning

Inlägg av FormerMazda »

Efter att ha lött dioder i timmar och mätt och testat så kan jag bara komma fram till att det är nån typ av diod som oavsett färg har samma Vf.

Slingans uppbyggnad är två parallella slingor med 10st LED i serie.
Detta matas med 31VDC.
Vf på alla dioder är nära 3,1V.
Jag testade med en "riktig" röd LED, den drog förvisso ner sin Vf till drygt 2,5V (ändå för högt) men drog då också 25mA stadigt ökande tills den blev varm och jag lät den slippa sitt öde.

Så jag hävdar att antingen är det LEDs med inbyggt motstånd eller blåa LEDs med "färgad fosfor". Jag tror på det senare för jag vill minnas att jag sett nåt om det.

En större problem är att flertalet av dom, oavsett färg, har börjat rosta. Inte den högsta kvalitén direkt. Så planerna finns för att byta alla LEDs.
Men ska jag då leta rätt på samma typ av LEDs eller köpa "vanliga" och löda dit motstånd till dom som behöver? Observera att slingans utformning behålls med "10S2P".

Vad tänker ni? Och finns dessa 3,1V-oavsett-färg-LEDs bara i mina drömmar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lysdioders framspänning

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig sett blåa-LED-med fosfor som ger annat än vitt ljus i olika toner mellan varm vit till kall vit.

Det finns förvisso gamla typer LED som kan ha högre Vf men de var - vad jag minns - synnerligt ineffektiva.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Lysdioders framspänning

Inlägg av FormerMazda »

Jag börjar på riktigt undra vad det är jag fått för mig ang. dessa LEDs. Då kan det ju inte vara annat än LEDs med inbyggda förkopplingsmotstånd?

Detta vet jag iallafall:
Att slingorna är byggda som jag beskrivit. 10 seriella dioder i 2 parallella slingor.
Jag har inte sett några motstånd nånstans.
Adaptern ger 31VDC och är inte strömbegränsad annat än kapacitet och skydd.
En röd LED från slingan börjar inte lysa förrns man närmar sig 3V med labbagget. I slingan mäter jag nära 3,1V över den.
En "normal" röd LED börjar lysa vid 1,7V på labbagget. I slingan mäter jag dryga 2,5V över den. Ökande ström och värmeutveckling.

Kapseln på slingans LEDs är klar, jag tycker inte den ser annorlunda ut inuti. Men man kanske inte ser om det är med inbyggt motstånd.

Jag har kommit på att om jag inte hittar dessa LEDs jag söker så kan jag ju köpa en vad som helst slinga, bara den drivs på 31VDC och har de färger jag söker.
Annars som sagt, bygga med motstånd och "normala" LEDs.
Skriv svar