Gr10 4 pin felköp

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
josa2019
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 november 2019, 06:56:16

Gr10 4 pin felköp

Inlägg av josa2019 »

Hejsan!

Har en fundering kring en 2D Gr10 Led lampa jag köpt för att ersätta ett lysrör. Det visar sig lysröret jag avsett byta ut är en 2 Pin gr8? , dvs den har en inbyggd glim tändare (gissar jag).

Problemet är då att jag har köpt en relativt dyr gr10 led på postorder utan fri retur.. . Börjar då fundera på alternativ

1, Skaffa ny takarmatur med gr10 4 pin anslutning. Tycks omöjligt att hitta då nya led armaturer verkar komma med integrerad led? Någon som vet var det går att köpa en enkel plastarmatur med 4 Pins gr10? Sitter I källaren så enda kravet är att den är hyggligt platt (lågt i tak)

2. Köpa en gr10 "sockel" och byta ut den befintliga 2 Pin som sitter i armaturen. Men då är frågan..

A, ok att göra sådant ingrepp? Antagligen inte.. Men ser att många trådar här berört liknande ämnen med glimtändare och drosslar som byyts ut så jag gissar att kunskapen iaf finns här?
B, Om jag bortser från A, är det möjligt att göra? Behöver min nya lampa ett led drivdon bara eller är det något annat som behövs? I paketet ingick en ersättnings "glimtändare" vilket I anvisningen refereras som ballast. Jag gissar att det är en säkring? Hur ser kopplingsschemat isf ut?

Mvh Johan