Extraljus på bil

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag förstår det rätt är extraljus något som man kompletterar helljuset med!
Vad händer med ögonen när man bländar ner till halvljus? Hur lång tid tar det för ögat att se bra i det ljuset!
Och var och när kan man åka där man har användning för dessa extraljus!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Extraljus på bil

Inlägg av E Kafeman »

Det är rätt, därför ska helljuset vara så svagt som möjligt.
Ljusintensiteten avtar med kvadraten på avståndet så ska man kunna se något på långt avstånd måste ljuset nära bilen helst inte blända.
Förr när man vill se långt med den tidens värstingljus var det 150W halogen i Hella 2000 pencilbeam som var bland det värst men det krävde att det släkte huvudljusen helt och hållet, dvs även helljuset, för att få bästa sikt. Detta då ordinarie helljuset spred för mycket ljus okontrollerat och för nära bilen.
I synnerhet när det var dimma eller snö hade man skärmar/trattar på extraljusen som ytterligare begränsade stickljus.

På dagens bilar är ordinarie hel och halvljuset oftast betydligt sämre utformat än det var för 30 år sedan varför det även lyser på ett sämre sätt.
Av design-skäl har ljusutsläppen minskat i storlek utan att reflektorer eller glas förbättrats. Det som förbättrats är ljusutbytet från själva lampan, men det är bara skillnaden på hur starkt det väl eller illa riktade ljuset belyser omgivningen. Ett sätt att få upp uppmätt ljusstyrka på avstånd är att låt halvljuset lysa även när helljuset används. Det ger kortare sikt trots at mötande bilar nås av mer ljus tidigare. Inte direkt utveckling framåt.

Det är inget som jag är ensam om att notera utan det har poängterats i många motortidningar att hel eller halv-ljuset på många moderna bilar är riktigt uselt.

När kan nytta av att använda 500W Xenon fjärr som ger läsljus för en gångtrafikant på 2km avstånd?
För att se rakt fram inom det område som jag som bilist behöver för reaktionstid+bromssträcka är det för långt men förutom att det ger sammanhållet som mycket sugs upp av vägbanan ger det en ofta fantastisk sikt 10-20 meter vid sidan av vägen på mycket lång sträcka även i skog. Ger mej möjlighet att tidigt se älg på kanske 500 meters håll och kan då lugnt och sansat hålla koll på vart älgen är på väg, för att avgöra om jag måste sänka farten.

Nackdelen med dessa starka extraljus är att man måste blända av desto tidigare för allt. Man få blända av för andra bilar mycket tidigare, både mötande och de man kör ifatt, man måste blända för vägskyltar då de reflekterar för mycket av Xenon-ljuset och man gör bäst i att blända av även för cyklister och gångtrafikanter då de och blir bländade och kan snubbla ut i vägbanan.
Det gör att man relativt sällan kan använda dessa ljusen på större vägar i södra Sverige oavsett tid på natten. Envisas man att tända extraljusen vid varje kortare tillfälle så blir det för mycket körande på halvljus med ögon anpassade för den starkare ljuskällan.

Det kan mycket väl vara olagligt men ett alternativ är att byta till bättre halvljus, bättre insatser och bättre lamp-typ, samt se till att de släcks när helljuset tänds.
Ett bra halvljus ger mycket ljus långt fram men har en tydlig begränsning i höjd, med ytterst lite stickljus över den höjden, för att blända andra bilister så lite som möjligt. Då kan man ha starkare lampor utan att uppleves bländande. Ljustemperaturen ska gärna vara "dagsljus" för bra färgseende. Billjus med temperatur åt det blåa hållet tenderar upplevas som mer irriterande för mötande och samma med de blå vägskyltarna, de lyser upp så bra så man ser inte vad som finns runtom.

Bra helljus och släckt halvljus ger hygglig sikt på de flesta större vägar. Mindre landsvägar och i synnerhet i glestrafikerade landsdelar kan man tända hela ljus-arsenalen. Försöker då alltid blända av tidigt vid möte, men bländar då bara av till helljuset för att sedan blända av till halvljuset på ett mer normalt avstånd. Det ger ögonen tid att anpassa sej så att man även kan se jämte mötande bilen om det skulle finnas något hinder.
Just denna mest kritiska biten vid mötet där man lätt blir bländad av mötande bil trots att den bländat av märks det väldigt stor skillnad om man har bra halvljus och man märker även vilka mötande bilar som har mycket ströljus eller eller behöver kurvljus tillsammans med sitt dåliga halvljus.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack, återigen, för ett upplysande och belyst innehåll!
Jag förstår då inte vad dessa ljus skall vara till, om man inte kör uppe i Norrlands inland med få om ens inga möten!
Har bott i Malmberget, med dåvarande hustruns föräldrar i Lauker!
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Extraljus på bil

Inlägg av GastonDeVille »

Det ultimata halv/ helljuset och extraljuset skulle vara med elektronisk styrning med en snabb fade-in / fade-out som perfekt balanserar ljusutbytet och nollar ut skillnaden i växlingsögonblicket .. som scenbelysning ungefär?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av danei »

GastonDeVille skrev:Att fokusera en gammeldags glödlampa är väl enklare eftersom den lyser i stort sett i "alla riktningar" och då räcker det att samla ihop strålarna, medan en LED- emitter mest är en plan skiva som lyser mest rakt fram. Inte enkelt att göra en reflektor i det senare fallet. Antingen efterhärma glödlampans form eller en optisk lins som påminner om linsen till en projektor... :humm:
Jag skulle vilja påstå att det är lättare att göra optik för en ljuskälla som lyser åt ett håll. Men den behöver oavsett vara liten. Det är inte COB dioder.

Extraljus är bra att ha om man kör på vägar med lite trafik.
Jag har tyvärr en bil med taskigt heljus och ett halvljus som hela tiden lyser upp framför bilen. Jag ska försöka skruva upp det lite i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Glenn »

Lasp skrev:Om jag förstår det rätt är extraljus något som man kompletterar helljuset med!
Vad händer med ögonen när man bländar ner till halvljus? Hur lång tid tar det för ögat att se bra i det ljuset!
Och var och när kan man åka där man har användning för dessa extraljus!
Har du aldrig kört på obelysta vägar ? med få möten ? Det behöver man inte bo i norrland för.

Extraljus är helt klart användbart, visst blir det lite "jobbigt" när man bländar av men det funkar.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Extraljus på bil

Inlägg av GalFisk »

Ljusintensiteten avtar bara med kvadraten av avståndet om ljuskällan saknar reflektor eller lins. Fokuserat ljus kan man inom vissa gränser själv bestämma hur det ska avta (eller t. o. m. tillta).
I övrigt bra inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Extraljus på bil

Inlägg av E Kafeman »

Du har rätt att man kan påverka fokal-avståndet så att man får en virtuell punkt varifrån ljuset utgår och varifrån ljuset avtar med invers kvadrat på avståndet.
Felmarginalen om man mäter från själva lamphuset eller verkliga fokalpunkten är dock inte så stor i meter, inte ens om man har ett optiskt bättre och manuellt fokuserbart extraljus.

Avtagandet av intensitet med avståndet är inte en optisk egenskap, det är en egenskap som är geometrisk och begränsad av termodynamikens lagar om konserverande av energi.

Detta gäller alla vågrörelser, ljud, radio och även laserstrålar om det det inte är en försvinnande liten punktkälla helt utan diversion (strålspridning), dvs något idealt som inte finns. För att det ska vara riktigt idealt ska mediumet för utbredningen helst vara absolut vakuum.

Det finns en del ytterligare om laser-ljus specifikt såsom att en del av laserljuset som färdas i strålgångens absoluta mitt inte divergeras alls och att det kan finnas flera sådana "mitt-kanaler" och därmed inte alls avtar med avståndet men det är lite mer av "ideal" som sällan förekommer.
Lite annorlunda lins där avtagandet inte heller sker lika häftigt är flerlagers glas-fiber för typ långväga laser kommunikation. Divergensen kan t.o.m. minska med avståndet.

Det som kan förvirra lite är var strålens utgångspunkt finns och varför det är bra med en fysiskt liten ljus-källa när man ska få låg strål-divergens.
För alla EM-vågor, även de som fokuseras mha linser eller reflektorer gäller avståndet varifrån fokalpunkten finns som utgångspunkt för denna kvadratlag.
Mäta fram fokalpunkten för en laser är en relativt enkel geometri-övning. Vet man strålens bredd där den lämnar linsen och sedan mäter vid vilket avstånd strålens diameter dubblats så är det lätt att hitta virtuella utgångspunkten som är exakt lika långt bakom linsen. Kan för en proffslaser vara ett par hundra meter, till verkliga fokalpunkten resp när strålens diameter dubblats.

Förmodligen många som har en fokuserbar ficklampa inom armlängds avstånd. Ta en linjal och mät avståndet till där strålens diameter fördubblats relativt strålbredden där den lämnar linsen. Min Kina LED-ficklampa ligger på ca 30 cm, så 30 cm bakom lampan är noll-punkten varifrån vi kan beräkna hur mycket ljuset försvagas med avståndet.

Samma gäller för en bils extraljus. För ett bra extraljus så har huvudstrålens diameter dubblats på ca 10 meter, dvs det område som innesluter -3dB av avgiven intensitet.
Det innebär att avståndet varifrån ljuset avtar med kvadraten på avståndet kan grovt räknas ifrån bilen som kör bakom om ljuskällan/glödtråd är oändligt liten.

Lånade nedan bild från Blazelabs http://blazelabs.com/f-u-photons.asp
Den förklarar kanske bättre vad som sker när en EM-källa förses med reflektor eller lins.

>eller t. o. m. tillta
Att få en stråles intensitet att öka när sfärens radie ökar, nej det går inte. Jämför även andra EM-källor, exempelvis radio-antenner.

Även om det är högt riktgain typ stor parabol eller Yagi (reflektor resp lins), så avtar fältspänningen med invers kvadrat på avståndet när man är utanför antennens närfält. För antenner kan det vara lite missledande med "gain" eller antenn-vinst, då antennen är passiv och inte kan tillföra någon form av förstärkning.

Det finns ingen möjlighet att få intensitet av EM-våg att öka med ökat avstånd eller att öka foton-tätheten med avståndet.
Det skulle bli utvinningsbart energi-överskott=>evighetsmaskin.

Ett gammalt råd om man har ett antal fjärr-ljus är att de ska korsa varandras strålar där ljuset för en enskilt lampa blir otillräcklig, vilket kan upplevas som något ökad intensitet i korsningspunkten men det påverkar inte intensitetens avtagande för resp ljuskälla.

Lånade nedan bild från Blazelabs http://blazelabs.com/f-u-photons.asp där man kan läsa mer om just ljus-utbredning.
Bilden visar hur ljuskällans virtuella avstånd kan beräknas, det avstånd där glödtråden blir en oändligt liten punkt-källa.
laserdiverge.gif
>I övrigt bra inlägg.
Tveksamt. Jag ser förfärlig svenska och felstavningar på i stort varje rad. Sämre än vanligt. Försöker korrekturläsa mej själv men jag är snabbare på tangentbordet än vad jag duger till att träffa rätt tangenter och är ordblind för egen text. Ska försöka bättra mej.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Gimbal »

">eller t. o. m. tillta
Att få en stråles intensitet att öka när sfärens radie ökar, nej det går inte. Jämför även andra EM-källor, exempelvis radio-antenner."

Mja det det beror väl på var och hur man mäter?
Om man tänker sig en stor reflektor som fokuserar ljuset en meter bort så nog borde fokuspunkten kunna vara mindre än reflektorns diameter?
Så mäter man intensiteten vid reflektorns utgång så bör den öka fram till fokuspunkten, om det nu inte är oerhört dimmigt. :humm:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Extraljus på bil

Inlägg av E Kafeman »

>Stor reflektor som fokuserar ljuset en meter bort

Det påverkar inte totala intensiteten men på avstånd kan man visst samla in fotonerna som skickats ut från extraljusen på nytt. Även om sfärens yta växer med avståndet så innebär det bara att det är större yta att samla in fotonerna från. Det blir då givetvis "mörkt" där man tar bort de insamlade fotonerna som sedan på nytt kan släppas lösa på en mindre yta för lokalt högre intensitet utan att det påverkar totala intensiteten.
Intensiteten från ljusstrålen avtar dock fortfarande med invers kvadrat på sfärens radie med tanke på att sfärens area obönhörligen växer med ökad radie.
Det är en begränsning som ett billyse inte kan kringgå oavsett typ av lins eller reflektor.
Se även tidigare länk.

Nu kan man leka med fokal-avståndet på olika sätt. För förslaget med stor reflektor går det nog inte omforma ljuskäglan från ett extraljus särskilt mycket men en lins kan ge mera typ experiment-förslaget med ficklampa nedan.


>nog borde fokuspunkten kunna vara mindre än reflektorns diameter

Reflektorns (eller linsens) diameter kan vara kilometer-stor och fokalpunkten betydligt mindre men det som är av intresse är diametern på den stråle som lämnar reflektorn och fokuspunkten blir med tvång större än den strålens utgångs-diameter.

Som enkelt experiment kan man hålla ett stort förstoringsglas en bit framför en ficklampa för att bättre fokusera ljusstrålen mot en vägg. För god effekt bör linsen vara stor och med låg brytning.
Om man har en skrivbordslampa med inbyggt förstoringsglas är det behändig experiment-lins som lätt kan orienteras så att man lätt kan undersöka olika möjligheter när man lyser genom linsen med ficklampa. Givetvis ska själva skrivbordslampan vara släckt under experimentet.
Det man då kan notera är att oavsett storlek på linsen eller avstånd mellan lins/ficklampa/projektionsyta blir ljuspunkten på projektions-ytan bredare än bredden på den ljuskägla som lämnade ficklampan. Därmed faller tanken att fokuspunkten skulle kunna göras mindre än den ljuskägla som lämnar reflektorn eller linsen med en ytterligare lins.

Det är inte heller en teknik som medger att man får en ljuskägla med en fjärran koncentrations-punkt. Lokal icke ideal ljuskälla divergerar alltid till bredare stråle linjärt växande med avstånd, aldrig tvärs om.

Dock kommer man med den extra linsen att kunna få ett längre virtuellt avstånd till absoluta ljuspunkten och ljuset kommer nå längre fast nu med smalare stråle.

Man kan invända i ficklamps-experimentet: "Lokalt, på en liten yta på väggen blev ljuset starkare med lins än det var innan. Det är väl detsamma som att intensiteten ökade på just den ytan."

Man kan givetvis se det så att man man avlägsnar större delen av ljuskäglans spridning genom att lysa genom förstoringslinsen eller använda reflektor, varvid det blir mörkare över stor yta i utbyte av en mindre yta där fotonerna skickas iväg i mer samlad stråle. Jo men då är man tillbaka till just det man vill åstadkomma genom att alls använda linser och reflektorer, typ för att åstadkomma smal-strålande extraljus med minsta möjliga stick-ljus. Redan med en plan spegel bakom en lampa kan man halvera ljusspridningen men det blir mörkt bakom spegeln. Reflektor och lins kan ytterligare fokusera möjliga ljusriktningen till något mer fjärrljus-aktigt.

Även denna smala resulterande stråle får finna sej i att dess intensitet, belysning per ytenhet, avtar med invers kvadrat på avståndet.
Det finns ingen känd fysik som möjliggör att vi kringgår detta för en EM-våg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Gimbal »

Min egen logik ville inte gå med på inverse Square law (ISL) rakt av :humm: så efter att skummat länken så ser jag att den heller inte gäller för modifierad strålgång ex extraljus, utan då tillkommer en virtuell ljuskälla bakom lampan varifrån avståndet räknas. (Vilket du även skrev redan från början fast jag inte hängde med då.)

Men nu är jag med på banan igen. :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja annars hade det väl varit en riktigt bra innovation, kanske värdigt ett nobelt erkännande!
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Extraljus på bil

Inlägg av matsadona »

FormerMazda skrev:Dom bästa extraljusen jag haft var ett par Bosch big knick med 100W halogen i. Det var underbart att åka mörker med dom.
Ja, hade ett par sådana som gick i arv mellan många av mina bilar under 90-talet. Saknar dem verkligen. Har kvar dem förvisso, men ena reflektorn har rostat sönder och flagar...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev:Har också funderat på dessa 5 dimensioner, hur de får ihop det.
Dom använder mörk materia till den 5-e dimensionen. 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av TomasL »

Köpte en 180W fjärrljusramp på swedol för 1400, rätt nöjd nu.
Skriv svar