Extraljus på bil

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Extraljus på bil

Inlägg av FormerMazda »

Jag personligen är tveksam till LED-ramp. LED-extraljus i klassiskt format med djup reflektor borde funka däremot?
För i min mening så är det få gånger det behöver lysa nära bilen på helljus. Och ju mer ljus du har nära dig desto mer bländas du och får ju sämre mörkerseende som ett resultat.

Dom bästa extraljusen jag haft var ett par Bosch big knick med 100W halogen i. Det var underbart att åka mörker med dom.
Nackdelen var när man bländade av för möte förvisso..
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Extraljus på bil

Inlägg av GastonDeVille »

Det där med ljus är svårt. Jag blev väldigt nöjd med ett par små 100 mm Bosch extraljus
Bosch-Compact-100.jpg
som jag byggde om med två 55W Kina-HID-kit (à 100 SEK) Det är en bra reflektor som gör det magiska jobbet och skickar ut strålarna dit man vill ha det. Detta var väldigt många år sedan, på den förra bilen, så det är dags att trycka i nya Kina-kit igen då den ena slocknade eter en liten fadäs när jag smällde igen motorhuven och högspänningskabeln blev mosad :roll: och de började att tappa orken och färgen. En bieffekt var att ballasterna störde ut FM-radion :vissla: .
Den "nya" bilen (tillverkad på 2000-talet) har mer elektronik så det gäller att balansera ut störningarna innan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Extraljus på bil

Inlägg av FormerMazda »

Japp, lyktan anser jag är viktigare än ljuskällan. Och jag anser att en djup reflektor med stor diameter är det vinnande konceptet.
Halogen må vara "ineffektivt", men med bra lyktor så räcker 200W långt, och det är inget en normal bil lider av.

LED-ramp för mig är bara utvecklad för man kunde, inte för att man fick bättre ljusbild. ;)

Men visst, har man kasst ljus original så är en LED-ramp bättre än inget. Kanske. Kastar den bara ljus på marken direkt framför lär det bli sämre på grund av bländningen.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Extraljus på bil

Inlägg av E Kafeman »

Knappast nytt men kör man normal landsvägsfart är upplysning de första 30 m nära bilen ett sätt att belysa historia. Det är passerat, inget du kommer agera på eller hinna stanna för. Bara bromssträckan kan vara längre och reaktionstiden är ofta sämre vid längre nattkörningar i trafik som är glesare än på dagen.
Däremot gör kraftig när-belysning att du ser sämre 50 meter bort ute i buskarna och 300 meter rakt fram kan närljuset totalt blända bort lyse från helljus/fjärrljus.
Likartat är problemet med ljus som ger ströljus upp i luften. Tar på samma sätt bort mycket sikt, i synnerhet vid regn/dimma/snö.
Nu är det i lampors logik mycket lättare att skapa belysning på nära håll och svårt att belysa på jämnt sätt på långt håll utan att överbelysa på kortare håll.
Det är samma problem som med tele basmaster som försöker sprida mer effekt på långt håll för att få största möjliga jämna täckning. Hög riktverkan vertikalt och hög position så att man kan tilta belysningen nedåt är vad man siktar på från basstationen och liknande gäller för bästa billyse, för att ge lång sträcka med användbar belysning.

För bästa ljusutbytet och bäst fungerande kontroll av riktning på ljuset, gör som de som inte sparar en krona på att ha bästa ljuset i skogen i tävlingsfart. De spiller inga pengar på LED-lampor.
Där är det Xenon som gäller. Det är urladdningslampor som avses, inte Xenon för glödtrådslampor vilket är marknadsföring av samma gamla lampor som annars är fyllda med halogen-gas.

Xenon-lampans nackdel i allmän trafik är att den lyser så bra att det blir mörkt när man bländar av till något annat och att det kan ta för helt kalla lampor åtskilliga sekunder att nå full ljusstyrka och vid tändning efter möte kanske en tiondels sekund, tillräckligt länge för att det ska vara irriterande.
Där vinner LED-lampor med ljuset som tänds snabbast men kvalitets tändaggregat för Xenon har blivit mycket bättre de senaste åren så att man återtänder mycket snabbare numera.
För den som är verkligt mån om att få minsta stickljus och kunna lysa där man bäst behöver ljuset så är det stora armaturer som gäller då lampans ljus-storlek relativt reflektor-yta sätter begränsning på sådana egenskaper, liksom på totala effektiviteten.
Givetvis finns riktigt dåliga armaturer som inte är gjorda för regn, slask eller vinter, det finns två tre märken som är före resten.

Jag har kört en hel del med xenon i olika kombinationer av hel halv och fjärrljus alternativ halogen. Extraljus typ 4 Xenon 50W pencilbeam är vad jag haft som mest. Användbara sena nätter i glesare delar av Sverige. Bra inriktade och stabil montering så de inte fladdrar är viktigt. De ger en mycket upplevd jämn belysning över lång vägsträcka och sidoljuset räcker mer än väl till för normalkrokiga vägar med älgar inom belysbart område. Det är det ljus som kommer närmast att sprida dagljus-känsla när man är ensam på vägen.
Det är också bland de sämsta ljusen när det finns mer trafik. Detta då man bör blända av så fort man ser en mötande bil oavsett avstånd eller när man kör ifatt någon bakifrån.
Dels upplever man det som becksvart när man bländar av och dels är det sällan lönt att använda ljusen vid tätare trafik. Då är det bättre att ögonen får vänja sej vid sämre helljus då man inte blir lika blind när man går ner till halvljuset.
Jag har två avbländningslägen, steg 1 så går extraljusen bort och steg 2 släcks helljusen. Annars får man köra väldigt långt med dåligt halvljus samtidigt som mötande som inte noterade att man bländade av för länge sedan fortsätter med helljus i det längsta.
Jag bländar även av vid de blå vägskyltarna, det blir för ljust så man bländar sej själv.

Bästa körljuset för normal-trafik dvs mörkerkörning med en hel del möten, har jag i en gammal Volvo med Xenon H4-lampor. Det finns mångas varianter för just H4. Den typ jag har av H4 är där avbländning sker genom att lampan flyttas mekaniskt. Det bättre definierat avbländningsområde än halogen, dvs bländar mindre och ger ingen fördröjning när man tänder helljuset. Det är ändå 50W lampor. Intressant så är ljusbilden mycket bra med tydlig avgränsning på halvljuset medans helljuset ger en tydligt mer fokuserad bild än halogen helljus. Man har lyckat bra med positioneringen av ljuskällan och eftersom den är mindre än en glödtråd blir det mindre med skräp-ljus.
Ljuset fungera bra även snöväder, bättre än i någon annan av bilarna. Det är inte mina bilar alla, vi är tre bilägare så det blir några bilar på gården ändå.

Mest irritation från mötande är det från ljuset i min AUDI, original 35W xenon halvljus. Detta antagligen då helljuset är halogen och halvljuset aldrig släcks. Det ger kass räckvidd på helljus då halvljuset ständigt lyser upp närfältet. och antagligen noterar inte alltid mötande att jag bländar av med endast halogen-lamporna. Det är så illa att inte jag heller ser någon större skillnad trots 100W halogen.
Har en årsgammal BMW på gården. Den är också begåvad med helt kass lyse med konstant halvljus.
Det är väl så med tysk-bilar. Man använder sällan helljuset ens på autobahn på natten trots att de glatt matar på i 200km/t just pga av att det lyser över in på mötande vägbana där det alltid finns möten dygnet runt.

En högst märkbar skillnad på xenon relativt halogen är att man på vintern får stanna och rengöra Xenon-lyktorna regelbundet från is och snö då de producerar för lite värme för att smälta bort snö.
Nu finns ytterligare ett nytt ljus-alternativ för retrofitting. Laser.
Ska bestå av LED hel/halv-ljus och en fjärrljus-del med laser som ljuskälla. Lasern fördel är att den har ett ännu smalare ljus-källa än xenon och därför bättre kan riktas i önskad riktning med måttligt stor reflektor.

Oavsett hur bra eller dålig en sådan strålkastare är, är det förmodligen inte helt legalt i Sverige att byta typ av ljuskälla.

Jag testade Philips LED H7/H9 som helljus på Volvo 940. De åkte i soporna samma kväll. Rena skämtet till lampor.

NU ska jag testa ett par sådana här: https://www.aliexpress.com/item/32926366349.html
200W Xenon. Tveksam till om det är verklig rating på lamporna eller om lamporna drivs på överspänning, på bekostnad av livslängden. Misstänker det senare men det gör inget, låterbra om man kan ställa ljuststyrkan och då dra in en juster-ratt i bilen. Vid gles trafik där man inte behöver blända av så ofta kan man då kanske kräma på uppåt 70-100W för att dra ner till hälften söder om Gävle. Inte av omtanke om mina medtrafikanter utan för att jag då kan köra längre på helljus utan att de blir irriterade.
Risken finns med kines-lampor att lampan lyser på fel sätt och på fel höjd i lamphuset men det är en sådan sak som jag kollar noga och hitintills har jag inte köpt någon xenon kineslampa med så dålig halvljus-bild och mycket ströljus som man får med samtliga testade LED-lampor, oavsett märke eller märkeslösa. Har antagligen och göra med att ljuset sprids från större del av lampan när det är LED vilket gör den svårare att fokusera.

En sak som kan vara till LED-ramperna fördel, och det är att ju högre lamporna hamnar, ju bättre kan man belysa vägbanan. Lågt hängandes frampå bilen och det blir ytterst jobbigt släp-ljus. tröttar ögonen då alla vägojämnheter gungar i ljusstyrka.
En Ljusramp på taket, om den inte lyser upp motorhuven så man får stickljus den vägen, kan ha viss fördel. Samma med avbländningsavstånd, man kan antagligen köra längre med det högre men mer nedåtriktade ljuset utan att bländas.
Det går givetvis sätta upp stora xenon extraljus-blaffor på taket men en låg led-ramp kan man fästa i tak-railsen utan att man ser ut som utryckningsfordon och skulle var mer diskret och ge mindre luftmotstånd.
Skulle vara intressant att pröva.
Samma med att slimma led-ramper kan vara lättare att hitta plats för lågt ner på bilen utan att täcka luftintag som t.ex. nummerplåts-hållare. Ser fräckt ut men ökar nog mest närljuset.

Det finns mängder med testar där säljare visar hur bra just deras LED-lampor är jämfört med andra lamptyper. Oavsett vilket så är ljusutbytet från LED som bäst hälften jämfört med Xenon för effekt och ljusavgivande ytan källan är alltid större och därmed svårare att fokusera. Dom är helt enkelt födda med handikapp relativt Xeneon som inte går göra något åt med nuvarande teknik.

Att byta till LED i en lampa designad för Xenon är en katastrof:
Det märkliga är att stora lamphus designade LED är i stort lika dåliga med mängder av ströljus och förhållandevis lågt ljusutbyte:
Ljusramper är oftast ännu sämre vad gäller hålla samma ljusbilden inklusive sk 5D optik. Nu innebär 5D inget mer än att man blandat lite olika typer av linser för att garantera ströljus i alla riktningar.

Det är värdelöst att i allmän trafik bara förbättra helljuset och ha dåligt halvljus, då det innebär att man ser som sämst när man kanske som bäst behöver kunna se, strax innan möten.
Ett bra halv-ljus gynnar alla parter. Ju tydligare avgränsning halvljuset har, ju mindre bländas man trots att ljuset i sej lyser så långt bort som möjligt och tydlig avgränsning medför även mindre med ströljus.

Vill man inte ha snöflingor i vindrutehöjd belysta på nära håll på varken hel eller halv-ljus och det är intressant med lång vägsträcka med upplevt jämn belysning så utgår nog LED-lampor.
Helt utan tvekan finns ledramper med många lysdioder för stor effekt och som lyser upp det mesta i alla riktningar på nära håll inklusive grantoppar. Själv ser man då inget på långt håll men kommer blända andra mer än om ljuset varit fokuserat.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Extraljus på bil

Inlägg av LarryXz »

3st NBB Alpha 225 (utan led-list inkopplad) med varsin 75W xenonlampa. Lyser så det räcker och blir över.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Sverige »

Ja extraljus under nummerskylten har man inte glädje av (som dimljusen).

5D är inte mkt att stå efter, då är 4D bättre.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Mindmapper »

E Kafeman skrev:Knappast nytt men kör man normal landsvägsfart är upplysning de första 30 m nära bilen ett sätt att belysa historia. Det är passerat, inget du kommer agera på eller hinna stanna för. Bara bromssträckan kan vara längre och reaktionstiden är ofta sämre vid längre nattkörningar i trafik som är glesare än på dagen.
Däremot gör kraftig när-belysning att du ser sämre 50 meter bort ute i buskarna och 300 meter rakt fram kan närljuset totalt blända bort lyse från helljus/fjärrljus.
Likartat är problemet med ljus som ger ströljus upp i luften. Tar på samma sätt bort mycket sikt, i synnerhet vid regn/dimma/snö.
Nu är det i lampors logik mycket lättare att skapa belysning på nära håll och svårt att belysa på jämnt sätt på långt håll utan att överbelysa på kortare håll.
Det är samma problem som med tele basmaster som försöker sprida mer effekt på långt håll för att få största möjliga jämna täckning. Hög riktverkan vertikalt och hög position så att man kan tilta belysningen nedåt är vad man siktar på från basstationen och liknande gäller för bästa billyse, för att ge lång sträcka med användbar belysning.

För bästa ljusutbytet och bäst fungerande kontroll av riktning på ljuset, gör som de som inte sparar en krona på att ha bästa ljuset i skogen i tävlingsfart. De spiller inga pengar på LED-lampor.
Där är det Xenon som gäller. Det är urladdningslampor som avses, inte Xenon för glödtrådslampor vilket är marknadsföring av samma gamla lampor som annars är fyllda med halogen-gas.

Xenon-lampans nackdel i allmän trafik är att den lyser så bra att det blir mörkt när man bländar av till något annat och att det kan ta för helt kalla lampor åtskilliga sekunder att nå full ljusstyrka och vid tändning efter möte kanske en tiondels sekund, tillräckligt länge för att det ska vara irriterande.
Där vinner LED-lampor med ljuset som tänds snabbast men kvalitets tändaggregat för Xenon har blivit mycket bättre de senaste åren så att man återtänder mycket snabbare numera.
För den som är verkligt mån om att få minsta stickljus och kunna lysa där man bäst behöver ljuset så är det stora armaturer som gäller då lampans ljus-storlek relativt reflektor-yta sätter begränsning på sådana egenskaper, liksom på totala effektiviteten.
Givetvis finns riktigt dåliga armaturer som inte är gjorda för regn, slask eller vinter, det finns två tre märken som är före resten.

Jag har kört en hel del med xenon i olika kombinationer av hel halv och fjärrljus alternativ halogen. Extraljus typ 4 Xenon 50W pencilbeam är vad jag haft som mest. Användbara sena nätter i glesare delar av Sverige. Bra inriktade och stabil montering så de inte fladdrar är viktigt. De ger en mycket upplevd jämn belysning över lång vägsträcka och sidoljuset räcker mer än väl till för normalkrokiga vägar med älgar inom belysbart område. Det är det ljus som kommer närmast att sprida dagljus-känsla när man är ensam på vägen.
Det är också bland de sämsta ljusen när det finns mer trafik. Detta då man bör blända av så fort man ser en mötande bil oavsett avstånd eller när man kör ifatt någon bakifrån.

Dels upplever man det som becksvart när man bländar av och dels är det sällan lönt att använda ljusen vid tätare trafik. Då är det bättre att ögonen får vänja sej vid sämre helljus då man inte blir lika blind när man går ner till halvljuset.
Jag har två avbländningslägen, steg 1 så går extraljusen bort och steg 2 släcks helljusen. Annars får man köra väldigt långt med dåligt halvljus samtidigt som mötande som inte noterade att man bländade av för länge sedan fortsätter med helljus i det längsta.
Jag bländar även av vid de blå vägskyltarna, det blir för ljust så man bländar sej själv.

Bästa körljuset för normal-trafik dvs mörkerkörning med en hel del möten, har jag i en gammal Volvo med Xenon H4-lampor. Det finns mångas varianter för just H4. Den typ jag har av H4 är där avbländning sker genom att lampan flyttas mekaniskt. Det bättre definierat avbländningsområde än halogen, dvs bländar mindre och ger ingen fördröjning när man tänder helljuset. Det är ändå 50W lampor. Intressant så är ljusbilden mycket bra med tydlig avgränsning på halvljuset medans helljuset ger en tydligt mer fokuserad bild än halogen helljus. Man har lyckat bra med positioneringen av ljuskällan och eftersom den är mindre än en glödtråd blir det mindre med skräp-ljus.
Ljuset fungera bra även snöväder, bättre än i någon annan av bilarna. Det är inte mina bilar alla, vi är tre bilägare så det blir några bilar på gården ändå.

Mest irritation från mötande är det från ljuset i min AUDI, original 35W xenon halvljus. Detta antagligen då helljuset är halogen och halvljuset aldrig släcks. Det ger kass räckvidd på helljus då halvljuset ständigt lyser upp närfältet. och antagligen noterar inte alltid mötande att jag bländar av med endast halogen-lamporna. Det är så illa att inte jag heller ser någon större skillnad trots 100W halogen.
Har en årsgammal BMW på gården. Den är också begåvad med helt kass lyse med konstant halvljus.
Det är väl så med tysk-bilar. Man använder sällan helljuset ens på autobahn på natten trots att de glatt matar på i 200km/t just pga av att det lyser över in på mötande vägbana där det alltid finns möten dygnet runt.

En högst märkbar skillnad på xenon relativt halogen är att man på vintern får stanna och rengöra Xenon-lyktorna regelbundet från is och snö då de producerar för lite värme för att smälta bort snö.
Nu finns ytterligare ett nytt ljus-alternativ för retrofitting. Laser.
Ska bestå av LED hel/halv-ljus och en fjärrljus-del med laser som ljuskälla. Lasern fördel är att den har ett ännu smalare ljus-källa än xenon och därför bättre kan riktas i önskad riktning med måttligt stor reflektor.

Oavsett hur bra eller dålig en sådan strålkastare är, är det förmodligen inte helt legalt i Sverige att byta typ av ljuskälla.

Jag testade Philips LED H7/H9 som helljus på Volvo 940. De åkte i soporna samma kväll. Rena skämtet till lampor.

NU ska jag testa ett par sådana här: https://www.aliexpress.com/item/32926366349.html
200W Xenon. Tveksam till om det är verklig rating på lamporna eller om lamporna drivs på överspänning, på bekostnad av livslängden. Misstänker det senare men det gör inget, låterbra om man kan ställa ljuststyrkan och då dra in en juster-ratt i bilen. Vid gles trafik där man inte behöver blända av så ofta kan man då kanske kräma på uppåt 70-100W för att dra ner till hälften söder om Gävle. Inte av omtanke om mina medtrafikanter utan för att jag då kan köra längre på helljus utan att de blir irriterade.
Risken finns med kines-lampor att lampan lyser på fel sätt och på fel höjd i lamphuset men det är en sådan sak som jag kollar noga och hitintills har jag inte köpt någon xenon kineslampa med så dålig halvljus-bild och mycket ströljus som man får med samtliga testade LED-lampor, oavsett märke eller märkeslösa. Har antagligen och göra med att ljuset sprids från större del av lampan när det är LED vilket gör den svårare att fokusera.

En sak som kan vara till LED-ramperna fördel, och det är att ju högre lamporna hamnar, ju bättre kan man belysa vägbanan. Lågt hängandes frampå bilen och det blir ytterst jobbigt släp-ljus. tröttar ögonen då alla vägojämnheter gungar i ljusstyrka.
En Ljusramp på taket, om den inte lyser upp motorhuven så man får stickljus den vägen, kan ha viss fördel. Samma med avbländningsavstånd, man kan antagligen köra längre med det högre men mer nedåtriktade ljuset utan att bländas.
Det går givetvis sätta upp stora xenon extraljus-blaffor på taket men en låg led-ramp kan man fästa i tak-railsen utan att man ser ut som utryckningsfordon och skulle var mer diskret och ge mindre luftmotstånd.
Skulle vara intressant att pröva.
Samma med att slimma led-ramper kan vara lättare att hitta plats för lågt ner på bilen utan att täcka luftintag som t.ex. nummerplåts-hållare. Ser fräckt ut men ökar nog mest närljuset.

Det finns mängder med testar där säljare visar hur bra just deras LED-lampor är jämfört med andra lamptyper. Oavsett vilket så är ljusutbytet från LED som bäst hälften jämfört med Xenon för effekt och ljusavgivande ytan källan är alltid större och därmed svårare att fokusera. Dom är helt enkelt födda med handikapp relativt Xeneon som inte går göra något åt med nuvarande teknik.

Att byta till LED i en lampa designad för Xenon är en katastrof:
Det märkliga är att stora lamphus designade LED är i stort lika dåliga med mängder av ströljus och förhållandevis lågt ljusutbyte:
Ljusramper är oftast ännu sämre vad gäller hålla samma ljusbilden inklusive sk 5D optik. Nu innebär 5D inget mer än att man blandat lite olika typer av linser för att garantera ströljus i alla riktningar.


Det är värdelöst att i allmän trafik bara förbättra helljuset och ha dåligt halvljus, då det innebär att man ser som sämst när man kanske som bäst behöver kunna se, strax innan möten.
Ett bra halv-ljus gynnar alla parter. Ju tydligare avgränsning halvljuset har, ju mindre bländas man trots att ljuset i sej lyser så långt bort som möjligt och tydlig avgränsning medför även mindre med ströljus.

Vill man inte ha snöflingor i vindrutehöjd belysta på nära håll på varken hel eller halv-ljus och det är intressant med lång vägsträcka med upplevt jämn belysning så utgår nog LED-lampor.
Helt utan tvekan finns ledramper med många lysdioder för stor effekt och som lyser upp det mesta i alla riktningar på nära håll inklusive grantoppar. Själv ser man då inget på långt håll men kommer blända andra mer än om ljuset varit fokuserat.
Riktigt bra inlägg.
När jag tog körkortet 1971 så sa min körskolärare att "kör på helljuset tills ögona blöder". Idag när man kommer ut på en raksträcka som är 4 -5 km lång och det kommer ut en bil i andra ändan samtidigt så börjar de blända av. Helt vansinnigt att köra långa sträckor ( i höga hastigheter ) utan vettig belysning, hur tänker folk egentligen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av TomasL »

Sverige skrev:Ja extraljus under nummerskylten har man inte glädje av (som dimljusen).

5D är inte mkt att stå efter, då är 4D bättre.
Och vad i jösse namn är 4D/5D? 4 eller 5 dimensioner, rum och tid och vad mer? Eller betyder det något annat?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Sverige »

Det är hur linsen är konstruerad.
Bild
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Extraljus på bil

Inlägg av E Kafeman »

Kinesisk förklaring? :lol:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Extraljus på bil

Inlägg av mrfrenzy »

Ja dom billiga kinesiska ramperna fungerar säkert utmärkt för att belysa en "Board viewing area". Till exempel en utställning med schackbräden. :vissla:
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Micke_71 »

Inom scenbelysning ex moving head så gick man för länge sedan över till COB leds på typ 100w och det ljuset var ju brutalt. 4st sådana gav ju långt mycket med ljus än en hel rad gamla 1000watts kannor. Har ännu inte sett extraljus med den typen av stora COB.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Extraljus på bil

Inlägg av danei »

Kanske för att det är fullständigt omöjligt att fokusera en sådan lampa.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Extraljus på bil

Inlägg av GastonDeVille »

Att fokusera en gammeldags glödlampa är väl enklare eftersom den lyser i stort sett i "alla riktningar" och då räcker det att samla ihop strålarna, medan en LED- emitter mest är en plan skiva som lyser mest rakt fram. Inte enkelt att göra en reflektor i det senare fallet. Antingen efterhärma glödlampans form eller en optisk lins som påminner om linsen till en projektor... :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Extraljus på bil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag förstår det rätt är extrakjus något som man kompletterar helljuset med!
Vad händer med ögonen när man bländar ner till halvljus? Hur lång tid tar det för ögat att se bra i det ljuset!
Och var och när kan man åka där man har användning för dessa extraljus!
Skriv svar