Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Glycol79 »

Inomhus förstår jag att du inte vill ha tänt på natten. Inomhus har jag kameror med IR-påslaget. Jag har även en utgång i larmet som triggar ett event i hemautomationen och tänder upp alla lampor som är styrda.
Skall man använda IR inbyggt i kameran så skall man försöka få tag på kameror som har IR och kamera bakom skilda glas. Altså inte en domekamera med inbyggd IR.
Vid minsta smuts eller oklarhet i glaset på domekameror så får man ströljus direkt i optiken vilket försämrar bilden. Det blir inte lika illa inomhus givetvis.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nerre »

Jo det hade ju varit bättre att köpa rätt grejer från början, men i mitt fall började jag experimentera lite med Zoneminder och visst inte om burken jag körde det på skulle orka med. Det kändes liksom inte så vettigt att köpa kameror för flera tusen för att sen inse att man också behöver köpa en ny dator för flera tusen och kostnaden sticker iväg rejält.

Som det är idag har jag lagt kanske 2000 på totalt 8 kameror (har även använt gamla avlagda Android-mobiler som kamera) och datorn som kör Zoneminder var en gammal "gratisdator".
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Glycol79 »

Jag har väl också blivit lite bortskämd, eftersom jag jobbar med CCTV system. Har många kunder som är väldigt krävande och de byter kameror ganska ofta och utrustning man plockar ner kasseras. Samma med skadade kameror med spräckta eller repiga glas. Det går fortare och är oftast billigare att byta kameran än att vänta på reservdelar. En hel del prylar sparar jag då kan man själv sitta och pilla ihop det på fritiden och använda själv eller sälja. Det är inte helt ovanligt att tex ett företag eller en butik lämnar en lokal med all utrustning kvar. När nya hyresgästen/ägaren tillträder byts larm/passage/cctv direkt. Tack vare detta resursslöseri kan jag hålla igång mitt elektronikintresse utan att nalla för mycket på övriga hushållsbudgeten :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Var köpa IR-strålkastare i Sverige?

Inlägg av Nerre »

Jo, jag fick ihop en hel hög med IR-dekkare när grabbens fotbollsklubb fick ett gäng byggbaracker som röjdes ur. Slänges en massa fullt fungerande (men udda) lysrörsarmaturer, ett par diazed-centraler och en massa annat. Jag blev inte involverad förrän grejerna skulle köras till återvinningen så jag kunde inte gå igenom och gallra ut så mycket tyvärr.

Väldigt ofta "avskrivna" men fullt fungerande grejer som slängs.
Skriv svar