PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEGA

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av HUGGBÄVERN »

fosfor skrev:ajje: Hur menar du med en pull-up? Observera att jag är nybörjade på detta :P Varför behövs en sådan? Vad gör den?
Jag läste något om att Arduino har inbyggda pull-ups i sina ingångar, är detta något som alltid är aktiverat?
Alla dessa läsgafflar har öppen kollektor (Open Collector):

Bild

Notera att de olika gafflarna i familjen har antingen NPN- eller PNP-utgång, och du måste veta vilken sort det är.

För att få saker och ting att fungera måste du ha ett pullup-motstånd (eller om det är PNP-utgång) pulldown:

Bild

Hur vet du att Arduino Mega ska ha 2.4V?
Often it is useful to steer an input pin to a known state if no input is present. This can be done by adding a pullup resistor (to +5V), or a pulldown resistor (resistor to ground) on the input. A 10K resistor is a good value for a pullup or pulldown resistor.
There are 20K pullup resistors built into the Atmega chip that can be accessed from software. These built-in pullup resistors are accessed by setting the pinMode() as INPUT_PULLUP. This effectively inverts the behavior of the INPUT mode, where HIGH means the sensor is off, and LOW means the sensor is on.

The value of this pullup depends on the microcontroller used. On most AVR-based boards, the value is guaranteed to be between 20kΩ and 50kΩ. On the Arduino Due, it is between 50kΩ and 150kΩ. For the exact value, consult the datasheet of the microcontroller on your board.
NOTE: Digital pin 13 is harder to use as a digital input than the other digital pins because it has an LED and resistor attached to it that's soldered to the board on most boards. If you enable its internal 20k pull-up resistor, it will hang at around 1.7V instead of the expected 5V because the onboard LED and series resistor pull the voltage level down, meaning it always returns LOW. If you must use pin 13 as a digital input, set its pinMode() to INPUT and use an external pull down resistor.
VIN Supply voltage (7-12V)
GND Ground
5V Supply For External hardware device power supply
3.3V Supply For External low voltage hardware device power supply
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av Borre »

Varifrån har du fått att Arduinon ska ha 2.4V på ingången?

Det är möjligen så att 2.4V är den lägsta spänning som den tolkar som en etta, men det betyder verkligen inte att du ska välja det som ingångsspänning eftersom du då ligger exakt på gränsen och kommer få ett mycket dåligt och känsligt resultat.
Är det en 5V Arduino mega klarar den 5V (något mer tom) på ingångarna.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av ajje »

fosfor skrev:Hmm... :humm:

ajje: Hur menar du med en pull-up? Observera att jag är nybörjade på detta :P Varför behövs en sådan? Vad gör den?
Jag läste något om att Arduino har inbyggda pull-ups i sina ingångar, är detta något som alltid är aktiverat?
En open collectorutgång kan inte lämna en spänning ut, den kan bara sänka en ström.

Den spänningen du kan mäta på utgången är förmodligen något som slinker igenom läsgaffelns inbyggda skyddsdioder. Inget att lita på.
Har du precis den modellen du visade en bild på så ska du koppla utgången direkt till ingången på arduinon, och samtidigt till en 10k-resistor som i sin tur är ansluten till arduinons matningsspänning.
Inga andra motstånd eller kopplingar behövs.

Jag vill minnas att arduinons inbyggda pullup aktiveras genom att man skriver en etta till pinnens utgångsregister när man har den i ingångsläge.
Gör du så kan du skippa det extra 10k-motståndet till VCC.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av mankan »

Enklare att göra

Kod: Markera allt

pinmode(pin, INPUT_PULLUP)
istället (som troligen gör vad ajje beskrev under huven).
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

Borre skrev:Varifrån har du fått att Arduinon ska ha 2.4V på ingången?

Det är möjligen så att 2.4V är den lägsta spänning som den tolkar som en etta, men det betyder verkligen inte att du ska välja det som ingångsspänning eftersom du då ligger exakt på gränsen och kommer få ett mycket dåligt och känsligt resultat.
Är det en 5V Arduino mega klarar den 5V (något mer tom) på ingångarna.
Ah, ja det verkar stämma. För nu kan jag ha högre spänning än så.
När jag körde med motstånd i serier för att få ner spänningen då gick det varesig att ha högre eller lägre än 2.4V konstigt nog.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

:tumupp: Tack för svar alla! :tumupp:

Har inte ingångarnas pull-up aktiverad, så det blir nästa grej att prova.
Vore ju skönt att slippa extra komponenter utanför Arduinon.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

HUGGBÄVERN skrev:
fosfor skrev:ajje: Hur menar du med en pull-up? Observera att jag är nybörjade på detta :P Varför behövs en sådan? Vad gör den?
Jag läste något om att Arduino har inbyggda pull-ups i sina ingångar, är detta något som alltid är aktiverat?
Alla dessa läsgafflar har öppen kollektor (Open Collector):

Bild

Notera att de olika gafflarna i familjen har antingen NPN- eller PNP-utgång, och du måste veta vilken sort det är.

För att få saker och ting att fungera måste du ha ett pullup-motstånd (eller om det är PNP-utgång) pulldown:
[/quote]


Den jag har verkar vara en PNP enligt databladet.
https://www.conrad.se/p/gaffel-fotodete ... ic-1547450

Så då är det alltså en pulldown resistor jag ska ha, går detta att ordna på samma sätt som den inbyggda pull-up resistorn?
Och vad är egentligen för och nackdelar med att använda en läsgaffel med antingen PNP eller NPN?

Denna läsgaffel har två utgångar, en som aktiverar när den täcks, och en som aktiverar när inte är täckt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur utgångarna ser ut har inte så mycket med det elektriska att göra. Du har ju dock ingen användning för den interna pullupen i Arduinon. Tvärtom, den kan ju strula till det för dig.

Så här ser utgångarna ut i din läsare:

Bild

Notera att motståndet i figuren får du sätta dit själv.

Det är en fördel att innan man kastar sig utför stupet, ta rätt på vad man egentligen behöver, vilken konfiguration som enklast/billigast/och lättast att använda. PNP-utgångar tillhör inte riktigt den gruppen.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

Huggbävern:
Tusan också... jag skulle alltså behövt en NPN gaffel för att kunna använda mig av den inbyggda pull-upen?

Men går det inte att använda den inbyggda för att undvika både extern pullup eller pulldown?

Lite som det låter som här:

"We can avoid using an external pull-up or pull-down resistors, simply by using the internal existing pull-up resistor within Arduino. This may make life easier when we use pushbuttons."

https://www.instructables.com/id/Workin ... tor-With-/
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

Jag kan kanske nyttja inbyggda pull-up funktionen på mina åtta knappar iaf.
Som just nu alla har motstånd kopplade till sin ground.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av Icecap »

Jag minns att någongång ha läst att pull-up i ATmega (~Arduino) kan vara antingen pull-up eller pull-down beroende på utgångsregistret.
Men om det gäller någon exakt modell kan jag inte svära på.

Men i effekt betyder det att OM man aktiverar pull-up på en ingång OCH ställer utgångsregistret rätt för den ingång blir det en pull-down.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan göra det lätt för sig genom att läsa datablad och kolla runt "vad som gäller" eller man kan göra det svårt för sig genom att peka på första "bästa". Det du köpt funkar säkert efter lite pillande, men läs igenom alla datablad du hittar på ATmega328 för att se OM du kan ställa pulldown.

Generellt gäller för elektronikkretsar att man väljer NPN och med pull up, då så mycket kretsar har sina utgångar konfigurerade just så. Och ingångarna anpassade för detta.

Du har kommit till ett bra forum, men nästa gång ställ din fråga INNAN du handlar och köp inte något "vad-som-helst" och fråga när det inte funkar. :idea:
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av papabear »

Jag är rätt säker på att atmega328 bara har pull-up.
Jag det tar jag bara från minnet, så reservation för fel.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av FormerMazda »

Läser man på arduino.cc så nämns bara pullup, så det lär vara det man kan göra endast.
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/DigitalPins

Internt alltså.

En extern pullup/down är ju knappast raketvetenskap. :)
Skriv svar