Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Teknikern »

Jag köpte en rulle chip för att konfektionera lite ljuskällor på egen hand, på baksidan har dom ett "bakplan" av metall som är sammankopplat med ena lödtungan. Det är chip av storlek 3x6,5 mm och effekten 0,5w, behöver dom lödas mot ett "bakplan" så dom får kylning den vägen eller räcker det med att löda yttre lödtungorna bara? Vore synd att bygga nåt som direkt blir överhettat och brinner sönder.

Jag har googlat på "smd led chip" och "heatsink" men bara hittat på kraftigare dioder som jag ju redan vet måste monteras mot kylfläns e.dyl.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Meduza »

Har du databladet för de lysdioder du har köpt (förutsätter att det är kompletta lysdioder i kapsling du har köpt och inte lösa chip)?

Oftast är en pad på undersidan av lysdioden en thermal pad och tänkt att lödas mot en pad på kortet för värmeavledning, inte nödvändigtvis mot en kylfläns men i alla fall mot en pad med god termisk koppling till ett jordplan eller liknande som kan dra bort värmen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Teknikern »

Datablad, eh, nej, det är en kinarulle med lösa chip. "Thermal pad" tror jag också det är så då kom ju frågan,,,,hur f*n löser jag detta? :humm:

Bygga reflowugn eller löda med varmluft,,,,,,som jag inte heller har. :oops: Däremot har jag en avlödningsstation men jag misstänker att den ger alldeles för lite värme för att få agera varmluftpistol. Jag HAR dock en varmluftpistol modell mattsvets med tyristorstyrd värme men den lär blåsa chipen in i nästa kommun.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Glenn »

Beror ju lite på vad du ska montera på, men det går ju att löda sådant med hjälp av en spisplatta, på med tennpasta på paden, dit med lysdioden (om det är en sådan det gäller) och sen lägga kortet på en spisplatta och värma lagom mycket, när det är klart löder man resten.

Säkert inte 100% perfekt resultat men..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Teknikern »

Då borde det ju gå att plundra en kasserad spis på en platta, svarva den slät och montera i en digital tyristorstyrning eller?
Eftersom jag kommer att övervägande löda på vanligt kretskortsmaterial så borde det ju vara ett vettigt bygge som dessutom inte tar så mycket plats och är lätt att stuva undan när den inte används.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Meduza »

Ja, det blir ju ungefär som när dom på sparkfun kör hotplate reflow:
https://www.sparkfun.com/tutorials/59
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett litet problem de hade var ju att plattan blev kallare i mitten. Det löstes genom att flytta runt på teflonpannan. En annan lösning vore att lägga en 15-20 mm tjock aluminiumplatta på elplattan som genom sin bättre värmeledningsförmåga jämnar ut värmen över hela ytan.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Teknikern »

Den artikeln var väldigt givande, dom kör stekpanna med ett centimetertjockt lager blästersand i för att utjämna värmen helt enkelt, så klockren lösning dom hittat. Överbliven tunnväggig stekpanna finns, blästersand finns, lödpasta saknas, går det inte att förtenna paddarna, smörja på fluss, löda ena änden på kretsarna så dom sitter där dom ska och sen ner i stekpannan? :humm:

Lod har jag mycket av, lodpasta saknas så det vore ju bra om det funkade.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Teknikern »

Senior Lemuren: Någon testade ju med fin sand som funkade bra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av netrunner »

5630 SMD LED ???

Du vet att du kan köpa dom färdigmonterade på självhäftande tejp? Bara att klippa med sax och ansluta 12V.

5m 300st i valfri färg ... från kina ... ink. frakt för ca 25kr.

http://www.ebay.com/itm/162034827251
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Det här med LED-chip och kylning,,,,,,,

Inlägg av Teknikern »

Ja.
Skriv svar