Mäta hålbild med laser. Idé?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av borgarn »

Hej.

Jag undrar om någon har en bra idée. Det finns en liner som valsar och stansar hål stål men ibland händer det att hålbilden inte stämmer med hur den är ritad av olika anledningar. Då tänker jag att man i slutet av linern att man skall kontrollera vart hålen hamnade. profilerna som kommer ut ur linern kan vara en c-profil. Någon som har en bra idée? Just nu kontrolleras det manuellt, vilket är långsamt plus att det ofta missas en hel del.

Jag tänker med min lekemans hjärna att man skulle kunna ha en station i slutet på linern här man startar en timer för att få ett x värld på hålbilden och sedan en laser? för att få ett y värde på hålbilden. samt att man måste mäta själva stålet med laser så man kan se så att den är rätt valsad och så man vet vart man ska utgå för att få rätt y värd.

Finns det någon laser som är effektiv till det? eller kanske en kamera? Själva linern har ett flow som inte skall saktas ner om man installerar någon kontroll station.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det enklaste kanske kunde vara att man sätter en tolk i änden på en tryckluftcylinder som går ner i hålet medan det föregående hålet stansas. Om den inte går ner i hålet så är hålet inte korrekt. Det förutsätts förstås att det är samma avstånd mellan hålen och att profilen stoppas när stansningen görs, vilket inte framgår av frågan.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av LaRdA »

Har du möjlighet/tillåtelse att lägga upp ett par bilder på hur hålbilderna och profilen ser ut, samt på vilket sätt de brukar avvika?
Vilka toleranser handlar det om?
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av borgarn »

SeniorLemuren skrev:Det enklaste kanske kunde vara att man sätter en tolk i änden på en tryckluftcylinder som går ner i hålet medan det föregående hålet stansas. Om den inte går ner i hålet så är hålet inte korrekt. Det förutsätts förstås att det är samma avstånd mellan hålen och att profilen stoppas när stansningen görs, vilket inte framgår av frågan.

Nej, hålen är olika hela tiden, både i storlek och plats. Så här kan en profil se ut.

https://www.dropbox.com/sc/2p32lzw1dyl9 ... YOlfebsGka

Hålen kan vara olika positionerade och storleken kan variera. Avvikelsen vet jag inte men det handlar inte om mycket, det handlar kanske om 1 mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av TomasL »

Det beror ju på vilken budget du har, ett visions-system klarar problemfritt detta.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av jako »

National Instruments har en del "billiga" kameror som kan göra detta. Kan programmeras via labview naturligtvis.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av 007sweden »

Cognex har "smart-kameror" där själva kameran även utvärderar bilderna. Samma gäller Matrox iris-gt. En medelkamera med belysning och lite sånt från Matrox landar på ca 100-150k. Men bäst vore att kontakta en firma i närheten som håller på med sånthär då dem kan komma och titta.
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av borgarn »

jako skrev:National Instruments har en del "billiga" kameror som kan göra detta. Kan programmeras via labview naturligtvis.
Kollade på dom nu och det verkar vara en bra lösning. Får se hur komplext man kan göra det. Det är annorlunda hålbild varje stans så man skulle behöva mata in nya koordinater taget från en cad ritning till varje stans. Sedan är materialet rätt långt upp till 10 meter så alla hål kommer inte med på samma bild.

Men det verkar som en bra lösning. Alternativt verkar cognex också bra. Kanske en mer helhetslösning kan jag tänka mig.
007sweden skrev:Cognex har "smart-kameror" där själva kameran även utvärderar bilderna. Samma gäller Matrox iris-gt. En medelkamera med belysning och lite sånt från Matrox landar på ca 100-150k. Men bäst vore att kontakta en firma i närheten som håller på med sånthär då dem kan komma och titta.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av borgarn »

Ska bara övertyga firman om att dom behöver detta :)

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av Joe »

Iom längden så skulle jag säga ett mäthjul och en linjescanner/kamera.

Men om profilerna sklijer så mycket och frekvent blir intrimmningen av övervakningssystemet ett elände..
borgarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 augusti 2009, 21:37:14

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av borgarn »

Joe skrev:Iom längden så skulle jag säga ett mäthjul och en linjescanner/kamera.

Men om profilerna sklijer så mycket och frekvent blir intrimmningen av övervakningssystemet ett elände..
Mäthjul säger du. Går det inte bara att starta en timer och mäta med tid eller blir det för oexakt ?
Joe
Inlägg: 1652
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mäta hålbild med laser. Idé?

Inlägg av Joe »

Om du ska ha 1mm noggranhet så är det mäthjul som gäller. Eller en splitter på befintlig mäthjul alternativt pulsutgång från ev servo för frammatningen.
Skriv svar