Ersätta fotomotstånd med fototransistor

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Ersätta fotomotstånd med fototransistor

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Jag funderar på om det kan vara så att man kan ersätta ett fotomotstånd med en fototransistor som i databladet nedan.
Ett av applikationsområdena för fototransistorn anges vara "Replacement of CdS photoresistors".

Jag har en pelletsbrännare som det suttit ett fotomotstånd i, och i en likadan brännare sitter en komponent som ser precis ut som fototransistorn i databladet.
Jag har provat att ersätta fotoresistorn i min brännare med komponenten från den andra brännaren, som alltså ser ut som fototransistorn, och det funkar finfint.

Så, jag undrar, kan det vara så att man kan ersätta en fotoresistor rakt av med en dylik fototransistor?
Lite underligt är det tycker jag eftersom fotoresistorerna kommer med olika resistansintervall.

http://www.vishay.com/docs/81341/tept4400.pdf


Edit: felslag i rubrik rättat för att förbättra sökbarhet
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ersätta fotomotstånd med phototransistor

Inlägg av Icecap »

Flamvakten på pelletsbrännare behöver vara känsliga för IR.

Det är inte speciellt viktigt att den är linjär eller liknande, signalen är i grunden ganska digital, alltså flamma eller inte.

Alltså är det viktiga att "svart"-strömmen och "flamma"-strömmen är rimligt lika, sedan är resten likgiltigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ersätta fotomotstånd med phototransistor

Inlägg av grym »

för att veta det så måste man veta hur den är inkopplad mot resten av elektroniken

teoretiskt sett kan det gå bra om det är en enkel on off och man har en osalig tur

annars finns det labbsatser på ebay med ldr i olika motståndsintervall
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Ersätta fotomotstånd med fototransistor

Inlägg av Thomasx »

Jag får ta en titt på elektroniken och se hur det är löst.
Vad tror ni de menar med " Replacement of cds photoresistors"?

IR eller inte så är de helt klart känsliga för synligt ljus. Jag testade fotomotståndet och det gav någon kiloohm vid starkt ljus och någon megaohm vid mörker.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ersätta fotomotstånd med fototransistor

Inlägg av Icecap »

Jag känner mig rimligt säker på att de de avser med "Replacement of cds photoresistors" är känsligheten och den typiska strömmen genom, inte nödvändigtvis en direkt ersättare.
Skriv svar