LED med högt CRI

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

LED med högt CRI

Inlägg av FormerMazda »

Nästan allt ljus hemma är bytt till LED, och snart i husvagnen också.
Och i 99% av fallen så är jag helt enkelt väldigt nöjd.

För att jag ska bli nöjd så kräver jag rätt spridning, styrka och färg. Men i vissa fall även högt CRI.
Detta CRI känner jag dock att jag skulle kunna forska mer i. Och det är ju bara att googla, men ur mjukare perspektiv, visst är det väl så enkelt som att högt CRI på en märkes-LED så är man rätt garanterad att det faktiskt är ett brett spektrum av färg som återges?

Vad är era tankar om detta, och vad har ni köpt för ljuskällor med högt CRI i fokus?
Och vad är rimligt köpbara LEDen med högst CRI?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LED med högt CRI

Inlägg av Icecap »

Jag pratade för ett tag sedan med ett äldre par som hade bytt lampor till LED-lampor. Det fungerade utmärkt - m,en när gumman satt och broderade var den röda tråden svart! Hur var det möjligt?

Och det är (/var?) ju så att en vit LED rent faktisk är en blå med "fosfor" på och om detta "fosfor" kan omvandla en lagom del av det blåa ljuset till gult ljus ser ögat det som vitt. Men ett "vitt" som inte "ser" röda färger korrekt.

Så ska man ha "riktigt" ljus ska det vara med RGB-LED, då får man den fulla skala.
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: LED med högt CRI

Inlägg av FormerMazda »

Intressant teori med att ha RGB för ett bredare spektrum, men tydligen finns det bättre fosfor om man vill ha ett bättre CRI.
Kolla den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=L3LWXznJx_0
Intressant!

En RGB som vit, undras hur den skulle se ut om man tittar på spridningen av färgerna?
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: LED med högt CRI

Inlägg av FormerMazda »

Ser nu att yuiji verkar köra med RGB och fosfor för att få till sin höga CRI: http://www.yujiintl.com/high-cri-led-lighting
Det var dyra LED's, men gud va sugen jag blev känner jag! :D
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: LED med högt CRI

Inlägg av Quanton »

Så ska man ha "riktigt" ljus ska det vara med RGB-LED, då får man den fulla skala.
Nja, det är krångligare än så. Även med 3 distinkta emissionstoppar så finns det gott om våglängder mellan dem som saknas.
Om objektet man vill titta på reflekterar just denna kulör så blir det svart och upplevelsen blir fel.
Ett annat sätt att se på det är att tapparna i ögat förvisso har känslighetstoppar, men de är trots allt ganska bredbandiga sensorer. Även våra lång- och mellanvågiga tappar kan detektera blått (monokromatiskt) ljus.
Vill man använda LED-baserat ljus så får man snällt ösa på med mer fosfor om man ska kunna belysa objekt på ett naturtroget sätt.
Annars tyckte jag att det var ganska elegant med glödlampot...

Ovan gäller för lysdioder som används för belysning, dvs vars syfte är att excitera andra objekt.
För lysdioder som används som bakgrundsbelysning i displayer finns det stora vinster i att använda RGB-dioder.
Framförallt så får man en betydligt större färgrymd, gamut, men man kan även spara energi eftersom mindre ljus fastnar i färgfiltren.
Vill man löpa linan fullt ut lägger man in "vita", cyan, magenta och gula.
Naturligtvis blir det lite krångligare att styra, men det är fullt görbart.

En vanlig kritik till ovan är att all media fortfarande är producerad för att matcha en specifik färgrymd, typiskt Rec709 och snart Rec2020 och det stämmer.
Men att använda fler primärer än 3 kan fortfarande sänka strömförbrukningen signifikant.

/Quanton
Skriv svar