Koppla LED stripe

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Koppla LED stripe

Inlägg av Massemannen »

Haj folks!

Som den elektronik noob jag är så undrar jag om ngn vet hur man kopplar sådana häringa LED pinnar?
Gissar att dom ska seriekopplas men det finns 4 kontakter, varav en är nämnd -B... :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av danei »

Seriekopplas ska de helt klart inte. Frågan är om du kan driva dem med det där nätaggregatet. Har de integrerade serieresistorer?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av nifelheim »

går nog bra vilket som, skulle behöva ett datablad för att vara säker :)
led1.jpg
led.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Massemannen »

Tack boys... Det är just dom fyra kontakterna som rör till det för mig men det är kanske bara för att man ska kunna ha valmöjlighet?!

Länken är här till LED
http://eud.dx.com/product/hzled-10w-105 ... czxyJd-3QQ

och här till drivaren
http://eud.dx.com/product/ac-to-dc-5a-6 ... czx7Zd-3QQ
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av matsadona »

Det är viss skillnad på nätaggregat och LED drivare...

Du behöver något i stil med denna (dvs jag har inte kollat exakta specifikationer):
http://eud.dx.com/product/jr-led-10w-li ... -844371209
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av netrunner »

Du måste ha något som reglerar strömmen till max (angivna) 720mA... och det har du inte.

Så du behöver ett effektmotstånd eller en riktig drivare.

Du behöver även något som kan leda bort värmen från lysdioderna. Tex kan du montera dom med siliconlim på en plåtbit och således låta plåten leda bort värme. Trä funkar inte.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av FormerMazda »

Jag vet att en LED är strömstyrd, men i detta fall så är de lite kinesiskt märka med 12-14V. Kan man ju anta är framspänning på de dioder som sitter i serie i listerna?
Under en visst Vf kommer ju strömmen inte skena, så om max If är 720mA och det sammanfaller vid 14Vf, kommer inte strömmen att hållas rimlig vid 12Vf?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av danei »

Datan på släljsidan är minst sagt luddiga, men det vekar ju nästan vara en ledstrip med integrerad serieresistans. Om så är fallet så ska de anlutas parallellt till en spänningskälla på 12V. Om serieresistans saknas kan strömmen bli vad som helst.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Miramithe »

Att mäta är att veta. Hellst skulle man vilja ha ett labbagg och se hur ström och spänningskurvan ser ut.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av matsadona »

Det finns flera paket med diod och drivare på samma sida, vilket kan indikera att de inte är inbyggt motstånd. Men det kan ju vara en annan modell det här...
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Mindmapper »

Mycket spekulationer om det ska vara strömmatning eller spänningsmatning här!
Jag har inte tittat i någon länk, men får man tro de som tittat där har jag inte missat något.

"LED-stavarna" är väl förmodligen uppbyggda av ett stort antal dioder. Isåfall är ju dessa parallellkopplade på något sätt. Förmodligen 3st i serie och sedan parallellkopplade till det antal man vill ha.

Att det bara ska vara en LED kan vi nog avskriva. Men om så vore fallet skulle man kunna använda en konstantströmsdrivare. Pga att det finns bara en väg för strömmen att gå. Så fort det är fråga om parallellkoppling så grenar sig strömmen och vi måste ha en strömbegränsning i varje gren. Om man inte begränsar varje gren kommer den/de lysdioder som har lägst "impedans" (största strömbehovet) att ta för sig mera ström än de övriga. De kommer därför att gå sönder mycket fortare än de andra. Att få alla LED exakt lika skulle vara en lösning, men man måste då också se till att de får samma temperatur där de sitter också annars fungerar det inte med exakt lika LED. Om det nu vore möjligt att få dom exakt lika.

Är det en parallellkoppling av flera dioder vi talar om ska varje gren i parallellkopplingen ha ett strömbegränsningsmotstånd. Om man inte har så stora krav att varje gren ska ha konstantströmsdrivning ed den elektronik det innebär. Det blir då en mycket dyrare lösning än ett motstånd.

I motståndsfallet så dimensionerar man motståndet så att man kan koppla in en spänning inom ett snävt område. I det här fallet 12V - 14V. Ifall att man matar med en spänning utanför det angivna området vad händer då. Om det är en passiv lösning (dvs med enbart resistorer), då kommer ljusstyrkan att variera med spänningen.

- Minskar vi spänningen kommer ljusstyrkan att minska. Så även strömmen och effektbehovet.
- Ökar vi spänningen så kommer ljusstyrkan att öka. Även strömmen och därmed också effektförbrukningen. Ökar vi för mycket bränner vi upp något till sist.

En drivning med en konstantströmsdrivare har ett betydligt större matningsspänningsområde. En konstantströmsdrivare är gjord för att hålla strömmen konstant även om spänningen varierar inom ett stort område.

Koppla in din 12V spänningskälla, det är den det ska vara.
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Massemannen »

Många goda tips och ideér här... provade idag och det vart inte så svårt som jag inbillade mig. Men helvete vad starkt dom lyser :-D
Blir bra det här :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Massemannen »

Hrmm får inte lödtennet att fastna på blecken... Är det skillnad på lödtenn och lödtenn? Det jag har är ngt jag fick i tidernas morgon till en billig lödkolv.
ImageUploadedByTapatalk1440945750.509528.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skrapa lite innan du placerar lödtennet så funkar det!
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: Koppla LED stripe

Inlägg av Massemannen »

Tack Laso! Tack för inout! Har skrapat och filat lätt. Men det släpper ändå... :-(
Kan vara skit bakom lödkolven oxå men jag har ju lött förr med hyffsade resultat. Läste ngnstans att det fanns tenn med fluss som skulle underlätta sånt här.
Skriv svar