Optisk nivåsensor till toatank?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Gimbal »

Precis, man behöver inte mäta kontinuerligt utan antingen med ett visst intervall eller med en kontrollknapp.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av AndersG »

En delrinfattning, men två rostfria pinnar på lagom avstånd, sedan pinka i en bunke och mäta :)
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av YngLi »

Låt de som brukar toan passera en våg, vikt innan bruk av toalett- vikt efter bruk av toalett.
Sen summerar du vikterna eftersom, när den totala vikten har nått en bestämd nivå är det dags att tömma toan :)

Om man skall vara mer seriös så skulle du kunna använda någon form av membranbox -> http://energihandbok.se/x/a/i/10709/Mat ... -niva.html.
Borde gå att göra en sådan box med någon enkel tryckgivare samt du skulle kunna ha en luftningsslang från boxen till omgivande luft så insidan av boxen får en förbindelse med atmosfärtryck, tycker det skulle gå att få till på något bra sätt.
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av davidi »

Plockar upp en urgammal tråd. AndersG, kom du någon vart med att mäta innehållet i toatanken?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av LeCanard »

Såg en variant där man igenom en slang som mynnar ut vid tankbotten, pumpade luft för att sedan läsa av trycket när det "peakade". inte mycket som kan gegga igen där.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av AndersG »

Jag har en elektrod, rostfri som sticker ned. Har inte gjort elektroniken till den dock.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av AndLi »

bubbelrör kallas det.
bubbelrör.gif
Håll ett konstant flöde på luften och mät trycket, så har man djupet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av AndersG »

Snyggt!
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av davidi »

AndersG skrev:Jag har en elektrod, rostfri som sticker ned. Har inte gjort elektroniken till den dock.
Som indikerar digitalt vid en fast nivå?
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av davidi »

AndLi skrev:bubbelrör kallas det.
bubbelrör.gif
Håll ett konstant flöde på luften och mät trycket, så har man djupet!
Finns det inte en risk att röret kläggar igen och därmed indikerar att tanken är fullare än vad den egentligen är?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av AndersG »

Som indikerar digitalt vid en fast nivå?
Ja när tanken är 90% full är tanken.. Tänkte göra en liten sak med en PIC som sluter ett duppelpoligt relä och mäter säg var 10nde minut. Allt för att minska risken för galvaniska strömmar. Sedan en stor röd lampa på toa.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av AndLi »

Om röret alltid är under ytan och blött och tillräckligt högt flöde av luft så borde det inte få en chans att täppas igen...
Men jag har bara labbat med det i skolan för 25 år sen, och då i vatten. Minns att det skulle vara ca 10 bubblor från rörets mynning till ytan.
Men om det var vid max eller min nivå minns jag inte...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av 4kTRB »

En typ av nivåsensor att inte förglömma är termosensorer.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Gryningsräd »

Håller själv på att bråka med detta till min septiktank ombord, min är dock i plast (polyuretan tror jag) och har köpt ett antal "No-contact water tank level switch" (https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 13401.html) och kopplat upp till en ESP32...

Dom fungerade väldigt bra på en vattendunk jag hade hemma i garaget, men på min tank är det svårt att avgöra om dom fungerar ordentligt, framförallt eftersom jag i dagsläget inte kan ta reda på nivån på något sätt. Man kan kalibrera dom genom att sätta sensorn precis där nivån är för tillfället och hålla inne kalibreringsknappen, MEN eftersom jag inte är säker på nivån så står jag lite och stampar. Funderar på att kalibrera dom mot en liknande tank där jag vet nivån, men har inte hunnit dit ännu...

Kanske inte bidrog så mycket till tråden, men iaf en möjlig ingång för någon som vill ha tips om en nivå-sensor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Mizzarrogh »

Kom osökt att tänka på bränslenivågivaren i gamla folkabussar som hade en flottör inuti ett aluminiumrör.

(Har ingen givare över huvud taget i båten ännu, men tänkte i allafall prova att göra en enkel elektrodgivare kopplad till en tenknisk förstärkare, typ dedär man bygge till mickarna i skolan, kan man ju koppla till vad man vill sedan, egentligen).

Termisk givare torde nog gå att göra a lá oljetank med ett glaskapslat NTC motstånd i ett mässingsrör, tex i sin enklaste form (och mäta av resistans på samma vis enligt ovan tex om man nu önskar en skala indikering), har dock aldrig provat det själv i en toatank, men vet det fungerar väl för olja, så...
Skriv svar