Billiga och bra diffusa RGB-LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Stranne
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 maj 2008, 09:52:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Stranne »

Är det klara eller diffusa i startkitet?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Eftersom de flesta vill ha diffusa så innehåller startkitet diffusa dioder.
De första startkiten innehöll dock klara då vi inte hade diffusa som artikel.

Uppdaterar innehållslistan så att detta framkommer.
Om någon önskar klara i startkittet är det bara att ange vid order.

Swech
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Billiga och bra diffusa RGB-LED

Inlägg av Pen »

Hej.

Lyfter den här gamla tråden eftersom jag inte hittar någon nyare.

Jag köpte några 5mm diffusa RGB dioder på Elfa för att ha som indikering. Men precis som TS så fann jag att de var fullständigt värdelösa på att blanda färg - i synnerhet gäller det gult eftersom den röda och gröna dioden verkar sitta maximalt långt ifrån varandra - säkert 3mm. Det blir nästan två distinkta fält med en linje emellan.

Nog måste det väl ha blivit någon förbättring sedan tråden skapades - det är ju 8 år sedan? Nog går det väl att trycka ihop chippen tätare än 3mm? Det framgår inte riktigt heller av tråden hur bra Swech's dioder egentligen var och jag vet inte om det är samma som säljs nu heller.

Mottar tacksamt tips.

Pen
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Billiga och bra diffusa RGB-LED

Inlägg av Swech »

pma adress
så skall jag skicka några prov till dig

Swech
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Billiga och bra diffusa RGB-LED

Inlägg av Pen »

RGB Fram.jpg
Nu har jag testat två RGB LED och jämfört deras förmåga att för indikeringsändamål blanda till gul färg. LED märkt E är Elfa 17550380 och S är Swech swled5mmrgbka. Bilden ovan är tagen rakt framifrån på ca 40 cm avstånd. Båda LED ser bättre ut på fotot än i verkligheten (eftersom min mobilkamera inte gärna vill fokusera på diffusa dioder så blir det viss oskärpa som i det här fallet gynnar blandningen avsevärt). Skillnaden är signifikant. E uppvisar i princip ett grönt och ett rött fält medan S blandar hyfsat. I verkligheten innehåller S enl liten röd prick i mitten som inte syns på bilden.

Tar man bilder något i vinkel så börjar den ena färgen ganska snart att dominera. Även här är E betydligt sämre än S.
RGB Vinkel1.jpg
RGB Vinkel2.jpg
Vinklar man ännu mer så övergår båda LED att visa enbart grönt åt ena hållet. Åt andra hållet övergår S i orange. Vinklar man tvärs så behålls blandningen rätt bra.

Slutsats: För indikeringsändamål är E oanvändbar om man vill blanda färger. S är hyfsad om man kan acceptera en snäv vinkel med korrekt färg. Ingen av dioderna kommer i närheten av en enfärgad gul LED. När man monterar en RGB LED så bör man tänka på att vrida den så att färgvariationen minimeras i den ledd betraktelsevinkeln varierar mest (oftast i sidled?). Mitt kretskort blev förstås fel så jag får vrida benen.

Fotnot: De två testade RGB LED har inte samma bondning. E har gemensam katod medan S har gemensam anod.

Pen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Billiga och bra diffusa RGB-LED

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för testet! Och Swech för de dioder som ramlade in idag.
Om man bygger in dem i ett litet rör så kanske effekten av färgblandningen blir bättre.
Men visst är det fint att kunna styra till aktuell färg.
Skriv svar