Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Satsumas
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2021, 09:20:00

Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Inlägg av Satsumas »

Hej, jag håller på med ett arduinoprojekt där jag nu behöver använda mig av en IR sändare och mottagare. Jag tänkte ta dessa från en gammal fotocellsridå.
Tanken är att mottagare och sändare ska sitta på varsin sida av en modelljärnväg och känna av när tåg kommer, så avstånd mellan kommer att vara ungefär 5-10cm. Som ridå har de haft ungefär 80 cm mellan.

Problemet är att jag inte är så bra på att tolka datablad. Men jag har hittat ett datablad som ser ut att vara till den mottagare jag har.

Här är datablad på mottagare:
https://www.vishay.com/docs/82567/tsop361.pdf

Sändare är vanlig IR-diod 5mm med blått glas.

Så min fundering är, hur ska jag koppla dessa och kan jag få ut en digital signal?
Jag har testat lite olika men inget som ger någon av värde. Spänningskälla arduino 5V dc.

Tack, hälsningar Axel

Bilder:
Opto-celler
Mottagare
Sändare
Senast redigerad av Satsumas 26 juli 2021, 12:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSOP

Inlägg av LaRdA »

Problemet som jag tror du har är att mottagaren vill ha en modulerad signal på 30, 33, 36, 38, 40 eller 56kHz beroende på vilken modell av mottagare du har ( finns det någon mer text på sensorn?), för att göra det lite jobbigare så fungerar det inte heller att bara ha en "bärvåg" med rätt frekvens utan signalen behöver komma i "paket" med mellanrum.
Så det du behöver göra är att skriva ett program till Arduinon som får pulsa IR-dioderna istället för att driva den med en konstant ström.

Se nedan:

__________⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍____________________⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍____________________⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍____________________⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍⎍____________________
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSOP

Inlägg av sodjan »

Eller byta "fjärrkontrollsmottagaren" till en enkel diod som bara reagerar på ljus/inget ljus. I en fast installation med 10 cm avstånd, och med sändare/mottagare avskärmade i små tuber, så behövs nog inte den speciella signalering som en vanlig fjärrkontroll har för att minska störningar.
Satsumas
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2021, 09:20:00

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSOP

Inlägg av Satsumas »

Tack Larda och Sodjan. Jag hade inte räknat med att de skulle behöva styras med pulser men det är väl rimligt då det är säkerhetskomponenter jag använder. Tanken är att jag vill använda optoceller som inte kräver för mycket programmering och analoga signaler då arduino redan tar emot flera analoga signaler och styr några PWM-komponenter. Jag provade innan att använda lösa dioder med analoga signaler men jag fick väldigt svajiga avläsningar då det är så många mottagare som behövde läsas samtidigt. Så då lutar det nog åt att jag införskaffar dessa istället: https://cdon.se/bygg-verktyg/optisk-ir- ... lsrc=aw.ds
Satsumas
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2021, 09:20:00

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSOP

Inlägg av Satsumas »

Det vore dock trevligt att kunna använda mottagarna då jag har 17 st liggandes, jag ska kolla om det står något på de men vad jag mins var det bara ett tvåsiffrigt nummer som var lite olika på de jag har.

Men om någon har lust så få den gärna rita ett kopplingsschema för inkoppling av mottagaren och kod för sändaren till arduinon. OM någon känner för det! Så är det mycket uppskattat :D

Jag vet ju tyvärr inte ens vilka pinnar jag ska läsa av med arduinon, om det är mellan GND-N.C, GND-OUT eller V-OUT osv
Satsumas
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 juli 2021, 09:20:00

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Inlägg av Satsumas »

Insåg just att det nog inte är en TSOP utan en TSSP. Då dessa enligt datablad är tillverkade för att sitta i fotocellsridåer och inte fjärrkontroller som TSOP. Exakt modell vet jag fortfarande inte eftersom det inte står något på komponenten.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Inlägg av sodjan »

Kanske enklare att försök fixa en bild än att upprepa flera gånger att det inte står något på dom... :-)
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Inlägg av anrhm »

Där behöver du ha på lite fluss och värma mera.
Lödning.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Inlägg av Marta »

De där mottagarna är känsliga för störningar. Spänningsmatningen brukar vara genom 100R motstånd och en konding för filtrering alldeles intill.
De är också avsedda för just fjärrkontroll och hyfsat bra på att uppfatta svaga signaler. Funkar fint att lysa upp i taket med sändaren utan fri sikt till mottagaren. Det kan vara osäkert om modelltåget skärmar av ljuset tillräckligt.
En vanlig enkel IR-LED och fotodiod löser nog uppgiften väl så bra på så kort avstånd.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur använda 4-pin opto mottagare? TSSP

Inlägg av Klas-Kenny »

Marta skrev: 10 augusti 2021, 15:30:02 hyfsat bra på att uppfatta svaga signaler. Funkar fint att lysa upp i taket med sändaren utan fri sikt till mottagaren. Det kan vara osäkert om modelltåget skärmar av ljuset tillräckligt.
Kan skriva under på detta. :)
Har byggt liknande till modelljärnväg för många år sen, fick köra väldigt liten ström i IR-dioden samt stoppade in den i en bit krympslang för att den bara skulle lysa just rakt framåt. Sen ordentligt med fördröjning efter att ha detekterat tåg, då tåget inte skymmer ljuset i hela sin längd, mellan varje vagn tex så skymmer tåget inte längre ljuset.
Men med dessa åtgärder så funkar det faktiskt ganska så bra.
Skriv svar