Minimum Current för en Optokopplare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Emilskf96
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 november 2020, 16:32:31

Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av Emilskf96 »

Hej!

Behöver lite hjälp...

Vet ni om optokopplare har ett minimum Current för att kunna "tända" lysdioden?

Jag tänkte koppla in 5VDC med 0.5mA på input på en optokopplare. Är 0.5mA tillräckligt för att driva en optokopplare?


MVH
Emil
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av vaxfan »

Det beror på vilken optokopplare det är.
Har du beteckningen så kan du söka efter datablad på den och kolla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av TomasL »

Du har nånting som heter CTR, dvs siffran talar om hur mycket utström du får vid en viss inström.
Lysdioden tänds alltid, så länge spänningen över dioden är över framspänningsfallet, normalt ca 2V eller så.
Emilskf96
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 november 2020, 16:32:31

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av Emilskf96 »

Tack för snabba svar. Jag har tittar runt lite på Elfa bland annat. Inte tittat på någon speciellt modell. Har ni någon typ att rekommendera för min spec, tar jag gärna emot tips.

CTR värdet ska jag kika närmare på. Det är två aktiva signaler mellan ett instrument och ett I/O kort. En aktiv pulssignal från ett mätinstrument på 5VDC 0.5mA. I/O kortets signal är också aktiv på 15VDC. Tanken är att ha en optokopplare emellan så I/O kortet kan dekretera pulsen när relät i mätinstrument sluter.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av LeCanard »

Utan att veta helt säkert ( och naturligtvis utan att bry mej om att leta efter data) så har jag för mej att HPCL2201 tar en rätt sparsam ström.
Kanske inte så låg som en halv mA, dock.

/LC
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av Icecap »

Jag har designad ett system som kör med 0,3mA på LED-sidan av en PC817 som har CTR 50%.
Mottagaren ska då bara belastas desto mindre och det fungerar perfekt.
Emilskf96
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 november 2020, 16:32:31

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av Emilskf96 »

Tack för det @ Icecap!

Det var ett bra tips! Ska köpa hem några PC817 och testa :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av TomasL »

limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av limpan4all »

Du behöver dock tänka på att t.ex PC817 har en ganska usel hållbarhet, det som du kalibrerar/justerar in exakt idag är inte så om tre till fem år. Så om du skall få hållbarhet i din produkt så måste du ligga i övre spannet av drivström och med lägre belastning är den nominella, annars så kommer den försämrade funktionen få saker att sluta funger så småningom...
Du skulle också kunna använda PC817 i sitt linjära område för att få bättre prestanda det är inte ofta man använder optokopplare så men det funkar vanligen mycket bra, det ger oftast betydligt bättre frånslagstider.

Men egentligen så instämmer jag helt och hållet med LeCanard, de integrerade HCPL2201 och alla andra ur den familjen är att föredra definitivt, lite dyrare men i stort sett problemfria vilket PC817 och de andra enkla inte är.

Jo, jag har använt tusentals av båda sorterna men numera enbart de integrerade för att slippa problem hos kunderna...
Emilskf96
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 november 2020, 16:32:31

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av Emilskf96 »

@limpan4all tack för input, hållbarhet är en viktigt parameter i detta fall, pulssignalen ska inte påverkas med tiden.

Jag har beräknat att jag behöver en Optokopplare med CTR 7500% eller mer för att kunna lyckas, verkar hamna i kategorin med Photo-Darlington utgång. Ska kika närmare på HCPL2201 familjen.

Tack för all hjälp, det ska inte vara för lätt :)
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av alexanderson »

CTR är beroende av strömmen genom dioden, se datablad. En annan standard optokopplare är CNY-17.

DEN VIKTIGA FRÅGAN

Vad har du för krav på stigtid och falltid ?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Minimum Current för en Optokopplare

Inlägg av limpan4all »

Du behöver verkligen förstå databladet, det finns några "fallgropar" och saker som är odokumenterat.
Den värsta är följande, de hastigheter som gäller på de som inte är integrerade använder transistorns linjära område (som i stort sett ingen någonsin använder).
För att använda det olinjära området kan man räkna med att optokopplaren är ca 10ggr långsammare.
Dessutom så är on och off tiderna väldigt olika (on går fort, off tar evigheter (man måste få bort laddning från basen på optotransistorn)).
Alla icke integrerade optokopplare försämrar sin CTR över tiden, det beror på att lysdioden lyser "mindre" efter tid. Så man behöver ha koll på sin matningsspänning väldigt noga eller att ha en aktiv strömgenerator att driva lysdioden.
Men även med en aktiv strömgenerator så kommer CTR att försämras, min erfarenhet är att över 10 års drift så behöver man ha minst 30% "överström" initialt.

Så sammanfattningsvis:
Gärna integrerade optokopplare de fungerar bra och kommer att göra jobbet över 10-20 år.
Simpla optokopplare typ PC817 funkar bra OM man inte har behov av hastighet samt har en vettig ström från början 5-10mA och kör dom rejält drivna.

Det som håller på att ersätta optokopplare är kapacitiva kopplare t.ex Analog Devices iCoupler (tänk då på att de helintegrerade (inklusive sekundärspänningsgenerering (RS485/RS232/A/D omvandlare) blir skållheta och drar mycket ström (max 30% verkningsgrad).

Det finns en direkt koppling mellan pris och prestanda, billigast i inköp blir oftast inte billigast över en produkts livslängd, gissa hur jag har lärt mig det...
Skriv svar