DIY tonoptik till 35 mm biografprojektorer.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

DIY tonoptik till 35 mm biografprojektorer.

Inlägg av helmut »

Håller på och renoverar en 35 mm biograf film projektor.
Håller på och bygger om den optiska tontillsatsen som ska utrustas med två avläsare för rött och vitt ljus.
Tontillsatsen består av lysdioder som lyser upp en spalt på ca 5 mm bred och höjden ska bara vara några hundradels mm hög.
Bilden av spalten ska projiceras på filmens tonspår som är ca 3 mm bred. För att få ett bra skärpedjup bör brännvidden på objektivet vara ganska lång.
Funderar på om jag skulle kunna använda ett objektiv från ett mikroskop?
https://mikro.astrosweden.se/sv/article ... iv-rms-std
Vet inte hur jag ska räkna ut vilket förstorning jag ska ha på objektivet.
Kan man använda dessa objektiv som projektor och kamera objektiv. Nu är inte dessa objektiv så dyra så jag skulle kunna köpa flera stycken med olika förstorningar.
Original objektivet innehåller bara två linser och ett annat objektiv innehåller bara en lins som ser ut som en halv rundstång av glas. Gissar att skärpan är dålig i original optiken och att dessa inte har en metallbeläggning som tar bor reflexer i linserna. Skulle vara häftigt att ta fram världens bästa tontillsats för gamla filmer med optiskt ljud.

Någon här på forumet som har kontakter inom film branschen? Jobbade i ca 40 år som maskinist åt Sandrews. Har fått frågan om jag kan få tag i nyare Kinoton projektorer som jag kan renovera och gömma undan. Går bra med bara projektorverket som jag kan använda till transportabla system. Troligt vis kommer flera filmstudior att behöva renoverade högklassiga projektorer och då skulle det vara kul att kunna plocka fram några renoverade projektorer. Har plats för ca 25 projektorer.
Har frågat Filminstitutet om dom sparat några projektorer för framtida bruk men fick svaret att dom bara har kvar projektorerna som finns i maskinrummet.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: DIY tonoptik till 35 mm biografprojektorer.

Inlägg av Hedning »

Om du söker på "Laser Line Generator" finns många varianter att välja på.
100 um linjebredd på centimeteravstånd och 10-tals mm skärpedjup finns
men jag har inte sett prislappen (t.ex. Lasiris SNF DS 0410). Tillgängliga färger
hänger ihop med om det finns diodlasrar av önskad sort (dock inte vitt).

Det finns även gratis Optik-cad som WinLens 3D Basic (med PreDesigner
som en separat del för den optiska "layouten").
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: DIY tonoptik till 35 mm biografprojektorer.

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag förstår inte riktigt idén här, enklast är väl att göra strålarna från LED:en parallella med en konvex lins och sedan på andra
sidan samla ihop dem med en konvex lins till en punkt på detektorn. Genom det så blir frågan om skärpedjup överflödig.
Skriv svar