Lådbil YLV065

Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av Sverige »

Ska du styra en omkopplare via sändaren om bilen ska köras med ratt eller sändare?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Det blir nog en brytare i bilen som styr det.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Nu har jag en hiskeligt ful servostyrning klar.
Jag tror jag avstår från att visa en bild på baksidan, utifall att nån skulle råka läsa tråden efter de nyligen ätit.
Kablarna för matning var redan krimpade och då jag inte bestämt hur de ska kopplas in så får de sitta så längre.
Tror att de kommer ur en micro som gått vidare.

Nu ska jag rita trotteln. Två magneter skall fästas på en roterande platta så att de kan vridas och kännas av av en hallsensor.
Magneter och sensor satt i gashandtaget som kom med motorkitet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Skuren och limmad.
Sensorn tänkte jag klämma fast med nån droppe smältlim.
Jag var aningen snål med längden på servohålet, så jag kommer få fila av lite av kanten. Som det är nu passar servot fint, om det inte hade varit för sladdrackarn som sticker ut.

Monteringsordning
  • *Montera servo
    *Montera ok
    *Limma in magneterna i "plattan"
    *Skruva plattan mot oket
    *Limma sensorn
    *Skruva ihop
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Just ja, ratten. Jag hittade en ratt till N64 på myrorna igår, men slog inte till direkt, mest pga att det var rätt ful med många knappar jag inte har nytta av.
Men jag undrar om jag inte skulle köpa den iaf.
Fördelarna jag ser är ju att allt det mekaniska är färdigt och den gick dessutom att justera både i djup (typ teleskoparm) och vinkel vid basen.
Två pedaler var det till också.
100kr skulle di ha.

Bifogar en bild från internet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Var och skaffade fulratten idag. Så klart sitter det inte en pot i den utan två optokopplare. Så då är ju frågan vilket spår jag ska ta. Jag kan ju lägga till en uC som läser ratt och pedaler, eller bygga om till potar.
Ska man isf i fall ett interface:a mha digitala potar? Alt. bygga om servokontrollern.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av tingo »

en mikrokontroller til blir vel aldri feil?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Yes, jag lägger till en uC för att läsa ratten. När jag öppnade pedalerna så fanns där varken optokopplare eller pot, utan bara microbrytare :doh: . Ersätter väl bara att man normalt gasar via handkontrollen med en knapp. Mer påkostade pedaler kanske har analog styrning?

Så, två nya todos; rattelektronik och bygga om gaspedalen till analog. Broms duger nog fint med brytare.
Frågan är om man ska ta höjd för att man ev vill använda övriga knappar i ratten? Får kluras på.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Idag var jag och svetsade det sista på bilen så att jag kan ta hem den och jobba vidare med den hemma under vintern.

Tyckte först att svetsen betedde sig illa, men det blev bättre när jag slagit på gasen...
Fast inte blev jag nån expert på att svetsa bara för att gasen var på :/. Aja, det lär hålla.

Har börjat så smått med rattelektroniken.
Är det nån som är sugen på att reversa kortet som sitter i ratten? Jag lär få roa mig själv. Tänkte att om jag vill använda några knappar framöver så vore det ju trevligt att ha själva kortet kvar iaf. Men kanske vore det bättre att spara kortet för layout, men att ta bort komponenterna jag inte bryr mig om, och bara löda in mig på banorna där jag vill.

Men nån kanske kan säga vad det är för en fototransistor som har tre ben? Q1.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Nu har jag nog fått in alla löndpunkter; bara att städa och fundera på om trissor är vända åt rätt håll etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Efter lite pill så tror jag att jag fått ordning på schemat.
Alla trissor hade så klart hamnat fel när jag ritat av, men Q4/5 kunde jag ju iaf läsa ut beteckningen på.
Men Q1 fick mig att fundera. Jag tyckte det så jäkligt skumt ut i kopplingarna kring den, så jag dubbelkollade för att se att jag ritat av rätt.
Det hade jag, så jag lossade den för att hitta en beteckning, men tyvärr står det inget på den.
Återstod bara att googla och av en händelse råkade jag hitta en som verkade vara samma kapsel - som var en dual! (PT5529)
Det var alltså (troligen) inte CBE utan ECE, det förklarade schemat mycket bättre och även varför beteckningarna hoppar över Q2.

Nu är det väl bara att fundera ut vad jag vill läsa av.

edit: hmm, kan det stämma med d7/d4 som jag ritat? verkar skumt.
edit: nej, de sitter i serie med varsin knapp.
edit: byter ut bilden mot rev1 med d4/7-fixen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Har kontrollmätt lite för att säkerställa att schemat är rätt, vilket det verkar vara sånär som att jag vänt på D6, och att Vcc ska vara 3,3V.
Ska strax försöka läsa lite pulser för rotationen, men knapparna blir jag lite fundersam på.
Att läsa de som jag betecknar som grupp två, set, right, down, dpad right och dpad down, är ju lätta. Om jag lägger spänning på H5.2-6 så kan jag läsa av den på H4.9.
Men grupp ett störs ju lite av z, r och l. Dvs, lägger jag en etta på H5.6 och kollar H4.8 så vet jag ju inte om ettan kommer från H5.6 eller Vcc via tex z.

Nån som har nåt bra tillvägagångssätt? Läsa H4.8 analogt?
Vill minnas att:
R10,R6, R5 = 3,3k
R9,R8,R7 = 10k
Har inte kollat R12-16
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av MadModder »

Märklig uppbyggnad på kortet. Hade det inte varit enklare att koppla ihop dem i en 4x4-matris... :humm:

Men analog läsning är nog en bra idé.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av papabear »

Jag undrar om jag inte skulle ta och modda kortet lite istället?
Om jag bara lyfter bort R10, R6 och R5 så kan jag lägga en etta på H5.9-11 för att läsa Z, R och L.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av MadModder »

Så skulle jag nog gjort. Satt och tittade på schemat lite nyss utan att läsa tråden, och tänkte samma sak. Sen scrollade jag ner och läste att du redan skrivit det. :D
Skriv svar