Papabears foam cutter

Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av Cano »

Du kan få problem med inslagsmuttrarna om du använder dom "åt fel håll" som du CADat.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av papabear »

labmaster skrev:Det är väl i princip inga krafter alls du behöver ta hänsyn till eftersom det du skär i nästan är mjukt som smör. Du skulle förmodligen kunna byta ut fyrkantrören mot trä men då får du ett annat problem. Det vill säga att trä rör på sig beroende på dess fuktighet. Dessutom brukar trävirke ändra form när det torkar.

Du kan mot bakgrund av att det inte är några enorma krafter som utvecklas när du skär använda tunnväggiga fyrkantrör, 20 mm med 2 mm godstjocklek räcker mer än väl. Du kan även använda fyrkantrör av aluminium typ 30 x 30. Det är värt att kolla priset och jämföra. Fördelen är att konstruktionen blir lättare rent viktmässigt.
20x2 tänkte jag till de runda rören för x- och y-axlarna, men kanske kan gå ner i grovlek för själva ramen också. 30x30x3 (fyrkantsrör) kan jag nog få tag på för en vettig peng från lokala stålhandlarn. Fanns tunnare också, men de blev dyrare.
Cano skrev:Du kan få problem med inslagsmuttrarna om du använder dom "åt fel håll" som du CADat.
Jo det är klart. Tänkte ju iofs limma dem också, men om jag tar upp ett fyrkantigt hål i hållarna så kan jag ju lätt sätta muttrarna inåt istället.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av papabear »

Som utlovat går det riktigt långsamt. Lite har dock hänt.

Delarna till tornen är uppsågade, men inget limmat ännu. Kommer fixa en hel del lätthål
Bild

Första linjärlagret är påbörjat.
Bild

Sen har jag skaffat ett styrkort (4-axligt av samma modell som JB har) och kikar på att köpa stegmotorer och nätagg från JB.
Har ingen aning om vad jag behöver ha för motorer, men jag tänkte testa med dessa: Stegmotor 1.85Nm Nema23. Om det blir för dåligt får jag väl byta upp mig.

Sen återstår det att skaffa material till ram och axlar, men delmål ett får bli tornen.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av papabear »

Tänkte jag skulle ta tag i denna igen, och nu har jag ju en liten fräs så att jag göra delar lite enklare.

Jag har bestämt mig för att föränkla lite mot tidigare skisser, och gå mer på hur liknande byggen ser ut.

Till att börja med slopar jag hela den svetsade ramen. Det kommer bli mycket mindre stabilt, men istället får man en maskin som går att flytta på.
Varför jag ville ha ramen från början alls var för att jag läste en kommentar från nån om att det kan bli lite svajigt om man vill skära med tråden högt upp.
Men jag tänker mig att det är bättre att jag får ihop en örsta version lite fortare och sedan kan förbättra den där ajg märker att det behövs.

Jag har tyvärr inte tagit några bilder ännu (mest pga att det är så jäkla stökigt i mitt hobbyrum), men jag bifogar en ny skiss.
Vad jag har kvar att göra är:
*Fixa mutter och fäste till vagnarna - väntar på att få ihop min 3d-skrivare först
*Fixa till gängstängerna (kapa, svarva ner ändarna)

Det mesta fixat. Återkommer med lite bilder senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av papabear »

Jo, rätt mycket var fixat, men det hela stannade av. Mest för att jag inte hade nåt bra sätt att svarva ner ändarna på gängstängerna.
Men nu när man ändå har husarrest, mer eller mindre, så har jag börjat kika på att få klart på lite liggande projekt.

Jag har ju också ett svarvprojekt som vilar, men hur svårt ska det vara att snurra några pinnar?
Jag satt upp gängstängerna i svarven och kopplade på borrmaskinen i andra änden.
Funkade tillräckligt bra för att ta ner M10:orna till 8mm och kapa av två av stängerna. :tumupp:
Fast det var väl inte optimalt att ha ena handen på borrmaskinen en meter till vänster om där jag ville se vad jag gjorde. :vissla:

Med det enorma hindret ur vägen så bestämde jag mig att jag vill ha den lättare. Alla delar jag gjort var ju av 12mm MDF och lagerhållarna vägde en del de också (LM20UU).
Så, jag ritade upp maskinen i Fusion och skrev ut delarna istället samt ersatte lagerhållarna med printade varianter också.
När jag ändå höll på så gjorde jag några hattar till stegmotorerna så att installationen kan bli lite renare.

Och det är väl ungefär där vi är idag.

Det är bara en sida printat ännu. Tänkte försöka få den funktionsduglig först för att inte riskera slösa bort massor av tid och plast.
Men det jag främst klurar på nu är att banta ner den mer, och då är det ju så klart de solid 20mm axlarna som väger mest.
Sen har jag också insett att den är lite för stor. Stängerna är nu 100cm i X och 75 cm i Y. Jag tror jag ska ta 75:orna till X istället och sätta 50cm rör på Y.
Vad tror ni om att köra dessa lager på rör? Stål eller alu?
Om X är 75cm så kan man ställa upp den på skrivbordet utan att axlarna ska hänga ut utanför bordsskivan.
Ev. kan man också göra om bottenplattan för Y (den med fyra lager) så att den blir lite mindre vilket ger tillbaka lite slag.

Väntar på div delar så som kabel, kontakter, brytare och fjädrar.

p.s.
Fasen va långsamt det är med M10 (testkört med borrmaskinen), kanske blir att uppgradera till nåt bättre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare (foam cutter) á la papabear

Inlägg av papabear »

Nu tror jag att jag är nöjd med designen för att gå vidare och bygga andra halvan.
Har ändrat X till 75cm (stängerna, 61cm slag) och ritat om Y till 50cm.
Ändrade även släden på X för att få lite mer slag.
Behöver bara skaffa rören till Y.

Hittade bra fjädrar på Conrad till anti-backlash-muttrar, så jag testar att köra M10 till att börja med. Ska det uppgraderas blir det väl 8mm trapets likt de som sitter i många 3d-skrivare. Går att få tag i rätt billigt på interwebs.
Fjädrarna var för övrigt till stötdämpare på nån radiobil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av papabear »

Några steg framåt och nåt bakåt.

Alla delar är utskrivna och gängstängerna är justerade i längd och nersvarvade i ändarna för att passa i kullager. Blev lite fladdrigt att inte ha nåt stöd i ena änden.
Basplattorna av MDF återstår att kapa till och jag har också funderat på att göra nåt bord mellan axlarna som både är till som bord för det som skall skäras, men även agerar spacer så det alltid blir samma avstånd mellan axlarna. Jag tänker mig en skiva med bortkapade hörn så att den lagom passar in mellan fästena för x-axeln.

Sen var jag och chansköpte rör till Y, men det blev tyvärr ingen hit.
Toleransen på dem är för dålig för att kunna köra linjerlagren på dem.
Över lag är de för för tjocka, och kanske kunde man slipa ner dem, men tror det blir en lurig setup.
Kan inte komma på nåt sätt att göra det själv, men de begränsade verktyg jag har.

Så för Y får det nog bli plan b - kapa två av de tidigare x-axlarna på mitten. Får nog försöka med en tunn kapskiva i vinkelslipen.
Tyvärr var jag nyss till tippen och kastade då de gamla delarna av MDF som hade kunnat vara bra som kapguide.

Anledningen till att ha rör på Y var bara för att få ner vikten på tornet, men jag får börja med solida axlar och se om det blir nåt problem av det.

edit: Kom på att jag har ju diverse plastbitar med rätt hålstorlek för kapguidning. Skulle de smälta så går det nog att få bort från axlarna utan problem, och bitarna är ju iaf redan skrot.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av papabear »

Då var stängerna kapade. Blev väl ok, 3mm diff mellan kortaste och längsta, men det kan man gömma under plattan på x-släden.

Snart dags att fundera lite på styrning och mjukvara. Jag tänker mig att det blir en paj med octoprint och grbl-plugin och jedicut för att generera g-koden.
Kanske finns bättre alternativ för styrningen, men jag skulle i alla fall vilja ha något portabelt och billigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av Bosen »

snyggt :tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser väldigt diger ut! Kan säkert skära tung foam ;-)
Styrning kan du väl välja ett Arduino med Shield och GRBL ombord. Det finns ju sedan GRBL sender för mobilen och om du väljer Text to cnc från MicroTech Stella Data bör du kunna få ut G Code direkt!
Ett annat alternativ som jag vill pröva är EstLCam, har köpt licens redan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av Palle500 »

Snyggt, men har du kontrollerat att den är vridstyv på de två lodräta axlarna ( Z-led)?
I X-led antar jag att du skruvar fast båda gavlarna i en skiva.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av papabear »

Tack!

Lasp> Glömde tydligen att skriva det, men jag har en arduino och ramps 1.4 från en skrivaruppgradering som jag tänkte driva från pajen.
Skulle vilja få till det så enkelt att man bara kan ta fram maskinen och välja ett färdig program och köra. Helst med en touchskärm, vilket jag har en passande pajen.

Palle500> Känns som att det kommer duga för vad den ska göra. Tycker den ser stabilare ut än Foamlinx variant i ungefär samma storlek (bild nedan).
Ja, det ska till två basplattor av 12mm MDF som gavlarna skruvas fast i.

Nu har jag lött de sista kontakterna till motorerna. Jag avvaktar med ändlägesbrytarna för jag har ingen bra kabel. Kan ta CAT5 om jag vill testa, men det är oskärmat, så jag vet inte. Iofs, jag har nån form av telekabel tror jag som kan vara isolerad, dock även den enkardelig.

I trådguideblocken på sidorna av y-släden hade jag tänkt sätta i små stumpar mässingsrör för att inte få varm tråd mot plast, men jag hade inte rätt dimension hemma (och ville inte åka till hobbyaffärer bara för det), så jag provade att borra 1mm hål i M3x10-skruv. Gick över förväntan, dock är inte borren så skarp längre. Och givetvis gick det ju inte att komma ut mitt i centrum på skruven, men jag undvek i alla fall gängorna och ingångshålet är central placerat vilket är det som blir utgångshål.

Jag vill hitta på något bättre sätt att fästa tråden dock. Nuvarande skalade sockerbit är lite pillig att få dit. Tror jag ska labba med ringkabelskor och vingmutter istället. Skruv och mutter för att klämma fast tråden och kabelsko med sladdsump mot fjädrarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Papabears foam cutter

Inlägg av papabear »

Japp, gillar kabelskor bättre. Nu är det lättare att fästa tråden och det kommer gå att byta/justera tråden utan verktyg.

Dags att fundera på elektroniken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar