Galvaniskt skild TTL <-> RS232

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av ELTompa »

Galvaniskt skild TTL <-> RS232
Tänk att jag inte lär mig och fixar en lösning på en för mig klassisk utmaning. uC:er har UART men behöver ju en TTL <-> RS232 signalomvandlare. Jag har nog byggt tvåsiffrigt antal snabbkopplingar med MAX232 krets de senaste åren för att få ut lite debuggutskrifter från mina PIC-konstruktioner.

Dags att fixa det här nu
I mitt pågående rörförstärkarbygge som innehåller en PICuC som sköter uppstarten så tänkte jag att den uC:n skulle få lite mer att pyssla med under uppstart. Men innan man kan göra det så behöver jag lite debuggutskrifter. Nu drivs denna uC med en spänning som ligger -12V från nollnivån. Förstärkaren är skyddsjordad och det är min dator också så jag vill inte koppla ihop dessa galvaniskt för då får jag garanterat problem med common mode ström.

och bygga en TTL <-> RS232 som är optoisolerad.
Jag väljer ha en snabb optikopplare i båda ändar trotts att det kräver matning även på TTL sidan för då blir den snabb nog att köra 115kb som jag brukar. Jag bygger allt på ett litet verokort med målet att 3Dprinta en liten enkel låda. Jag tänker först att två LEDar, en för varje sidas matningsspänning skulle vara bra för då ser man om den har matning. Men ju mer jag provkör kretsen så syns behovet av att se om någon faktiskt sänder. Så jag bygger till de två gula LEDarna som blinkar om en sänd signal lyckas överföra sig genom optokopplaren. Det behövs en lite delay också för att hinna se de korta sändningarna och dessa komponenter var ju inte med i beräkningen från början så det blir inknökade på kortets baksida.
Jag provar sno lite ström från RS232 signalerna och det funkar också ganska bra. Dock är spänningen lite låg från min dator så jag ska nog byta regulatorn till en LDO. Men jag sätter dit en 12VDC jack så en extern strömförsörjare kan användas.

Bild

Jag hade tänkt printa en enkel låda men ju mer jag funderade så bestämde jag att försöka ge lådan lite mjukare design i formen. Mest för att jag behöver öva på det här med 3Dcad som jag är helt nybörjare på. Och det är ju supertråkigt att bara sitta och rita saker som inte ska bli något så en låda man har nytta av är så mycket roligare att rita :)
Den här lådan var det en hel del tankearbete bakom för jag ogillar att printa med stödstrukturer. Och om man klurar lite så går det bara man ger sig den. Därav det lilla locket ovanpå frondelen. Jag blir impad av att min 3Dskrivare stämmer så bra i alla ledder (XYZ) för alla dessa bitar är printade i olika plan men dom passar fint ihop.

Bild

Jag minns att jag sett i gamla japanska minibärbara radioapparater från tidigt 70-tal att man gjort två runda stolpar i plasten så att kablar kan lämnas och hållas på plats. Jag provar göra lika dant och det funkar ju så bra och enkelt.
Locket har fått spår och kläms fast på på frontdelen.

Bild

Så här ser den ut inuti och på utsidan mäter den 73 x 44 x 24

Bild

Ok, men funkar det då?
Yes, kopplar in den till rörförstärkarens uC och det funkar fiiint :D

Bild
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av Platis »

Snyggt! :) :tumupp:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av ELTompa »

Nu tjänstgör signalomvandlaren. Funkar fiint :)
Min PIC ekar nu snällt inkommande tecken och tar hand om Ctrl tecken. Det blir ingen fancy VT100 implementation, snarare enklaste vanilj terminalen :D

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av tecno »

Vanilj är gott nog, behöver inte vara nån lyxig mintkrokant.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av Swech »

En detalj i schemaritandet bara vilket förövrigt är riktigt snyggt.
Men... man brukar ha funktioner från vänster till höger.
12V matningen som går till 5V regulatorn som i sin tur har avkopplingar och ledindikeringar
skulle kännas bättre om den var ritad åt andra hållet.
Som sagt bara en struntdetalj, förövrigt snyggt jobbat

Swech
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av stenD »

Vilket program har du ritat schemat i?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av ecenier »

Snyggt! Men visst kan man lösa detta med en enda esp-01-modul?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av ELTompa »

En esp-01? då tänker du på en så här typ https://www.electrokit.com/produkt/esp- ... ifi-modul/
Ja, Wifi är också galvaniskt skilt men jag har ingen esp-01 hemma och spontant känns det lite komplicerat för att transportera mina ASCII tecken via ethernetframare till en IP terminal men visst, det är en lösning. Kräver att det finns Wifi tillgängligt. Eller kanske jag missförstår dig?
Men din ide med esp-01 kan få ett helt annat användningsområde... Ska funta på det. Tack för ideen :tumupp:
Swech skrev:En detalj i schemaritandet bara vilket förövrigt är riktigt snyggt.
Men... man brukar ha funktioner från vänster till höger.
12V matningen som går till 5V regulatorn som i sin tur har avkopplingar och ledindikeringar
skulle kännas bättre om den var ritad åt andra hållet. Swech
I vanliga fall så håller jag med dig. Men jag har medvetet låtit symmetri gå före förädlingsväg. Den här kretsen har matning från båda håll, den har signaler som går igenom åt båda håll. För mig så vinner symmetri. Men det jag stör mig på är ju att Transistor Q1 med kringkomponenter är felvänd och osymmetrisk ritad, f**n Swech att du gjorde mig uppmärksam på det för nu kommer jag ju störa mig på det... :) :tumupp:
stenD skrev:Vilket program har du ritat schemat i?
Eagle v5.någonting. Men jag ritar alla komponenter själv så jag använder inte några standardbibliotek.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av tingo »

Pen boks, bra gjennomført prosjekt. Vakkert!
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av ELTompa »

Nu med LDO
Idag fick jag tid att byta regulatorn från en 78L05 till en LDO. Då klarar sig RS232-sidan att drivas enbart från min dators serieport utan behov av extern matning vilket är smidigt.
Och så har jag trimmat bort den där osymmetrin som Swech lurade mig att se på schemat :)

Så nu ser schemst ut såhär

Bild

EDIT: C4 på tidigare utgåvor av schemat är inritad med fel polaritet. Detta är nu rättat och skall vara enl schemat ovan. Tack Swech!
Senast redigerad av ELTompa 4 juni 2020, 13:42:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av Swech »

C4 är inritad åt fel håll...

Swech
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, jag tycker C4 är rätt, men C3 sitter väl däremot åt fel håll?

Bonuspoäng för symmetrin förresten. Gillar också det. :tumupp:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av Swech »

De skall sitta åt "konstigt" håll, båda två

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av Henry »

Vid negativ spänning skall ju elyter ju sättas motsatt så att säga.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Galvaniskt skild TTL <-> RS232

Inlägg av ELTompa »

Swech skrev:C4 är inritad åt fel håll... Swech
Sant! Tack Swech för att du såg det. Det är det som jag gillar med forumet, att vi hjälper varandra :)

Schemat uppdaterat

Bild
Skriv svar