ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

Inlägg av sm0nor »

Vackert!
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

Inlägg av ELTompa »

Ljudlabb
Idag blev en sån där dag som började helt oplanerad och som då fylldes med kul hobbyjobb.

Mätning
Innan Coronan slog ut alla transporten i våras så hann jag få hem en mätmikrofon men den blev liggande. Så idag riggade jag den och hornet för att göra lite mätningar.
Jag driver Hornet och mina små AudioPro-högtalare genom min 3:1 Rörförstärkare EL384SEUL

Bild

Mäter först upp Hornet ensamt. Nu får jag nytta av mina 8ohm's konstlaster som finns i förstärkaren för då är det bara koppla in dom istället för AudioPro-högtalarna. Lågpassfiltret i förstärkarens baskanal har en gränsfrekvens på runt 100Hz och dämpar med 6db/oktav, då ser frekvensgången ut såhär för hornet.

Bild

Jag riggar upp även AudioPro-högtalarna bredvid hornet och mäter på hela paketet

Bild

De olika kurvorna är hur mycket kräm baskanalen får. Det kan man ställa med en pot på fronten på förstärkaren och poten gör +3dB -> -6dB typiskt.

Summering
Man skulle vilja ha lite mer botten
Och peeken vid 180Hz hörs tydligt i musik med det frekvensinnehållet. Den skulle man vilja dämpa.


Labb
Jag får ett ryck och provar labba med dämpmaterial i hornet. Först klär jag ytterväggen i ljudkanalen med bubbelplast, bara för att prova vad som händer.

Bild

Bubbelplast gör ingen större skillnad. Jag vet faktisk inte vad jag hade förväntat mig heller men kul att prova bara.
Men jag får en ide att jag ska dämpa/minska den främre volymen i hornet. Jag minns från mina simuleringar att karakteristiken påverkades ganska mycket när man ändrade dimensionerna här så jag pular in en rulle med mjuk men tät cellplast.

Bild

Och då händer något spännande, hela frekvenskurvan flyttas ner 25 Hz

Bild

Först tror jag det är mätfel, men jag gör om det, tar bort materialet och mäter och sätter dit det igen och kurvan förflyttar sig nedåt igen. Jag provar att lite mer omsluta högtalarelementet med mer av skumplasten så elementet är innesluten halva främre varvet. Det fungerar fortfarande. En mer omslutande dämpning gör lite skillnad men inte signifikant.


Testinstallation
Jag funderar på hur jag ska arrangera högtalarna i rummet. Jag får inte göra vad som helst för då upphör husfriden :)
Jag riggar de små högtalarna lite högre upp än vad jag först tänkt, men det här blir ganska bra. Förutom den där peeken vid 180Hz. Då stoppar jag cellplast i basreflexhålet på baksidan av AudioPro-högtalarna och det dämpar dom rejält. Nu låter det helt plösligt ganska bra.

Bild

Och mäter man på det så ser det inte så tokigt ut

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Industrifilt då? Jag tror det heter så, fast du ska nog ha något som är lite fluffigare. Jag har ett stycke som ser ut som pressad lump.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

Inlägg av ELTompa »

Jag ska ha en sorts lumpblandad gummimatta någonstans men som jag inte hittade. Ja det kanske ska vara fluffigare. Jag tänkte först på sånna där ljuddämparskivor som ligger i undertak av plåt. Men det kanske är bättre om materialet har lite egen vikt som den där gummilumpmattan jag förlagt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du nånstans hittar en beskrivning till en av l'Audiophils högtalarkonstruktioner, ett litet kvartvågshorn, använde man sig av nån sorts filt just i böjarna. Jag har ett minne av att högtalaren kallades för la Triangle.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: ELT384SUB - Bashorn till rörförstärkare

Inlägg av ELTompa »

Ja hörnorna skulle man labba lite med.
Skriv svar