EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där är RIKTIGT snyggt.

Minns någon som gjort en kompaktstereo till en av våra DIY-träffar, med CD-spelare, förstärkare och högtalare, i ungefär samma stil. Det var liksom svårt att skilja den från en Grundig-anläggning. Din förstärkare är i samma klass. Nu ska du bara ta fram matchande högtalare och en CD-spelare.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av Melkutt »

Djupt imponerad av upplägg, design och finish!
Har följd tråden sedan start, vart en rolig resa att få se dina framsteg :)

Snyggt jobbat! :bravo:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av GeekJoan »

Kan bara hålla med. Riktigt jävla snyggt!
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av Jugge »

Så jäkla snyggt. Väldigt imponerande :bravo: :bravo: :bravo:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Tack alla för era kommentarer! Förstärkaren spelar fint nu.

Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av hcb »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Som andra (och jag) sagt tidigare: galet snyggt bygge, och ett helt enastående dokumentationsarbete.

Edit: fixade betyget efter tecnos rekommendation :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av tecno »

Var inte blyg nu hcb för nog borde 5av5 :tumupp: vara OK ;)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ecenier »

Hatten av. Så otroligt imponerande i alla steg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Återigen Tack till er alla för era kommentarer och förslag, inte minst under resans gång. Det är roligt att dokumentera för egen skull, men att göra det i forumet ihop med er är extra kul tycker jag.
Resan är ju inte riktigt över för detta projekt. Mitt huvudmål var ju att ersätta det gamla sunkiga mediasystemet och bara en förstärkare fixar ju inte den biffen allena. Jag har ju sedan tidigare påbörjat det horn som skall vara subwoofer i systemet. Den finns beskriven i en egen tråd här:
viewtopic.php?f=56&t=97628
Jag tänkte om jag låter trådarna sammanstråla och fortsätter i denna tråd med sidosystemen och helheten så kanske jag kan få den här historien att gå ihop :)

Sidohögtalarna, hur ska jag ordna med dessa?
Innan covid-19 blev i ropet så köpte jag lite på spekulation två minihorn från Kina. Jag vet faktiskt inte vad jag hade för förväntningar på dessa egentligen. Men jag minns att jag var trött på dom sidosystemhögtalarna som satt i mediasystemet. Hornen kom hem utan förseningar, trots pandemin. I hornen hade jag bett kineserna sätta i några 3"s bredbandare så när hornen kom hem var de bara att koppla in och prova.
Ja... vad ska man säga... det lät mysko. ingen botten (kanske inte så konstigt för så små horn). Ingen vidare diskant (kanske inte så konstigt med bredbandselementet som mer liknade ett litet baselement). Jag ställde dessa åt sidan tills nu.

För när jag tänker på det nu så är det en massa jobb med att designa lådor och labbande för att få fram ett skapligt sidosystem som kanske inte kommer låta särskilt bra. Hmmm... :humm: jag kanske ska ge hornen en chans. Jag har dom ju trots allt på en armlängds avstånd.
Så jag smiter iväg till Hifi-kit och ber om delningsfilter och diskanter. Det finns mycket att välja på när det gäller diskantelement och jag vet faktiskt inte vad jag ska ha, jag vet bara hur jag vill att det ska låta. Personalen på Hifi-kit plockar fram ett par budget diskanter och delningsfilter som jag tar med hem.
Väl hemma riggar jag dessa för jämförande test med mina AudioPro monitorer (som är bra referenser tycker jag)

Bild

Det låter skit!
Någon har sagt att inget kan få en högtalare att låta så illa som dåliga diskantelement. Inget kan vara mer sant i detta fall. Jag labbar med att justera frekvensgången i delningsfiltret och nivåer. Även om jag kan mäta fram en skaplig frekvensgång så låter det Skit! :cry: Skränigt, distigt, illa och mer illa...

Bild

Men vad är det i diskanten hos AudioPro högtalarna som jag gillar?
I AudioPro monitorerna sitter diskanter med vad som ser ut som aluminiumkon. Dom låter glittrigt och fint. Lite vasst men det gillar jag. Här finns inget skrän som skämmer.

Men Tompa, vad är du ute efter för sound?
Jag kanske ska börja säga att jag inte är en utpräglad hifi entusiast. Inte alls faktiskt. Jag tänker mer på mig som en Broadcast entusiast. Under många år i och runt 20+års åldern så utvecklade jag och byggde ett antal ljudkompressorer, limmiters, de-Sers, micprocessing, transmissionskompenseringar mm så jag kan inte på något sätt mäta mig med de som lyssnat och levt med riktiga hifi-system. Därför har jag lite svårt att beskriva hur jag vill att det ska låta. Mina AudioPro monitorer är ganska bra i flera avseenden men ibland låter dom lite instängda och det är inte riktigt vad jag vill.

Skam den som ger sig. Jag köper några diskanter med Alu kon och provar
Så jag åker upp till Hifi-kit och köper ett par andra diskanter.

Bild

Jag får hjälp av en kompis i utvärderingen. Helt plötsligt reagerar han och tittar på mig utifrån vardagsrummet med den där looken, "Det här börjar låta bra!"

Bild

Med de nya diskanterna är ljudbilden glittrande och fin. Wow vilken skillnad. Det här med Kina hornen kanske kan bli något. Frekvensgången mäter skapligt i rummet.
Det finns ett annat problem att lösa och det är placeringen. Jag får inte sätta upp några fula Kina horn i rummet för HSB (Hon som bestämmer).
Jag har haft en svag ide om att hitta några högtalare som får plats i de övre vita skåpen på väggen som jag kan lyfta ut och ställa uppe på dessa när jag spelar. Därför har jag placerat högtalarna där nu för att mäta och lyssna.

Bild

Då kommer den galna ideen att bygga in hornen i väggskåpen
Om jag nu ska ha högtalarna för lagring i de vita skåpen, tänk om dom skulle funka skapligt om jag byggde in dom. Då slipper jag ju dessutom jobbet med att lyfta i och ur dom för att spela och inga fula Kina horn kommer synas :D. Det finns ju en massa olika anledningar att inte göra så här för spridningen av ljudet i rummet kommer orsaka en massa olika superposition i ljudvågorna beroende på fas och reflexer. Men ideen är knäpp nog att fullföljas. Inget kommer bli sämre än den utrangerade mediaanläggningen.

Ok, men om hornen ska sitta i lådan vill jag nog att de får ett hål nedåt som är stort nog för att hornet nästa ska kunna titta fram undertill. Men det får inte synas så jag gör en ram av Alu vinklar och 3D printade hörn som jag sammanfogar med dubbelhäftande montagetejp.

Bild

För säkerhets skull köper jag två nya väggskåp så jag enkelt kan backa detta knäppa tilltag och bygger allt i de nya väggskåpen med samma mått som dom gamla. Ramarna får vitt högtalartyg och hornet ser ut att kunna centreras i hålet som nu ramen ger utrymme för med sådär 2mm runt om.

Bild

Jag 3Dprintar vinklar som håller högtalaren på plats. Delningsfiltret får en låda och kontrakteringen bakpå hornen flyttar jag till filterlådan. Diskanten monterar jag direkt i väggskåpet riktat uppåt. Det kommer att begränsa de högsta frekvenserna som då får studsa mot tak och den belysningsram som finns ovan högtalaren. Får se hur det kommer bli. När jag provade tidigare med diskanterna liggande uppåtriktade så funkade det skapligt.
Jag vill ju kunna lyfta ur hornen så det får bli en kontaktanslutning mot diskantelementet.

Bild

På Hifi-kit säljer dom högtalarfötter i något vibrationsdämpande gummi. Jag köper sådana och dom visar sig fungera utmärkt.

Bild

Hornet upptar inte hela skåpets volym så jag knökar in hyllan som satt i dom tidigare väggskåpen.

Bild

Som jag misstänkte så skulle det uppstå lådljud i väggskåpen. Så jag klär dom invändigt med högtalarljuddämningsmaterial. Intressant material som består av hälften syntet och hälften ull från får. Även baksidan av lådan mot vägg får denna isolering.

Bild

Nu så, blev det inget mer lådljud :)

Bild

Ok, men hur blev det här egentligen? Man kan ju inte låta bli att vara skeptisk
Ja på plussidan finns att nu har jag en nästan osynligt ljudanläggning och det låter faktisk ganska bra. Men man måste backa ut i rummet där ljudbilden kommer samman.
Alltså det här blev bättre än jag vågat hoppas på. Det funkar också väldigt bra för bakgrundsmusik i den öppna planlösningen.
Ljudet i mitt angränsande kontor och mekrum låter mindre bra. Här kommer inte ljudbilden samman som fasriktiga högtalare skulle leverera. Men där finns inget stomljud via väggen.

Bild

Så här mäter det i rummet.

Bild

Summering
+ Horns öppna ljudupplevelse. Här finns inget svampigt dämpat basljud.
+ Högtalarna är lättdrivna. Effekten i förstärkaren räcker till bra.
+ Låter betydligt bättre än min gamla mediaanläggning
- Man måste välja rätt ställe i rummet för att få bra sammansatt ljudbild.
- Mindre bra ljud än förväntat i mitt angränsande kontor. Det här är faktiskt lite irriterande. Jag märker jag reser mig och går ut till lyssningspunkten för att kolla ljudet lite då och då lite reflexmässigt.

Jag ska ha denna lösning över övervägande. Den fungerar tills vidare med husfriden i behåll. Jag är trots allt mycket nöjd med hornljudet. Jag var lite rädd för att sakna dunka dunka ljudet ur tryckkammarhögtalaren men inte då. Hornen levererar sköna distinkta trumslag. Även sången låter av horn, öppet och luftigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har vridit upp SPÄNNINGEN 10-tals volt, COOLT!!!! 8)

Jag har några idéer som jag inte kan hålla inne med.
För det första, varför göra så små horn? Troligen för att det ökar känsligheten och för att det finns de som tror att (alla) horn ger djupare bas, vilket är fel. Nedre gränsfrekvens avgörs av mynningsarean på hornet i princip.

Jag skulle testa med andra bredbandselement. Kolla BRLs sortiment. Jag skulle ju gjuta in ett par PS95-8. I ett par små experimenthögtalare jag skulle bygga klart (efter 4 år eller så) sitter ett par Swann M3N med no-name banddiskanter som ... diskanter.


Jag såg att du betalade 250 spänn för några off-cuts från PU-gummi. WOW!!!! :roll: Jag har ett par dämpkuddar av samma material, jag med, 20 cm diameter ... gratis :vissla: .

I övrigt är hela ditt projekt fantastiskt på alla sätt och vis.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

PS95-8 ser ju trevlig ut HUGGBÄVERN, tack för tipset.
Kina hornen är ju utformade så att man kan byta baffeln om man vill ha ett element med annan hålbild så dom är ganska flexibla på det sättet och enkla att labba med.
Efter ha lyssnat en stund nu så tycker jag Kina hornen funkar bra som mellanregisterhögtalare. Men det blir lite mysko i det högre basområdet och där skulle ju ett större horn göra jobbet bättre.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Labbande med fläkten
Förstärkaren spelar fiiint. Nu har den kommit på plats där den ska stå, på en egen hylla i vardagsrummet. I skåpet bredvid finns bland annat skivspelaren. In till skåpet finns kabelkanaler för högtalarkablage, ström och annat. Jag är såå nöjd med att ha genomfört detta projekt :D

Bild

Förstärkaren blir varm, ganska väldigt varm :lol: . Det var bra att bygga in en fläkt i botten på lådan. Men jag har haft lite svårt att bestämma hur jag vill styra den.
Från början tänkta jag mer att den skulle fungera som en säkerhetsdetalj och mjukvara kickade igång fläkten stegrande när det blev för varmt.

Bild

Men ju mer jag kör förstärkaren vill jag nog att fläkten ska aktivt hålla ned temperaturen på förstärkaren.

Hur bra kan fläkten kyla förstärkaren?
Jag låter förstärkaren starta och köra som vanligt utan att fläkten är på. Omgivningstemperaturen är runt 23-24C.
Efter 70min så når förstärkaren 65C (orange kurva). Det är ingen skön yttemperatur. Man borde hindra förstärkaren för att inte bli så här varm.
Ok, starta nu fläkten på Max och se till vilken temperatur fläkten orkar kyla förstärkaren. Vi ser ut att landar på 44C (blå kurva) med fläkten på full och förstärkaren i full drift.
Ganska OK temp men fläkten hörs tydligt.
Den gröna kurvan visar sedan hur kylförloppet ser ut med fortsatt fläkten på fullt men förstärkarens glöd och högspänning avstängda.

Bild

Är det skillnad om fläkten är på under uppvärmningen?
Om man låter fläkten varva upp, först lite långsamt mellan 25-30C (PWM=0x20), sen lite snabbare mellan 30-39C (PWM=0x38) och gå på fullt vid 40C (PWM=0x51) och högre temp.
Då syns tydligt att fläkten slår av och på runt 39-40C och håller temperaturen i schack.
Jag provar att sedan slå av fläkten och då ser ni hur temperaturen stiger kraftigt. Stigningen avbryts tvärt vi 61C som jag nu satt som maxtemp innan förstärkaren automatiskt stänger av. Samtidigt när förstärkaren stänger av så startar jag fläkten igen så den kommer kyla med full effekt (PWM=0x51) på fläkten ned till 40C och därefter kyla med medelkyla (PWM=0x38)

Bild

Fläkten på fullt bullrar för mycket
Det är inget alternativ att låta fläkten gå för fullt under normal drift på grund av dess buller. Det borde gå att hitta ett tystare läge men där förstärkaren inte bli tokvarm (läs 60C).
Jag provlyssnar var jag upplever smärtgränsen för buller går, det är ungefär där PWMen går med värdet 0x34 (skalan 0-100% motsvarar 0x00-0x51)
Låter man fläkten vara på från start så landar temperaturen på 47C, inte så tokigt.

Bild

Men om man kan köra fläkten ännu tystare, var hamnar vi då i temp? Jag vet att fläkten är i princip ljudlös vid PWM=0x20 men den kyler inte tillräckligt och förstärkaren når det oönskade 60C. Så jag provar med 0x28 som hörs om ett mycket svagt sus och som kyler skapligt. Temperaturen verkar stabilisera sig på 53C. I detta fall kör fläkten på 0x20 mellan 25C-39C och går upp till 0x28 vid 40C och högre temp.

Bild

Jag vill nog hålla temperaturen under 50C. Väljer därför att köra PWMen 0x28 mellan 25C-39C. Vid 40C ökar fläkten till 0x34 vilket kommer landa normaltemp på förstärkaren runt 47-48C kanske några grader varmare på sommaren. Skulle förstärkartemperaturen en varm sommardag nå 55C så varvar fläkten upp på max vilket inte syns i kurva nedan för det var lite svårt att prova för jag har inget klimatskåp hemma.
Det man ser på kurvan däremot är att skulle förstärkaren bli 60C så stänger den av.

Bild

Allt detta labbande krävde till slut att jag införde några nya parametrar så man kan nu ställa gränser och PWM värden via inställningar i EEprom:et, se E2 till E7. E8 införs också, det är den temperatur som om den överstigs när man slår på förstärkaren så hindras förstärkaren att starta. Då får man vänta till förstärkarens interntemperatur har minskat under denna temperatur.

Bild

En annan sak som terminalen har stöd för är ju att skicka ner en textfil. I den kan man ju skriva kommando så det går snabbt att ladda parametrar :). Att skicka en textfil på detta sätt upplevs av förstärkarens PICuC som om någon skrev detta på tangentbordet. Det finns inget sätt att skriva "kommentarer" till PICen. Men errorhanteringen i PICuC är inte så kinkig så man kan skriva på slutet av en rad bara raden har ett giltigt kommando först :D

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

Låg spänning i nätet
Hmmm, vad hände där...
Häromkvällen så stängde förstärkaren lite omotiverat bara av sig och tände röda ERROR LEDen :humm: Det har inte hänt förut. Blev den för varm?

Bild

Men jag har datorterminalen uppkopplad så där går att läsa att någon av internspänningarna blev för låg... OK Men vilken säger ju faktiskt inte larmet.
Men jag har ju byggt in en logg i förstärkaren och den kan man se via terminalen.
Där står att förstärkaren behöver service så det är bäst jag lämnar in den :D
Men vänta nu, det är alltså H22 som är för låg. I koden står att nominellt förväntad spänning är 230V +-15V och 214V är ju då för lågt.

Bild

Men varför är spänningen så låg... :humm: Även HT11/12 är ovanligt låga. Det är ju inget uppenbart fel på förstärkaren och inget luktar magisk rök...
Tänk kan det vara nätspänningen som dippat?
Och ja, där har vi svaret. Nätspänningen mäter inte mer än 217VAC och den brukar ju ligga stabilt runt 230VAC.
Senare på kvällen stiger spänningen något till runt 220-222VAC men dagen efter så är den tillbaka på 230VAC
Ja, nätet får väll variera sådär +-10% så det borde min förstärkare tåla utan att klaga så lösningen på problemet får bli att öppna upp gränserna till +-23V
.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av hcb »

Du har alltså byggt världens snyggaste och mest välljudande nätspänningslogger :)
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: EL384SEUL - Hifirörförstärkare med subbasslutsteg

Inlägg av ELTompa »

:lol:
Skriv svar