Miniregulator för Rörkonstruktion

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av ELTompa »

Miniregulator för Rörkonstruktion
När jag ska labba/rörpula behöver jag också en stabiliserad HT. Hittade en liten trevlig regulator (LR8) som tål högspänning.
Den har som brukligt temperaturskydd, strömbegränsning och annat fiffigt men fiffigast är nog att den klarar spänningar upp till 450V
Strömmen är begränsad till 20mA men det räcker till för mina laboration.
Den kan reglera ända ner till 13VDC men jag valde begränsa området till 60-230VDC
mini-regulator-tube-power-supply-01.jpg
Byggde den i en lite låda.
mini-regulator-tube-power-supply-02.jpg
Regulatorn lödde jag fast på ett FR4 dubbelsidigt laminat som får agera kylfläns. Fungerade som synes bra för typisk belastning.
På värmebilderna ser kylflänsen kall ut i värmekameran men det beror på att emissionsfaktorn på koppar är mycket låg och det vi ser då är reflekterad värme från omgivningen. Men komponentkroppen har hög emissionsfaktor så där får vi rättvis temperaturmätning.
mini-regulator-tube-power-supply-04.jpg
Så blev det ytterligare en liten låda till mitt rörpulande.
Denna regulator hör ihop med följande projekt:
Labbaggregat för Rörkonstruktioner
Miniaggregat för Rörkonstruktion
Rörförstärkare T5WAMP
mini-regulator-tube-power-supply-03.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av Magnus_K »

Vad jag blir glad av dina trådar :bravo:
Säger tack för din aktivitet här på EF!
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av Borre »

Jag instämmer! Kul med någon som är så aktiv och produktiv, fortsätt med det. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Intressant med regulatorn. Måste kollas upp. :tumupp:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av ELTompa »

Magnus_K, Borre och soundbrigade, tack för era kommentarer.

Mycket vill ha mer...mA
Började använda miniregulatorn och snart började den strömbegränsa vid 12mA och det var ju alldeles för tidigt.
Det måste gå att Boosta upp på nått sätt.
En PNP som får hjälpa regulatorn. När strömmen når ca 5mA "kopplas" trissan in. Trissan jag hade är dock bara specad till 300VDC så det begränsar inspänningen en del men det är lika bra för det blir ju ändå bara värme :)
R3 begränsar strömmen till runt 45mA
mini-regulator-tube-power-supply-05.jpg
Trissan får sitta på kylaren tillsammans med regulatorn så att även tempskyddet kan lösa ut.
mini-regulator-tube-power-supply-06.jpg
Men nu blir det rejält varmt i lådan om man kör i den nedre regionen av utspänningen.
mini-regulator-tube-power-supply-07.jpg
Men det funkade fint vid senaste labben.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av opampen »

Jätte fina projekt du har! Så roligt att se! Man blir inspirerad!

Intressant regulator!
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av ELTompa »

Hej opampen,
Tack för din kommentar och kul att höra du blir inspirerad.
Det är ju roligt med elektronik :) tycker jag iallafall :D
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av opampen »

Ja, det är det verkligen! Jättetrevligt och speciellt linjära kretsar är alltid extra roligt att ägna sig åt! Har byggt en hel del med LM317 och LM337 symmetriska aggregat +/-1,2-30V 2*2,5 A kortvarigt 3A.. Jag buffrar med en BDW51 respektive BDW52 för att få hög ström.

Men jag är lite nyfiken på den här LR8K4. Har planer att lite längre fram bygga ett aggregat som det går att ta ut lite högre spänning från kanske omkring max.200V, ca.100mA.

Jag har sett i databladet att den finns i tre olika kapslar. TO92 den går bort för den är för klen och svår att kyla, TO243AA som är ytmonterad. Sen den sista verkar bäst TO252 har större kylyta. Dom sista är för ytmontering. Saknar en riktig TO3 kåpa som är lätt att kyla. Dessutom gör jag hålmonterade kort. Har du funderat på ett lämpligt sätt att kyla den sista? Men det är inte den du använder nu? Lite knepigare att montera för bra kylning. Dom blir ordentligt varma med lite ström uttag. Men du kanske kyler den genom kopparn på kortet?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av ELTompa »

Jag använder den i TO252 kanna. Den löder jag mot kortet. Tycker det syns ganska bra på denna bild.

Bild

Ja, kopparn på kortet kyler skapligt. Jag har lött en kopparfolie till andra sidan av kortet som också har koppar och fungerar då som kylare.
Det är den lödningen som syns ovan kondensatorn
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av opampen »

Ja, tack! På den bilden syns det tydligt, nu ser jag att du lött den på kopparn. Men jag måste nog ha en större kylfläns och då får jag fundera på ett lämpligt arrangemang. Det måste ju till en isolator i mellan när jag sätter kretsen på en kylare. Tycker att TOP3,TO3 och TO220 var lättare att montera.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av ELTompa »

Jag föreslår du inte helt utesluter TO92kannan. Du skriver du vill ha ta ut runt 200V/100mA. Det kräver en hjälp/shunt transistor likt kopplingen jag visat.
Låt shunttransistorn börja hjälpa regulatorn redan vi låg ström så kommer transistorn i princip ta all effekt och då blir nog inte TO92kannan varm.
Och då är det bara shunttransistorn som kräver kylning och då kan du enklare hitta en TO3 eller TO220 kanna. Transistorn kommer förvisso även den vara högspänd så en elektrisk isolering kommer behövas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den som minns Elektors förförstärkare från 80-talet kanske är bekant med TL783. Om den fortfarande finns skapligt tillgänglig vet jag inte men ändå.

Kollat! Finns på Electrokit och BHIAB. Lite dyr kanske. Men Reichelt tar bara €1,70 för den.

Datablad

Från Elektors förförstärkare:
Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av ELTompa »

TL783 är nog också ett vettigt alternativ i rörkonstruktioner. Uin/Uout är specat max 125V så ska man ha en stabiliserad högspänning så funkar ju det utmärkt och den klarar ju lite ström också. Bra tips soundbrigade. Och priset på Mouser är 1,6EUR så det får anses överkomligt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av opampen »

ELTompa skrev:Jag föreslår du inte helt utesluter TO92kannan. Du skriver du vill ha ta ut runt 200V/100mA. Det kräver en hjälp/shunt transistor likt kopplingen jag visat.
Låt shunttransistorn börja hjälpa regulatorn redan vi låg ström så kommer transistorn i princip ta all effekt och då blir nog inte TO92kannan varm.
Och då är det bara shunttransistorn som kräver kylning och då kan du enklare hitta en TO3 eller TO220 kanna. Transistorn kommer förvisso även den vara högspänd så en elektrisk isolering kommer behövas.
Tack för förslag! Intressant med TO92:an. Jag det verkar som en vettig lösning! Då kan jag nog lösa det! Kommer senare att labba en del med stabben.

Ska bestämma mig för inom vilket spänningsområde jag kommer använda den. Troligen från 40V upp till omkring 200 V. Kommer då att byta transformator med en omkopplare eller en gangad pot där den andra banan är kopplade till en komparator som känner av när spänningen börjar närma sig det lägre området och via ett relä byter transformator, för att minska förlusteffekterna vid låga spänningar och högre ström.
Senast redigerad av opampen 19 augusti 2017, 21:27:38, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Miniregulator för Rörkonstruktion

Inlägg av opampen »

soundbrigade skrev:Den som minns Elektors förförstärkare från 80-talet kanske är bekant med TL783. Om den fortfarande finns skapligt tillgänglig vet jag inte men ändå.

Kollat! Finns på Electrokit och BHIAB. Lite dyr kanske. Men Reichelt tar bara €1,70 för den.

Datablad

Från Elektors förförstärkare:
Bild
Intressant alternativ!
Skriv svar