X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-ILs Boley 5LZ - Hemma och provkörd!

Inlägg av X-IL »

Det gör det! Inte just nu dock då jag ligger i ett tält i Kopparbo tillsammans med en massa scouter. Stort tack igen för hjälpen och den fina logistiklösningen.
Växellådan fick ny olja i torsdags, funkade fint.
I går började jag väga in svarven men stötte på lite patrull med en bult som satt klämd, men med tryckluftssticksågen fick jag bort skallen och kunde greppa med en liten rörtång, men hann inte färdigt innan det var dags att åter börja jobba efter lunchrasten.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Hemma och provkörd!

Inlägg av X-IL »

Igår testade jag att gänga med svarven också, behöver göra en M21.1x1 renoveringstapp till dragröret. Gängningen gick som förväntat, fick slipa ner gängstålet lite dock då snabbhållaren för verktyg inte går att rotera på toppsliden med för stora verktyg(själva hållarna hänger över kanten på toppsliden), detta visste jag dock då jag läst om det på lathes.co.uk, men har ändå valt att använda denna originalhållare. Jag har också det ovanliga tillbehöret för semiautomatisk gängning, med en enkel spakrörelse matas stålet in i avtagande stegstorlek tills tänkt gängdjup är uppnått. Denna har jag dock inte provat ännu då den går lite trögt och behöver plockas isär för rengöring och uppsmörjning.

Tog tyvärr inga bilder utan bara en liten filmsnutt på den färdiga gängan. Den fina funktionaliteten med elektrisk växel mellan 1:4 framåt och 1:1 bakåt är trevlig när man gängar då det går snabbt att gå tillbaka mellan skären.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Insett att jag glömt att lägga in en bild på svarven på länge. Börjar likna nåt nu:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av CPMS »

Vad har du för gängning på spindelnosen? Jag har en planskiva troligtivs till en Shaublin som jag inte har någon användning av.

Tänk vad fin svarven skulle bli med ny slät färg och vilket jobb det skulle vara. :D
Senast redigerad av CPMS 20 juni 2019, 13:34:34, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

M40x3,5 med 55 graders gängprofil.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av CPMS »

Nära men ingen hare, den jag har har M37.6 x 3 så det behövs stora släggan för att få på den.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Vilket påminner mig om att jag måste på nåt vis vidga gängen lite lite i de chuckflänsar DW tillverkade till mig förut (tror inte jag skrivit om det här tidigare?), toleranserna var inte riktigt med mig. Jag funderar på om jag ska köpa slippasta och ha det på en aluplugg med rätt gänga. Tror inte det är mycket som saknas för att de ska bottna som det är tänkt. Att lyckas synka så att man kommer in i de gamla gängorna i svarven för att göra det den vägen tror jag är betydligt svårare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av säter »

Det justerar du in med toppsliden och stillastående spindel.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Ja det kanske är tillräckligt lätt att få till det så. Kanske ska mig på att fixa ett internt gängstål med 55 grader och tillräckligt djup då.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Jag lyckades att utvidga gängan lite, men efter detta så kastade den lilla centrerande fyrbacken 1/10, vilket den inte gjorde på gamla maskinen. Så jag svarvade av flänsens anliggningsyta också och fick ner det till 3/100mm 40mm ut från chucken, det får duga just nu.
Då passade jag på att testa den fina SCA 160mm-chucken jag fick med maskinen, den kastade 11-12/100, så den fick samma behandling, men blev inte lika bra, så jag har den nu runt 5/100 kast. Ska väl ge mig på den flänsen igen för att se om jag kan komma närmare.

Igår så körde jag också ut en mutter till spännhylseblocket för verktygshållaren, nu saknas bara höjdjusteringen så kan jag använda även denna hållare:
2019-07-02.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av säter »

Chucken måste väl styra på något mera än gängan?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Ja självklart, men av någon anledning styrde den inte lika på gamla och nya svarven, kanske fanns/finns nån liten skada i anliggningsytorna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av säter »

Det måste väl vara någon cylindrisk styrning också?
Som styr upp radiellt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Ja det är det
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av säter »

Hur är det med glappet där då?

Sedan får man vara noga gängan inte blir för tight.
Då styr det på gängan istället, och det vill man inte.
Skriv svar