X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av SMV »

Vart ju himla fint det där! Själv har jag lovat mig själv att nästa gång jag ska flytta en tung maskin så ska jag leja bort det jobbet. En granne har ett antal lastbilar med kran som borde klara av att lyfta det mesta. Kan skicka namnet till honom om du vill?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Är det Tomberg du pratar om? Jo det är ett alternativ, men en kompis hade kontakt med den där bärgaren jag skrivit om så ska kolla där med.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av SMV »

Ja exakt. De verkar ju minst sagt vana vid att flytta stora och tunga prylar så tänker att de borde lösa biffen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Ja vi använde dem förut för att lyfta in en friggebod på vår tomt, de är som sagt ett alternativ, men inte högst på listan just nu :P
Har också insett att containerns ägare nu har parkerat in min svarv lite, med diverse smidesstäd och annat lättlyft... Men det är i alla fall allting flyttbart med (mycket) handkraft.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av SMV »

Hehe, spännande :) . Du får hojta om du behöver hjälp.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Imorgon är det då dags att flytta hem svarven, det blir med en kranbil från en kompis jobb, jag hoppas kunna vara hemma och hjälpa till så att den kommer in i garaget direkt, men annars får den stå på parkeringen en dag eller så. I övrigt har jag på senare tid mest städat för att kunna få in svarven hemma och jagat olja. Nu har jag efter diverse dividerande, letande, PM och mail fått ihop ett startkit med olja, dessa dunkar kommer idag att levereras av CPMSs syster.
I helgen som var så tog jag hem kylvätsketanken som jag hittade vid senaste besöket hos säljaren, en liten rengöring och byte av kontakt så kunde jag testa den, den funkar fint, första elektriska testet avklarat. jag plockade isär pumpens kåpa över impellern för att få ut en envist rostfri spåna, men annars var det väldigt odramatiskt allting.
"Tyvärr" har pumpen nån för mig udda typ av trefaskoppling, med motsvarande hona på svarven, hanen är trasig men skulle fungera förutom att den är livsfarlig. Gissar att jag inte hittar nån ny kontakt så jag funderar på att byta ut kontaktdonet på svarven och pumpen till CEE-don. Är det nån som vet vad kontakten som syns på bilderna nedan heter, om man ändå skulle försöka hitta en bättre begagnad.
IMG_7771.JPG
IMG_7772.JPG
IMG_7774.JPG
IMG_7777.JPG
IMG_7780.JPG
IMG_7782.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 5 juni 2019, 13:47:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av tecno »

Jag skulle modernisera till CEE alla dar i veckan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Jo det känns rätt, lyckades googla fram att de där kontaktdonen används för trefas i hemmamiljö i forna Jugoslavien. Så går säkert att få tag i, men att montera CEE istället är nog inga problem platsmässigt heller.

EDIT: Finns iaf att få tag i om man skulle vara tjurig: https://www.elementa.rs/proizvod/50259/trofazni-utikac
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Det har hänt en del sen sist. På nationaldagen så hände det här:
IMG_7803.JPG
IMG_7815.JPG
Sen när maskinen var inne i garaget var det dags att att åka tillbaka till Västerås för att delta i VGFs 120års-jubileumsuppvisning med efterföljande bankett. På fredagen kunde jag inte vänta utan började med att koppla in maskinen, men hade stora problem med att få saker att funka förutom motorn. Elkopplingen drog bara när motorn gick åt ena hållet, och var lite tveksam. Jag mätte och mätte och insåg att jag hade inte 230 till transformatorn annat än när motorn gick åt ena hållet, och även då var spänningen låg. Misstänkte motoromkopplaren, men efter många timmars felsökning så fick jag hjälp att förstå att jag nog saknade nolla! Visste ju att jag hade använt trefas-enfasadapter tidigare så fick inte ihop det, MEN, jag har ju två uttag, och i det andra uttaget funkade allt som det skulle :) Sen så var det inte länge innan det här hände:
IMG_7836.JPG
IMG_7840.JPG
En del grejer som behöver åtgärdas hittades, bland annat behöver dragstångens gänga bytas ut eller renoveras, och de fina spindelflänsarna som DW gjort åt mig ligger lite tight i toleransen, så de bottnar inte på denna svarv. Jag tror att jag ska mätta en aluminiumplugg med slippasta och jobba upp gängorna nån hundradel på den vägen. Men överlag verkar alla reglage funka som de ska, matningarna funkar fint, koppling och broms funkar, motor snurrar. Har ännu inte bytt oljan i kopplingen eller remmen, men det ska också göras så snart som möjligt. Mycket nöjd!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av tecno »

Trevligt att du har fått hem svarven :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av DennisCA »

X-IL skrev:Jo det känns rätt, lyckades googla fram att de där kontaktdonen används för trefas i hemmamiljö i forna Jugoslavien. Så går säkert att få tag i, men att montera CEE istället är nog inga problem platsmässigt heller.

EDIT: Finns iaf att få tag i om man skulle vara tjurig: https://www.elementa.rs/proizvod/50259/trofazni-utikac
Dom såg ju inte så dåliga ut tyckte jag. Såg kompakta och lätta ut att använda. CEE-don är väl säkra men vilka klumpiga grejor dom är, och jobbiga att dra ur och plugga i. Närmaste CEE motsvarighet är inte lika snygg:
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Hemma och provkörd!

Inlägg av X-IL »

Ett sånt där uttag vill jag ha! Fanns inte hos Biltema/Jula, får kolla lite mer.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:montera CEE istället
Jag tycker att sådana där don är pest. :tumner:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Hemma och provkörd!

Inlägg av tecno »

Och vad är då bättre tycker du?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-ILs Boley 5LZ - Hemma och provkörd!

Inlägg av säter »

I det här fallet borde det väl gå med en Perilexkontakt?
Själv föredrar jag Semko 17.
Skriv svar