XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Ja, var ute några minuter igår kväll i garaget, men det går inte att göra nåt vettigt med fräsen nu. Ser ut som att det blir att ta isär Z-axeln samt att fixa en massa annat innan det körs något mer. Riktigt irriterande är vad det är, smekmånaden är över helt enkelt.
Jag får se om jag lägger ett par timmar på den ikväll eller om jag skiter i det och kapar lite rost istället, planen var att maskinen skulle kunna stå och gå medans jag kapade rost.
Jag blir så less...

Förresten, en fråga: Om man lägger två stycken 5mm aluplåtar ovanpå varandra och fäster ihop dem med ett antal skruvförband, hur styvt blir det kontra att ta 10mm plåt istället? Hur tjockt plattjärn i bondjärn behövs för att få samma styvhet som 10mm aluminium? Här vet jag att det beror på legering osv men nån slags tumregel kanske finns? Anledningen är att jag vill få underdelen på portalen i en del samt styva upp de tunna plåtarna som portalbenen och Y-lagringarna sitter på.

Ett alternativ är ju att hiva fräsen åt h-vete, men riktigt dit har jag inte kommit, inte än i alla fall.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

Tråkigt med problemen... fast det är ju en fräs byggd av skrot och då får man räkna med lite strul innan den går fint.

En 10mm aluminiumplatta motsvarar 3mm stålplåt. Aluminium har en tredjedel av stålets elastitetsmodul (nästen helt oberoende av legering), dvs. den egenskap som påverkar flexet och detta oavsett om det är härdat eller ej.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jo visst är den byggd av skrot, men det funkade ju så bra i början att jag fick höga förväntningar :oops:

Tack för det svaret. Då ska vi se om vi inte kan fixa en lite stabilare portal snart. Då verkar det ju till och med som att ur flexsynpunkt är det önskvärt med stål i stället, mindre flex per vikt :?: Man vill ju ha en lätt portal men styv, trodde att aluminium var rätt väg att gå då. Visserligen haltar väl detta resonemang en aning eftersom det förutsätter plattstång, profiler ger väl en annan bild antar jag.

Tror det är dags att bryta ihop och komma igen
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av arvidb »

Fräsen skrev:En 10mm aluminiumplatta motsvarar 3mm stålplåt. Aluminium har en tredjedel av stålets elastitetsmodul (nästen helt oberoende av legering), dvs. den egenskap som påverkar flexet och detta oavsett om det är härdat eller ej.
Hur tvärsnittsytan ser ut (eller i det här fallet tjockleken hos materialet som utsätts för böjning) är mycket viktigare än materialets elasticitetsmodul om man vill beräkna styvhet.

Om plåten har bredden b och höjden h, så är "ytmomentet" (vet ej vad det heter på svenska, men "Area moment of inertia" på engelska) I = bh³/12.

Styvheten är produkten av elasticitetsmodul och ytmoment. Om aluminiumets elasticitetsmodul är Eal = 1, så är alltså stålets Est = 3, tre gånger så hög. För samma styvhet:

Eal * hal³ = Est * hst³.

Om hst (stålplattans tjocklek) är 3 mm:

1*hal³ = 3*3³
hal³ = 81
hal = ca 4,32 mm.

D.v.s. en 4,32 mm tjock aluminiumplatta har samma styvhet som en 3 mm tjock stålplatta givet att stålets elasticitetsmodul är tre gånger så hög.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bending_stiffness
http://en.wikipedia.org/wiki/Area_moment_of_inertia

Edit: Glömde /12 i def av I ovan.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av arvidb »

X-IL skrev:Förresten, en fråga: Om man lägger två stycken 5mm aluplåtar ovanpå varandra och fäster ihop dem med ett antal skruvförband, hur styvt blir det kontra att ta 10mm plåt istället? Hur tjockt plattjärn i bondjärn behövs för att få samma styvhet som 10mm aluminium?
Två ej ihopsatta plattor ger ju då I som är proportionerligt mot 2*5³. En 10 mm platta (eller två extremt väl ihopfästa) ger I proportionerligt mot 10³. 10³/(2*5³) = 4, d.v.s. en 10 mm platta är 4 ggr så styv som två lösa 5 mm. Med skruvförband hamnar det väl nånstans däremellan. :)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

Arvid har helt rätt... flög iväg helt i tankarna och tänkte att höjden var ett linjärt samband i E I. Blir ju helt annat när tröghetsmomentet ökar med höjden i kubik/12 Mitt antagande stämmer dock på bredden, dvs tre gånger bredare plåt i alu kontra stål.

Lite snabbt räknande ger mig att ~6.9mm stål motsvarar 10mm alu, hoppas jag inte räknat fel igen då! :oops:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu har vi kommit nån vart! om jag nu tänker rätt så är alu då bättre i fallet plattstång. Det kanske inte spelar så stor roll för utfallet av detta bygge, men nu har jag lite "bra att ha" inför något annat bygge. Undrar om jag inte har en bred men tunn profil jag kan ha som bottendel i portalen. Skall kolla upp det...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Tillbringat kvällen i garaget, Z gick riktigt riktigt trögt, lagerhusen hade antagligen hoppat snett eller gängstången kommit snett. Passade på att göra en ny glappfri mutter i plast, provade svärfars svarv till detta, ROLIGT!! Däremot gjorde jag en liten tankevurpa och svarvade "spåret" som kläms in i mutterhållarens slits, med resultatet att muttern givetvis snurrade i hållaren. Skulle ha fräst spåret istället! Nu får jag komma på någon bra fastsättning så att den inte kan rotera i hållaren eller göra en till.

Såg också att åtminstone en mutter som håller X-axlarna på plats hade vibrerat loss, får bytas mot låsmuttrar tror jag bestämt.

Allt känns betydligt roligare nu, skall se om jag inte fixar M10 på X och Y samt vänder in Z mellan portalbenen nu när jag ändå plockat isär delar av fräsen. Skall försöka fotodokumentera lite imorgon kväll.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Inte kommit direkt längre, men lite mer skrot har jag samlat på mig, har nu tre mikrobrytare som borde funka finfint som home- eller limit-switchar. Har även funderat lite på inneslutning till styrelektroniken, men tror nästan jag får springa på en färdig låda att slakta istället. Ett alternativ innan dess är i alla fall att skruva upp allt på väggen bakom fräsen, så kommer det lite mindre damm och bråte på det hela också. En plattskärm har jag också fått, utan nätdel, men det är 12V 40W max så det löser sig nog med endera att kabla ut något från datorns aggregat eller nån separat trafo/swichad nätdel jag har liggandes. Just att ta från datorn lät nu när jag kom på det ganska lockande.
Har en kollega som skall leta nödstoppssvamp till mig, men annars bygger jag nog snart ihop något själv.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

I helgen har jag byggt ihop Z-axeln igen, den går lite trögt, tror att jag kanske har fått ett litet offset mellan den nedre lagringen av gängstågen och motorns axel. Hur som helst så fungerar det nu men jag skall nog försöka utröna om jag kan justera så att allt är 100% rakt.

Jag satte igång ett långt testprogram med gravering i aluminium, efter ca 30% så hade X stallat på något vis ett litet tag så det blev en förskjutning på 5mm, bara att stoppa :( Bevakade inte så jag vet inte riktigt vad som hände men misstänker att spetsen på fräsen som inte var av rätt modell kletade fast. Känns som att det är dags med webkamera med inspelning samt att jag då kan övervaka från laptopen i köket t ex.

Jag fick även igång min plattskärm igår, får se hur länge aggregatet pallar, men det såg lovande ut.

Helgens mest irriterande upptäckt är ett vändglapp i Y-led, har inte kollat upp om det är muttern eller dess fastsättning i portalen. Det syns tydligt varje gång Y byter riktning, t ex på en cirkel så blir det ett litet "hörn" precis i övergången mellan riktningarna, alltså längst upp och längst ner.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nu har jag bytt mutter på Y och provkört en del, verkar funka bra just nu, så länge man håller ner hastigheterna. Sen fick jag hem en del frässtål från SWECH (www.swechtrading.se), och det var en j-la skillnad kan jag säga. Nu gick det plötsligt bra att fräsa plexi, och aluminium känns inte omöjligt om jag bara kommer runt problemet att stålet börjar vandra i cirklar på ytan.
Jag hoppas väl att jag snart kan visa upp något intressant i "Visa upp vad vi fräst"-tråden, har ett par idéer på G. Blir väl ett par timmar i garaget ikväll igen så då kanske det finns något att visa upp.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Hmm, efter att ha kört ut två "3D-kort" på sonen som test (CamBam heightmap med alldeles för låg "fräsraster"upplösning och obehandlad färgbild) och det funkade fint så skulle jag köra ut POS dödskalle. Gick bra till drygt hälften av programmet, men sen tappade den steg av någon anledning. Resultatet dit var dock klart godkänt.

Verkar även fortfarande ha ett litet litet vändglapp/flex på Y, märkte det vid test av småttinggravyr idag.
Fortfarande inte gjort något som passar i "Visa vad vi fräst"-tråden, men skall jobba på det imorgon.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av dar303 »

Det låter bra! Intressant att följa dina äventyr medan man sitter och samlar kraft/pengar för att göra klart sitt eget!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

En dålig mobilbild på kvällens grejer. Originalet till den högra bilden finns på http://jeni.blogg.se/images/2009/dop_webb2_55687232.jpg, det är vår son Castor i dopklänning. Det bruna är limytan på plywoodbiten (delat den mellan två skikt). Jag körde med 1,5mm raster i Y-led och maxdjup 3mm. Dödskallen (eller det som blev av den) kördes med 5mm maxdjup och rastret låg nog på 0,3mm, riktigt surt att jag tappade steg där...
Bild

Lovar att ta bättre bilder när det är något jag är riktigt nöjd med.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Fasen, jag bröt visst mitt löfte, skulle ju ta bättre bilder när det var något jag var nöjd med... Men eftersom svärfar gärna ville ha flygplanet så blev det aldrig av...
Bild

Hittade DXF:en på CNCZone och materialet är 2,5mm skärbräda från IKEA. Ingen putsning gjord på bilderna och de flesta bitarna tagna med hela djupet på en gång.

Jag vet att övre vingen skall sitta framför undre, satte på stöttorna fel.
Skriv svar