XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av v-g »

Man kan ställa in hur mycket den ska isolera runt varje bana samt hur mycket den ska ta åt gången tills den kommer upp i isolationsavståndet.

Själv fick jag korten att se bra ut MEN troligen hade jag fräst för grunt för att det skulle fungera och jag fick otroligt mycket överledning mellan banorna (och såklart under komponenterna som var ditlödda :evil: ) Kolla detta NOGA innan du går vidare.

Troligt är också att jag hade en för bred fräs då den var typ 60grader eller nåt liknande, de nya jag fått (köpa) av swech är mycket spetsigare än den gamla så jag hoppas på dessa.

Fast hur bra man än fräser tror jag att etsat blir snyggare alla gånger. Däremot borrningen är superguld att ta med fräsen det är det allra värsta enligt mig. Det som normalt kanske tar 1-1½ timme tar 5 minuter. Normalt måste man ju annars sitta hyperkoncentrerad för att inte borren ska leka gå-av-leken, detta samt kresskopia som varvar upp/ner är inte så roligt. Där vinner fräsen alla gånger.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jo visst vet jag att man kan ställa in avståndet, men med jordplan så känns det när jag kollar på verktygsbanorna att den även om jag ställt in för ett pass så går den ett varv runt jordplanet också, är väl ett icke-problem om allt lirar som det ska.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av v-g »

Svängen runt jordplanet trollade jag bort den ligger nämligen sist i G-koden så du kan ju gissa hur jag trollar :mrgreen:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Smart, där hade jag i och för sig förmarkeringen för borrpunkterna, men det behövs nog inte när man låter maskinen borra kanske. Jag glömde nämna att jag bröt en borr (0,8) när jag borrade ett testkort, så något problem har jag med rakhet, vibrationer, rundgång eller annat. Har skruvat bort en del glapp sen dess. Har åkt på en förkylning så har inte hunnit labba nåt mer ännu.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av v-g »

När jag borrade ett etsat kort blev det faktist bättre än när jag borrade det jag just fräst TROTS att jag varken rubbade kortet eller fräsen, bytte bara verktyg :humm:

Annars är det ju enkelt jag bara jogg:ar till ett hål i ena hörnet sen går "offline" och ställer mig rätt på punkten på skärmen. Därefter kontrollerar jag med en punkt i motsatta hörnet om det stämmer, gör det det så kör jag.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Det låter ju som en framkomlig väg, får se om den provas någon gång. Jag har ju etsat hela 6 kort i mitt liv eller något...
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av v-g »

Kan meddela att det är skönt när 28 pinnars IC bara "glider ner" i hålen något som INTE brukar bli fallet om jag handjagar.

För enklare kort tror jag på fräsning det ger väldigt snabbt ett färdigt kort samt att man kan kapa det med fräsen helt vinkelrätt. Däremot är det mer avancerat, ytmonterat osv är det lätt att det ligger småspån kvar (de fastnar också de asen :evil: ) och detta kan vara fatalt tunna banor är också lite knixigt, har man osis så släpper banan från kortet något som aldrig händer när man etsar tex.

Bäst sätt för kretskort är ju som alltid UVlåda osv och det är nog på det man ska sikta om man ska göra massor med kort. För enstaka duger det ju med fräsen och sen kortsluter man intilliggande banor med nätagget så att ev. spån isf ger utslag eller bränns bort. :twisted:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Hmm, har brutit av ytterligare ett par 0,8mm borrar. Tycker mig kunna se rundgångsproblem, men har inga möjligheter att kolla upp det. 1mm håller dock. Har en annan spindel som jag funderar på att använda till borrning då jag tror att den kanske har bättre rundgång, men problemet är att den är på endast 40w och fast varvtal(minicraft DC-maskin, gammal som gatan), så någon fräsning med den lär det inte bli. Och att hålla på att byta spindel mellan fräsning och borrning... nja.

Tror att jag kan få godkända resultat med en fräsch stickel och rätt djup, har gjort lite testkörningar, men får väldigt mycket skägg som inte är så trevligt, går delvis att putsa bort med smärgelduk förstås, men det skall väl inte behövas. Eller kanske beror skägget också på taskig rundgång på spindeln.

Nej nu ska jag försöka glömma detta och inta en daglig dos TV istället.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Ett stort tack till SWECH för stickeln, tyvärr kan jag inte prova ikväll då jag är hemma ensam med barnen, sambon ligger på sjukan :(
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Om man kollar på nedanstående bild så kanske det inte är så svårt att förstå att jag inte fick riktigt bra resultat när jag isolationsfräste...
Bild
(Den nya stickeln nertill om det nu är någon som inte fattat det redan :) )
Lär gå betydligt bättre att få tunna fina fräsningar nu.
Den gamla har visst fått lite stryk!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av Swech »

Det behövs tyvärr inte mycket för att de skall få stryk... Det är ju inte så mycket material kvar i toppen
Kör försiktigt. :)

Swech
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Denna skall vårdas ömt, det lovar jag.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jag verkar helt klart ha rundgångsproblem, testade att gå ner bara precis så det inte ens gick igenom kopparen och joggade lite, och det spåret var klart bredare än de 0,2mm som spetsen skall vara. Jag TROR att det är rundgångsproblem i spindeln och inte vibrationer då jag inte tycker mig kunna känna några vibrationer i spindelfästet som skulle vara ens i närheten av vad jag verkar ha för "fel".
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Bytte spindeln till en äldre sån här
Bild
Och provfräste litegrann, vilken skillnad, fina tunna spår, enda problemet var att jag hade inte fått laminatet plant, det skiljde ca 0,1mm och eftersom det var ungefär önskat djup så blev det lita kajko, ökade successivt djupet och körde om samma program, inte ens då blev det speciellt dåligt. Då kör jag ändå med borrchucken, man kan stoppa i dremelns spännhylsor och Dremelkopians mutter och köra så också(Dremel verkar ha tunnare axlar, deras muttrar passar inte min kopia eller denna), vet inte om det blir bättre dock, kanske är det där mina rundgångsproblem sitter? Skall testa det också nästa gång.
Det är en liten DC-maskin, jag har en 12volts-vårta, men den är märkt 9-18 så jag funderar på om man inte skall slänga ihop en 18V PSU och sen PWM:a den lilla tingesten, för just nu är det fast varvtal.

Måste säga att jag blev grymt överraskad över skillnaden, nu vet jag iaf vad jag skall använda för spindel när det är dags för kretskort, skall bara fixa till bra spindelfästen som är utbytbara utan för mycket krångel.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Testade nu att borra kortet och nu bröts inte 0,8-borrarna. Lyckades tyvärr rucka spindeln lite så det inte blev borrat i centrum. Snart ska jag nog ha lyckats få till ett plant laminat och sen få det borrat, då lägger jag ut bilder, just nu är det inte så vackert, men enskilda resultaten är bra nu. Nu skall allt bara lira ihop. Sen fick jag för lite Z-område med nya spindeln, så verkygsbyte måste ske utanför bordet, men det är ett mindre problem.
Skriv svar