XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jaha, jag har väl inte gjort så mycket på detta projekt. Har fräst ut en del prylar, men nu verkar det som att jag endera har en del glapp igen eller att just det frässtålet jag testade med var för slött. Fick inte alls lika bra resultat som tidigare med samma förutsättningar. Har ett gäng microbrytare liggande för att fixa gränslägen, har 6mm plåt att göra ny portalbotten med och har fortfarande inte uppdaterat till M10 eller ACME-stång.

Sen ett stort problem är att verktygen vandrar ur spännhylsan ibland, trots hyfsat ny spännhylsa och rejält åtdraget.
Jobbar idag sista dagen på 3½månad (pappaledig), så under den tiden skall jag nog kunna få ordning på de flesta av dessa punkter, men det blir nog en större demontering och kanske omdesign av vissa grejer.
Det kan dock hända att jag lägger ned detta ett tag, dels lite nyfiken på lite andra elektronikprojekt (men då vore det ju bra att fräsa ut korten i fräsen förstås :humm: ), dels måste jag börja kapa lite rost på min buss. Den som lever får se.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Har nu bytt X-axelns drivning till M10, men har inte hunnit justera in det så just nu går den lite trögt ute i ena änden och inte snabbare än tidigare. Dock betydligt mindre vobbel på gängstången.
Sen har jag insett att temperaturen gör mycket för hur snabbt jag kan köra mina axlar. Vet inte om det är plasten i muttrarna eller kullagren eller motorerna eller eller eller....

Skall väl byta ut Y också mot M10, och jag borde verkligen vända Z så att jag utökar arbetsområdet. Men -25 ute gör att garaget trots lite värme är ogästvänligt...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Har påbörjat vändningen av Z för att utöka arbetsytan och minska hävarmen, men jag börjar misströsta, det blir alldeles för mycket jobb. Funderar allvarligt på att flytta fram bordet istället och behålla den gamla setupen, men kanske försöka staga lite mer. Skall försöka lägga upp en bild eller tre. Till råga på allt får jag lov att kolla upp varför min JULA-fräs vid lite tyngre fräsjobb "svänger av" från tänkt fräsväg. Jag har dragit åt ställskruvarna på glidspåren för Y till max nu, nästan oanvändbart. Kanske är det spindeln eller hela pelaren som roterar. Nå det skall kollas upp närmare i alla fall. Min prototyp för flyttning av X-skruven blev inte vacker.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

XIL:s skrot-CNC tagning 2

Inlägg av X-IL »

Vändningen av Z blir inte av, med rätt material hemma så hade det inte varit så svårt, men just nu så finns inte budget för det, och på skroten har jag inte hittat det jag söker. Jag satsar istället på att med andra enkla medel få till ca 20-30mm med bordet på samma ställe som tidigare, sen flyttar jag nog bordet lite också så då blir det nog snarare 70mm extra i Y-led.
Dessutom flyttar jag upp gängstången (som nu blir M10) mycket närmare botten på portalen, istället för det långa utsticket jag hade tidigare. Botten på portalen är nu också utbytt till en kraftigare plåt så på det hela skall det bli stabilare också.
Eventuellt vänder jag hela fräsen "bakochfram", gillar inte riktigt att stegmotorn sticker ut i framkant för spån och damms skull, men å andra sidan sett, om jag flyttar bordet så kommer det att täcka det mesta av den i alla fall.
Nackdelen med detta är att jag efter detta får ännu lite mindre Z-spann, men det tror jag faktiskt är hugget som stucket.
Funderar slutligen på att skruva en ram runt hela bordet för att mindre svikt i det, jag tror att jag kan klara detta utan att inkräkta på XY-området.

Arbetet har väl flutit på rätt bra, men jag har fastnat lite på hur jag skall få upp lagerhusen och motorn i rätt nivå när jag flyttar upp Y-gängstången (även detta hade varit lätt om jag bara haft lite grov aluplattstång hemma). Tror dock att jag kom på en lösning precis när det var dags att gå in från garaget.

Jag skall försöka fixa lite bilder imorgonkväll eller så, lättare att förstå vad jag gaggar om då, och betydligt intressantare tycker jag själv.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Gillade sättet som kablarna hålls på plats i denna film : http://www.youtube.com/watch?v=5SS8aT-D ... r_embedded,
gillar när folk "tänkt utanför lådan". På något vis måste jag lösa detta för min fräs också.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av POS »

Intressant lösning, undra om det är nått jag ska prova med min dammsugarslang.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av v-g »

X-IL:Vackert så man :drool:

Lär kosta dock :verysad:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av jojje »

Joe (kändis från CNC-zone) har använt den principen i flera år. Funkar bra.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jaha, lovade lite bilder, det blir det inga...
Trodde att jag skulle få ordning på Y-drivningen idag, men det var lögn i h-vete att få till det. Lite krokig gängstång och lite annat skit satte P. Idén med att svarva av gängstång och gänga om den lät mycket enklare än det var. Framförallt så bidrog omgängningen med stora problem eftersom jag inte kan gänga i den svarv jag lånat, alltså blir det handgängning a la våld och allt blir krokigt.
Tror att jag skall beställa lite 6900-lager eller 10mm axiallager och köpa nya raka gängstänger, och sedan försiktigt svarva ner ändarna för att få på bensinslangarna bara. 6900-lagren är mest för att jag redan har "lagerbockar" som är 22mm.

Hade de ACME-stängerna jag har varit lite längre hade de åkt på istället, men de är för korta, och eftersom jag redan tycker jag har för litet arbetsområde så känns det inte som ett alternativ.

Jag hoppas verkligen att jag får ordning på Y-drivningen veckan som kommer, vill avsluta det här ett tag, men inte med fräsen i delar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

På vinst och förlust skickade jag iväg ett mail till huvudleverantören av skrot till fräsen, frågade om de kunde sponsra med lite delar mot att de fick ha CNC:n på hemsidan. Det kunde de ställa upp med, så nu längtar jag tills det töar :)

Jag passar på att rikta ett tack till Kolbäcks Återvinning redan nu! Bra priser på lösskrot och mycket spännande att kolla på.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jaha, då har jag äntligen fått ändan ur och satt ihop det sista på fräsen. Tyvärr blev den inte snabbare än innan, får bli framtida uppdateringar för det. Så här ser den ut nu, nästan precis som innan:
Bild

Jag blev lite olycklig när min 100x100mm ficka inte var kvadratisk, det var dock skit bakom spakarna då jag glömt ändra steg per enhet sedan jag bytt till M10-stänger.

Jag testade även att gravera lite text i ett kretskortslaminat bara för att se hur det funkade, det ser ut som att jag har ett litet glapp i Z, jag baserar det på att jag ser en punkt där fräsen går ner i materialet. X & Y glappar nog några hundradelar också, men tror inte jag kan dra åt muttrarna så mycket hårdare, förutsatt att det är där det glappar. Försökte ta kort men lyckades inget vidare, hursomhelst så såg det ut så här, texten är 10mm hög.
Bild
Troligtvis skulle jag tjäna en del på att fixa ett stabilare spindelfäste än det något provisoriska som syns ovan, det är ju inte speciellt svårt att ordna heller.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Nehej, det ser ut som att jag får glömma att fräsa kretskort i denna maskin :( Det är något som inte riktigt lirar. Om det är dålig rundgång, glapp, vibrationer eller vad det är, men det blir helt enkelt inte bra nog. Skall göra ett försök till imorgon, med ett enkelt varv runt alla ledare, det verkade som att det var passen efter det första som åt upp mer och mer av ledarna när man väl hade hittat rätt fräsdjup. Jag tror att jag får det hyfsat plant, vilket annars brukar vara ett problem, tycker att det ser jämndjupt ut överallt. Kanske skulle det hjälpa med en ny gravyrstickel också, men trots att de inte kostar mycket hos SWECH så tillåter inte budgeten det just nu. Riktigt irriterande är det!

Jag får väl helt enkelt hålla mig till annat, det hade bara varit så skönt att slippa etsa kort. Borrningen skulle jag ju faktiskt kunna låta maskinen sköta om man gör den innan etsningen, sen bara rikta efter hålen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av Swech »

Jag skickar dig en 0.2 stickel så kan du komma vidare.. :D

Swech
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

:D :D :D :tumupp:
Man tackar man tackar!
Ibland kommer hjälp från oväntade håll.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Kom på att det kanske är så att PCB-GCode lägger isolationsbanor runt jordplanet från EAGLE också, det kan ju förklara att jag tyckte den körde lite väl mycket på samma ställen. Får se om jag hinner göra en annan variant ikväll samt ta lite kort på testkorten för att kunna få en bättre bedömning av er.
Skriv svar