Pelletsövervakning ala tecno

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av Icecap »

X-IL: För att vissa kombinationer kan vara mycket svåra att särskilja helt enkelt. Av nyfikenhet räknade jag igenom sånt för några dagar sedan och det var svårt att få en bra spridning. Men teoretisk ska det vara "binärt" (alltså 1 - 2 - 4 - 8). Då den analoga omvandlaren bara har en viss dynamik och för att det finns avvikelser med temperatur osv. måste varje knappkombination ju ha en viss "bredd" i svaret från A/D-omvandlaren.

Men räkna på det i Excel eller liknande, jag var själv lite överraskat över resultatet men det kan ju bero på att man måste ha en spänningsdelare. Med en konstantströmsgenerator som pull-up borde det nog bli tydligare och bäst med binära värden.

Tecno: Finns det WPU på de analoga ingångarna? Annars behöver du var sitt pull-up motstånd men det vet du nog redan...

Jag kan i övrigt skryta lite: min pelletsövervakning fick jag avklarat igår. Jag har ett GSM-modem på brännarens sekundära serieport (RS232) och nu får jag larm som SMS i klartext. Jag kan även starta och stoppa och begära status vid att sända SMS till brännaren! Har även en "ska snart duscha, starta brännaren om pannan inte är speciellt varm"-funktion. Fan vad roligt man kan ha det! :-)
Senast redigerad av Icecap 2 november 2011, 18:37:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Snacka om att jag blandar äpplen och päron, inte fan har de anloga inbyggt pullup utan Aref har det och det var det jag blandade ihop.
Korrigerat 'schemat'. Från 10K upp till 50K är rekommendation vad jag läste mig till.
SW4 m pullup.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Pellets counter 3D topside.png
Pellets counter 3D bottomside.png
Kort klart så långt så kanske det är dags att beställa några kort och nu får man börja snickra till lite kod under tiden.
Ska det till nåt så får det bli via I²C men jag har nog en hel del framför mig innan detta rullar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av MiaM »

Risken finns väl att du ångrar dig om du inte istället kör alla knapparna på samma A/D-ingång med olika motstånd, plötsligt kommer du på nåt du vill ha de andra ingångarna till?

Annars kan du kanske muxa grejer med nån enkel 74xx-krets. Med 7 ledare till LCD'n antar jag att det är fyra databitar, R/W, A0 och en strobe, eller hur det brukar vara? I så fall kan du ju ta en annan pinne som "strobe övrigt" för att låta t.ex. en 74xx573 eller 74xx273 läsa av de fyra databitarna, r/w och a0, och på så vis får du sex utgångar till och har två digitala pinnar kvar.

Fast det beror väl på om du har nån plan på nån utökning. Det jag skulle kunna tänka mig är nån möjlighet att kommunicera med omvärlden, typ utgång som berättar status eller liknande, eller som i framtiden kan kommunicera med nåt fräckt system som kan titta på väderprognoser på nätet och klura ut när det lär vara dags att fylla på beroende på beräknad pelletsåtgång.

Å andra sidan kan det ju vara skönt att kunna betrakta ett bygge som "färdigt" för en gångs skull. Det är kanske inte min starka sida :wink: :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Utökningar är väl bara vad fantasin sätter stop för, för mig räcker det att få fart på den som den är i nuläget och om ev. nåt ska till så får det bli via I²C och det kanske kunde vara extern loggning eller via nån server som tar hand om loggdata.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av v-g »

Man ska aldrig stoppa, givetvis ska det byggas ett kontrollrum där bilder projekteras på väggar och man har ett kontrollbord för hela fastigheten!

OnT:
Det som MiaM skriver är mycket enkelt att implementera kolla här tex http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=15375
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Sagt och gjort dvs har anammat era ideér med spänningsdelare på 1 analog ingång och 4 switchar.

Även tagit till mig att fria lite pinnar på Arduinon genom att köra LCD:n med 3 pinnar via 74HC595
http://code.google.com/p/arduinoshiftreglcd/ schemat längst ner på sidan, varför det blev 595:an beror på att den används till annat hos mig.
Benny1rev2.png
Benny2rev2.png
Benny switch schematics.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av MiaM »

Med en 595 kan du ta med alla digitalsignalerna till displayen om du vill, alltså även E, fast det blir långsammare.

En idé kan kanske vara att använda samma signal för E och pin 12 på 74HC593? Om jag fattat rätt så triggar 74HC593 på stigande flank och displayen på fallande flank.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Det finns nog inte libbar skrivna för det, eller gör det?

/edit/

Såg att du skrev 593

E används ju redan på pin 12 och rakt på displayen vilket gör den lite snabbare om jag läst rätt.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av Paxmax »

Sen när du fått igång det så bara MÅÅÅSTE du implementera rullande KOSTNAD per dygn/vecka/månad! klart kan vara svårt och mata in fluktuerande priser.... :humm:
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av Niklas-k »

Och sedan måste du ha Lamndastyrning :) Om du inte redan har det?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Kort beställt från Itead
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

Så har då korten kommit, sitter och leker lite för att se om allt vart rätt på kortet.

Försöker mig på följande kod
// 3-wire connection to a HD44780-compatible LCD via shiftregister with:
// Data on pin 12
// Clock on pin 13
// Enable on pin 8
//
// Shiftregister bits #0 - #1 - not used (bit #0 must be set to zero)
// Shiftregister bit #2 - connects to LCD RS (Register Select)
// Shiftregister bits #3 - #6 on LCD data inputs D4-D7.
// Shiftregister bit #7 - used for enabling the Enable puls.
// LCD R/!W (or rw) hardwired to GND (write to LCD only, no reading from)
//
// USAGE: ShiftRegLCD LCDobjectvariablename(Datapin, Clockpin, Enablepin or TWO_WIRE [, Lines [, Font]]])
// where Lines and Font are optional.
// Enablepin: can be replaced by constant TWO_WIRE, if using only 2 wires.
// Lines: 1 or 2 lines (or more if possible)
// Font : 0 or 1, small or big font (8 or 10 pixel tall font, if available).

#include <ShiftRegLCD.h>

ShiftRegLCD srlcd(12, 13, 8 );

void setup()
{
// Print a message to the LCD.
srlcd.print("HELLO, WORLD!");
}

void loop()
{
}

Och får följande kompilering felmeddelande och undrar givetvis vaf är detta för nåt. Detta är med senaste Arduino 1.0.
Om jag däremot kör med 0022 versionen så kompilerar koden och upload funkar men inget kommer ut på displayen.

In file included from HelloWorld2.cpp:18:
C:\arduino-1.0\libraries\ShiftRegLCD/ShiftRegLCD.h:76: error: conflicting return type specified for 'virtual void ShiftRegLCD::write(uint8_t)'
C:\arduino-1.0\hardware\arduino\cores\arduino/Print.h:48: error: overriding 'virtual size_t Print::write(uint8_t)'

srlcd595.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tecno 15 januari 2012, 21:41:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av kankki »

Japp samma problem hade jag med LiquidCrystal.h. Fixade sig genom att avinstallera 1.0 och installera 0022 tillbaks. Tydligen har kompileringen blivit petigare, och lcd biblioteket är skrivet lite fel.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Pelletsövervakning ala tecno

Inlägg av tecno »

ja det kunde man ju ge sig f-n på att nåt sånt var vajkalle. Men om man nu ser på 0022 så kompileras det och uploadas utan fel, varför får jag inget ut på displayen?

// Data on pin 12
// Clock on pin 13
// Enable on pin 8
//
// Shiftregister bits #0 - #1 - not used (bit #0 must be set to zero)
// Shiftregister bit #2 - connects to LCD RS (Register Select)
// Shiftregister bits #3 - #6 on LCD data inputs D4-D7.
// Shiftregister bit #7 - used for enabling the Enable puls.>>>> vad fasen menas med detta? Vart isåfall skall denna pinne kopplas undrar man?
// LCD R/!W (or rw) hardwired to GND (write to LCD only, no reading from)
Skriv svar