Husets datainsamling - energi och väderdata

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av tecno »

Köpte för länge sedan en RF burk med en dator för växthus klimat kontroll som jag tänker möblera om till mitt behov.

http://www.cpuboards.com/cpu-boards/wafer-4823.htm
DSCN0050.JPG
Ovanstående lilla PC104 kort huserar i denna stora RF apparatskåp med lite periferi.
Bl.a en LCD skärm med 320x240, ett specialbyggt kontollbord med diverse tangenter och jogg ratt.
DSCN0047.JPG
DSCN0048.JPG
Disk-On-Chip med en special installation av RedHat, finns även ett CF slot. 32K minne som max.
Även ett RS232 / RS 485 convereter finns samt ett ARC NET
DSCN0051.JPG
Hur ska jag gå tillväga med att kopiera det som finns på DiskOnChip så jag inte står där utan bootbar OS.
Vill kunna köra nätverk / RS485 i en minimalistisk miljö som det är nu med gamla vanliga text menyer för att kolla vissa funktioner framöver.
Styra/kontrollera/hämta data mm vill jag kunna göra via nätverk i Windows miljö vilket jag förmodar går att göra?

Detta med Linux och RedHat är tassemarker för mig så ta det varligt :)

Någon som kan hjälpa mig på traven?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av maDa »

Beroende på typ av Disk-On-Chip så finns det lite olika sätt hur det hanteras.

En variant jag varit med om var de som hade egen drivrutin, så de olika partitionerna kunde hittas under /dev/msys/fla1, /dev/msys/fla2 etc (eller var det /dev/ntfla ?). Sen har jag varit med om dem som dyker upp som enkel IDE-enhet, vilket är busenkelt.

Kan du ansluta med telnet eller likande till den, så kan du alltid dumpa innehållet från partitionerna via nätverket.

http://www.tldp.org/HOWTO/html_single/D ... hip-HOWTO/
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av blueint »

Bild på disk-on-chip delen saknas.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av tecno »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av blueint »

Den ska sitta på en IC-sockel. Om spänningen (3,3V el 5V) stämmer med något överblivet nätverkskort som har en EPROM sockel så kan du trycka in den där. Sedan kommer den att konfigureras som en vanlig disk i BIOS så du får läsa ur den med DOS t.ex FreeDOS.

Alternativt se om du kan boota maskinen från annat media än flashdisken i BIOS setup på växthuskontrollern.

Ett foto från sidan på flashmodulen skulle underlätta.
Spänningen kan mätas mellan pinne 16- och 32 på diagonalen. Jämför sedan med nätverkskortets spänning.

http://www.ic-on-line.cn/download.php?id=1103529&
pdfid=B2CBF9940CE0D8CFB6F0CF92A27F2D43&file=0051\md2200_391428.pdf
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av maDa »

blueint: Är du verkligen säker på att man kan stoppa en sådan på ett nätverkskort?

Säger inte emot dig men låter lite otroligt.

De jag varit med om har varit fastlödda, och krävt ett MS-DOS verktyg för att flasha om/partitionera om
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av blueint »

Enligt databladet har DiskOnChip modulen en pinout exakt som ett EPROM. När en x86-PC bootat så läser den minnet som då innehåller en drivrutin för BIOS (option rom). Drivrutinen har i sin tur kod för att läsa hela modulen.

Bara att läsa databladet..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av tecno »

Finns ju CF slot så det är väl en början att spegla ChipOnDisk driven hur man nu gör det, finns säkert nåt att läsa om hur man kommer in i konsolen på RedHat.

Någon som har ett litet (fungerande) CF kort till övers? Ja mer än 32Mb i alla fall :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av tecno »

Fått hjälp av forist med ett 64Mb CF kort så den biten är löst, tackar ock bockar. En spegling på det som ligger är nog inte fel innan jag ger mig in på att hacka i systemet.

Så snart kan jag väl hoppas på att få ordning på en Linux med text menyer ala DOS, RedHat är där nu och körs så.
fdfdgd
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:17:51

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av fdfdgd »

Har själv energiloggning i huset. Denna fungerar genom en IR-diod vinklad mot elmätaren som som är kopplad med transistor till parallellporten på en dator som skriver in allt i en MySQL databas. Detta visas sedan genom en hemsida med olika grafer över veckor, dygns eller sökbara intervall, och förbrukningen för student. Antar att du skall göra något liknande med en IR diod? Ska du även försöka spara värdena?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av Andy »

Du får uppdatera lite här nu Bengt, kul att se att det blir något av den där låddan. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av tecno »

:D
Om det vore så enkelt min vän, detta med Linux/RedHat och mina Win-gener går liksom inte ihop riktigt. Trögt för en ålderman att lära sig detta förstår du väl 8)

Nåja, många järn i elden just nu men det kommer ska du se....... på denna kanal framöver
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av Andy »

Nåja, är det bara Win-gener så det inte är Vin-gener du har så ordnar det sig säkert. :D

Det finns flera duktiga "Linusar" här på EF så det borde gå att få lite support.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Husets datainsamling - energi och väderdata

Inlägg av tecno »

Nej du inga Vin-gener här inte, tror nog att jag kommer på bena med detta framöver med hjälp av 'Linusar' här på forumet.
Skriv svar