MOS Push-Pull Amp medels utgångstrafo

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

MOS Push-Pull Amp medels utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag håller på och konstruerar en push-pull HiFi-förstärkare medels MOS och utgångstrafo.

Jag gillar tänket och faktiskt även erfarenheterna över hur bra dessa typer av förstärkare distar när dom klipper.

Preliminära data pekar sedan på att det egentligen inte är rören i Push-Pull som klipper "skönt", det är utgångstrafon (enbart udda övertoner).

Jag har precis knåpat ihop en gitarrförstärkare (KGA) som faktiskt bevisar påståendet, min gitarrlirandes kompis var helt stum i en kvart efter att han lirat på förstärkaren innan han sa nåt (låter det illa brukar kritiken komma snabbt).

Nu är min plan att bygga en "datorförstärkare" (KCA) som via rör kan driva både hörlurar och högtalare, hörlurarna kommer drivas av mestadels rör (emitterföljare på utgången bara) medans högtalarna behöver lite mer "kick", därav denna konstruktion.

MVH/Roger
PS
Det är inte bara det sköna "rörklippet" som lockar, fyra gånger högre uteffekt vid samma matningsspänning lockar också :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: MOS Push-Pull Amp medels utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har caddat vidare och levererar följande preliminära scheman.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: MOS Push-Pull Amp medels utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Ovanstående caddades igår men idag har jag tänkt om lite.

Det blir ett lite enklare schema och jag nödgas ha ampdelen på ett separat halvt EU och nätdelen på ett andra, det får helt enkelt inte plats annars.

Så ikväll bifogar jag bara ett nytt schema där jag speciellt skippar dioder och byglar istället, har visserligen 6A-dioder men...

MVH/Roger
PS
Vänstra delen av schemat blir ETT halvt EU, högra delen blir ett annat halvt EU, tänker benämna konstruktionerna KMP respektive KMS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: MOS Push-Pull Amp medels utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Strukturerat om lite, KMP_1 innehåller supply och försteg, KMP_2 innehåller sluttrissor (TO3) och C-kärnor.

Jag är tvungen till detta för allt får inte plats på ett halvt EU som är max jag kan cadda med via gratis-Eagle.

Jag har dock ännu ej känt nån större begränsning av detta, bara tänka om liksom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: MOS Push-Pull Amp medels utgångstrafo

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om, jag vill ha förstärkaren på ett enda halvt EU (som är max vad gratis-Eagle medger).

Jag har alltså knött ihop komponenterna så mycket jag kan och avser beställa C-kärnor av Lundahl asap.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar