RMS-mätare medels OTA

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat lite till på min KRM.

Jag har tom involverat AGC medels OTA trots att jag knappt fattar.

Jag äger en OTA och planerar testuppkoppla för att få hum.

Intressant dock att det tycks finnas manicker som inte klipper utsignalen samtidigt som utsignalen ändå hålls till en viss amplitud (och blir oberoende av insignalen).

Till för bara några månader sedan visste jag inte ens att sånt fanns :)

Men nu kan den hjälpa mig att skapa en RMS-faktor som jag måste multiplicera med nåt som jag antar blir AC-värdet (dvs likriktat medelvärde) även om jag tror att det mer korrekta vore multiplikation med toppvärdet.

Fast jag fattar mycket lite angående dom här grejerna, vilket jag dock tycker är kul :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar få lite koll på mitt RMS-projekt.

Exponetial-delen känns klar men logaritmdelen behöver filas på, nuvarande input range funkar inte MEN jag tror jag funnit ett knep.

Bifogar schema på status.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med min KRM :)

Börjar kännas möjligt nu, eller vad säger Ni?

Idag hittade jag på ett trick att förstärka ström utan spänningstapp, tänkte först nyttja 1 Ohm men de maximala 3mA ger 3mV i tapp vilket inte är lite för nära de 50mV jag leker med samtidigt som jag behövde en förstärkare på 66dB (vilket ger dålig BW).

Tror att jag eventuellt blev att fatta hur man kan nyttja en OP istället, konverteringen av strömmen till en spänning med noll i tapp blev skenbart möjlig, jag tror dessutom att den konfigurationen inte begränsar BW men jag kan inte sånt.

Slutligen kom jag på att jag hade fel tecken på ln-omvandlarens utgång samtidigt som ingångsnivåerna var löjligt små, löste det problemet genom att addera ln(R) som bias till utgångssignalen, detta medger sen bekväma 5V som insignal (och jag får symmetriska +/-2V på utgången för 0,1V-5V in).

Som jag mycket grovt har trimmat in det nu så ger ln-enheten alltså samma utsignalspann som exp-enheten vill ha in.

ln-enheten kommer alltid nyttjas så att säga före exp-enheten (modell e^(kln(Uin))=Uin^k) för signalen behöver ln-omvandlas innan den manipuleras modell k och upphöjs.

ln-enheten kan bara hantera spänningar >0V, det finns likrom inga negativa logaritmer samtidigt som min approach med en diod tydligt visar att inspänningen måste vara >0.

Detta har jag tänkt skall skötas av en så kallad DC-restorer där jag lägger "nollnivån" på säg 2,5V (ranget går ju från nära noll till 5V), insignalen lyfts då till 2,5V som DC-värde och ln-enheten kan jobba strikt positivt.

Vet inte om detta funkar.

Tacksam för kritik.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med den principiella planeringen av min KRM.

Jag har mest kvar den OP-bestyckade implementeringen.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag filat på en praktisk lösning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer köra med +/-12V (min standardspänning) fast jag kör utan regs.

Så jag har nu satt alla potentialer mha spänningsdelare, tänkte köra trimmers men de är svåra att vira.

Jag har alltså tänkt vira det här och spänningsdelare funkar då bättre, ändå rätt enkelt att trimma mha en pot som utbytes mot ett fast motstånd.

Jag kommer bygga två enheter bara, den ena är en exp-enhet och den andra är en ln-enhet, jag skippar att bygga integratorn för nu vill jag mest kolla om jag tänkt rätt och testet blir då att jag kopplar ln-enheten före exp-enheten sen skickar jag in en ramp på ln-enheten och ut efter exp-enheten ska det då komma samma ramp.

Jag kommer naturligtvis också testa de båda enheterna, men ovanstående är en klockren intrimning av grejerna.

mvH/Roger
PS
Swesysmgr är alltid trevlig och en dag fick jag en länk till LT-spice som jag tankat ner. Tror ni att mina olinjära grejer går att simulera där? Hade varit skönt, jag gillar att vira men visst är det lite bökigt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde en simulering, eller vad man ska kalla det, med min HP28SX dvs jag plottade den naturliga logaritmen (ln) med e+2,5sin(a) som argument och fick följande rätt intressantagraf.

Det är tydligt att ovansidan smetas ut medans nedre sidan blir spetsigare, allt är dock sinusialt, grovt sett.

Jag har sedan övergett vir-planen och tänker koppla på kopplingsdäck istället, får jag det att fungera så kommer jag ta fram Eagle-kort därefter.

Blir dock runt 5st fyrdubbla OP för att kunna realisera min RMS-mätare.

Kanske därför man inte nyttjar diodmetoden? :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har konstruerat så pass mycket att jag anser KRM vara klar för kopplinsdäck-bygge (aka simulering :D ).

Jag har precis pin-märkt alla kretsar (även om jag kan fyrdubbel OP i huvet) för att göra det enklare att koppla.

Nu behöver jag bara koppla, börjar med EXP och testar.

Jag har rätt nyligen köpt ett ganska stort kopplingsdäck från Velleman så jag har plats för LN också, men börjar alltså med EXP.

I morgon kommer jag printa ut ritningen sen får vi se när jag kommer igång med kopplandet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppdaterat med lite spänningsintervall och tagit bort attenuator-brytaren för jag satsar på 20Vp nominellt istället.

Alla IC har nu pin-nummer och jag kommer börja provbygga mina enheter på kopplingsdäck.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu plottat

\(e^{sin(\alpha)}\)

Bifogar bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar inte "byggsatser" :)

Man känner sig ju som en idiot om man inte fattar hur byggsatsen funkar :D

Och i vissa fall måste man bara ge sig.

Fast jag vägrar ge mig samtidigt som jag inte förstår bifogad ritning ett skvatt.

Jag har istället ansträngt mig med att klura fram nåt som jag verkar förstå men problemet är att lösningen, om den ens fungerar, kostar fem stycken fyrdubbla OP.

Bifogad lösning är istället ett plagiat från databladet för kretsen ifråga.

Jag fattar som vanligt ingenting men jag har tänkt testbygga alstret.

Kan liksom vara smidigare med bara två kretsar jämfört med fem kretsar.

Det irriterar mig dock att jag faktiskt inte ens är i närheten av att förstå schemat, vilket gör att man lika gärna kan se det som att jag köpte en "byggsats" :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av opampen »

krets.png
Trevligt med LM13700!

Det är alltid intressant med labbarna! Där brukar man få en ganska bra uppfattning om hur det blir!

Ska bli intressant att följa tråden!

Tror inte att 30 Kohms moståndet ska jordas!? Gain control! (Titta på mitt schema). Cirkeln är en konstant strömgenrator eller förstärkare, Man styr förstärkningen!

Sen föratår jag inte hur du tänkt med BC556? Om den lösningen fungerar?

Har du tittta på databladet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Jag har lusläst databladet men fattar ändå inget och det är det som är så komiskt :)

MVH/Roger
PS
Tycker du verkar ha rätt med att RL (30k) inte ska jordas för annars kan inte Darlington ge utsignal annat än >0V, typ. Mycket observant av dig!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Ja, precis!

Det är en strömstyrd förstärkare. Håller med dig att den är inte helt lätt att sätta sig in i! Man får analysera det hela. Sen är jag inte helt säker på hur du kommer gå vidare med den övriga konstruktionen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KRM, RMS-meter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är egentligen inte heller säker :)

Dels har jag ju kämpat ett tag med en diod-baserad variant dels har jag nu plagierat National's datablad vad gäller RMS-mätaren.

Min plan är nog som så att, istället för att nyttja 5 fyrdubbla OP till min diod-variant, så vill jag åtminstone testa OTA-varianten först.

Så jag kommer börja med att bygga den på kopplingsdäck och testa helt enkelt.

Jag skiter då i exakta värden på komponenterna (för alla tillhör inte E12) och kommer nog rent generellt avrunda neråt dvs 50uF blir 47uF och 510Ohm blir 470Ohm osv.

Ska bli lite spännande.

MVH/Roger
PS
Tänker börja med att testa stimulit en halvvågslikriktad sinus, om amplituden är A så är effektivvärdet A/2 (DC-värdet är A/pi). I morgon ska jag dock bygga klart min Hanö Fyr-simulator som är ett beställningsjobb även om personen inte svarar på tilltal, hoppas han inte dött i Corona (och det menar jag för jag börjar bli orolig).
Skriv svar