Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

https://aisler.net/

Ladda upp dina kort där, Gerber behövs inte, de tar Eagles layoutfiler direkt. D-sub kan du väl kopiera in i ditt bibliotek från det som följer med Eagle?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: 2 augusti 2020, 23:12:02 https://aisler.net/

Ladda upp dina kort där, Gerber behövs inte, de tar Eagles layoutfiler direkt. D-sub kan du väl kopiera in i ditt bibliotek från det som följer med Eagle?
Jag anser inte att DSUB-problematiken är speciellt stor, inbillar mig att det mest handlar om att leta rätt på footprint.

Jag vägrar dock överge min kära Kines, han gjorde typ 17 olika kalasbra PCB-konstruktioner åt mig utan minsta fel.

Han är dessutom en man som har många kort uppe i ärmen, för typ 5 år sedan tog han t.ex fram nättransformatorer till mina rörförstärkare (jag köpte 20st).

Jag är en ganska lojal människa och vill inte tappa en så bra kontakt som kan MYCKET mer än PCB.

Bra att ha en sån kontakt, liksom.

Men tack för tipset!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har precis lagt upp en paint-layout till mina preliminära layouter och jag vill att mina båda trådar layouter/scheman skall mappa varandra så jag lägger nu upp en bild på schemat för KTT.

Tacksam för konstruktiv kritik.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 augusti 2020, 20:31:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

KTT's gränssnitt (KTI) är också preliminärt färdigt, laddar upp det schemat också.

MVH/Roger
PS
Ser nu att jag missat att Vdd=12V på ett ställe, får snygga till det en annan dag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Laddar upp min rörtestare (KVT).

Känner mig hyfsat trygg i kopplingen.

Konstruktiv kritik är dock alltid välkommet.

Konstruktionen är som vanligt preliminär.

MVH/Roger
PS
Egentligen skulle jag även vilja testa smårör som säg EF86 i UL-koppling, det hade varit häftigt för sådana grafer finns bara inte MEN jag har svårt att få till stånd UL-test ty aktuella trafos är väldigt dyra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 augusti 2020, 22:55:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Laddar upp gränssnittet för KVT dvs KVI.

Allt är inte spikat än men jag tror att jag kommer göra ungefär såhär.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 augusti 2020, 22:57:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Micke_s »

Trevlig tråd, mycket bilder :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för denna roliga kommentar!

Det blir så när man försöker strukturera saker :D

MVH/Roger
PS
Börjar gilla mitt koncept, genom att bara ha ett schema per inlägg så är liksom strukturen spikad och man kan ändra schemat/inlägget hur många gånger som helst utan att det stör ordningen.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 3 augusti 2020, 22:29:02 Jag vägrar dock överge min kära Kines, han gjorde typ 17 olika kalasbra PCB-konstruktioner åt mig utan minsta fel.
Jag förstår men du kan kanske beställa prototypkort med kort ledtid att testbygga från Aisler för att sedan köra volym/produktion från Kina?

Med Aislers tjänst kan du även få komponenter i fåstyck från stora distributörer, allt i samma paket.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant kommentar, tack!

Min avsikt är dock att ta fram Gerber till alla kort så att jag kan skicka underlagen till Kina på precis samma sätt som tidigare.

Men det kan vara intressant att göra som du säger för jag är en klåpare :)

Jag har nog inte tagit fram ett enda kort (av mina senaste typ 17 olika pcb-konstruktioner) som klockrent fungerat!

Jag lever emellertid efter devisen att jag kan lite grunder och allt går att fixa till i efterhand, det blir sällan några jättejusteringar men ibland havererar det fullständigt, KTS (Transistor tester Supply) är ett exempel där allt bara blev att oscillera med typ 1MHz utan att jag kunde få bort det.

Kortet innehöll vad jag kallar "Tripplington" dvs tre trissor i kaskad modell Darlington och förstärkningen verkade bli för hög.

Bygger man förstärkare får man lätt oscillatorer och bygger man oscillatorer får man lätt förstärkare, men det vet du säkert.

Dom flesta av Kines-korten har jag dock fått att fungera utan större ingrepp.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av opampen »

Det är som du säger Roger!

Men tycker det verkar för att blivit hyggligt bra ändå men däremot det som du själv nämnde den här "trippelton" kopplingen bör man undvika! Jag använder nästan aldrig ens Darlington eftersom det blir sådan enorm förstärkning och svårt att tygla!

Det som är viktigt är som alltid att hålla ned förstärkningen. Men även ett ordentligt jordplan och så korta ledningar mellan komponenterna som möjligt! Avkoppla varje krets med 10nF parallellt med 1µF!

Jag jobbar i KiCad som fungerar utmärkt!

Angående det här med återkoppling så är det ett intressant avsnitt i den här boken vi talade om förut! I stort sett liknande teori i boken som jag har av Hans Lundqvist "Analog kretselektronik". Där finns en del uträkningar och utredningar kring detta med återkoppling och instabilitet!

Jag gör alltid en provuppkoppling på ett labbäck eller Weroboard innan jag gör ett permanent kretskort! Eftersom det blir lite trist att behöva ändra efteråt! Man vinner i längden alltid på en väl genom tänkt konstruktion! Men visst ibland kan det ändå hända att det inte blir riktigt som man tänkt sig med det färdiga kortet. Då kanske framförallt om det är lite högre frekvenser förutsättningarna ändrats. Om t.ex. en konding är placerad på annat sätt eller om man gjort en ändring som ledningsdragning mm. kan det fallera.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

Om man motkopplar för att hålla förstärkningen linjär och trappar av den innan fasvridningen blir 360° då borde det väl gå att hantera även en extremt hög förstärkningsfaktor i flera steg? Det blir ju som en opamp :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter helt riktigt.

Men opampar förstärker spänning och inte ström vilket är vad som förstärkas i en Tripplington.

Jag medger att jag inte kan detta alls men anar att faskompensation av strömmar inte är lika enkelt som för spänningar, måste i alla fall göras på helt annat sätt.

Och opampen bekräftar dom problem jag själv har haft med för mycket strömförstärkning.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 10 augusti 2020, 22:28:49 Jag lever emellertid efter devisen att jag kan lite grunder och allt går att fixa till i efterhand, det blir sällan några jättejusteringar men ibland havererar det fullständigt, KTS (Transistor tester Supply) är ett exempel där allt bara blev att oscillera med typ 1MHz utan att jag kunde få bort det.

Kortet innehöll vad jag kallar "Tripplington" dvs tre trissor i kaskad modell Darlington och förstärkningen verkade bli för hög.

Bygger man förstärkare får man lätt oscillatorer och bygger man oscillatorer får man lätt förstärkare, men det vet du säkert.
Jag försökte hitta strömförsörjningen till transistortestaren (?) som oscillerade för att se om jag kan göra en (oscillerande) simulering av den men lyckades inte. Kan du länka till rätt tråd eller ange Knoppson beteckningen på den? Vore intressant att se vad du menar med "Tripplington" (tre NPN som matar varandra?) och om man kan ersätta med t.ex. Szilaki eller faskompensera den stabil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Complemen ... dback_pair
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej swesysmgr!

Det är ganska länge sedan jag (förmodligen) skrev om det problemet på forumet så jag orkar inte försöka leta fatt i just den tråden MEN jag bifogar ett schema på KTS istället som du kan leka med :)

MVH/Roger
PS
Jag tycker ditt engagemang är både roligt och intressant!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar