Hemsidebygge medels phpBB

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nyligen skaffat mig en tredje domän och har nu tänkt att jag skall "kopiera" EF's fullkomligt fantastiska gränssnitt.

Jag har mha en go moderator fått reda på att EF nyttjar phpBB och att det gränssnittet är gratis.

Jag har inte riktigt vetat vad jag velat göra med min hemsida men det har aktualiserats att jag inte vill ha med vissa personer att göra och kan slippa det om jag istället för att skapa projekt på EF skapar det i egen hemsida.

Jag är mycket medveten om att trafiken kommer bli mycket sämre men som jag ser det är jag för det första inte jätteintresserad av kommentarer även om jag tycker det är mycket roligt (positiva såväl som negativa), för det andra skriver jag mer för mina vänner.

Ett litet problem angående detta är att folk inte kan se bilderna utan att vara inloggade vilket jag inte gillar, jag vill kunna länka till polare UTAN att dom skall behöva logga in, fix för detta har dock MadModder tipsat mig om.

Å andra sidan har jag tänkt skräddarsy mitt forum så att det ENDA folk kan göra när dom loggar in är att ge kommentarer, jag suktar som sagt inte efter kommentarer men grejen blir att jag blir administratör över dom så jag kan sålla bort kommentarer som kanske inte passar så bra, bara att nämna det i en fotnot, typ.

Framförallt får jag det trevliga EF's användargränssnittet och jag kan jobba ifred.

Vad tror Ni om det? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av TomasL »

eftersom PHPbb är en forumprogramvara/system avsedd för just ett forum, så är det kanske inte den bästa lösningen.

Det du vill ha är nog Wordpress eller liknande, det är ju också kostnadsfritt, och gör nog exakt det du vill.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av MadModder »

Det är inget större fel med att använda ett forum som bas för en hemsida.

Hatar när folk använder Wordpress för att skriva om sina projekt.
De allra flesta kör nåt blog-tema vilket är helt åt helsike.
Man hittar ju ingenting. Allt hamnar i ett stort sammelsurium i en kalender.

Det finns säkert teman där man lägger upp kategorier och trådar med inlägg i.
Och då är det inte jättelångt ifrån ett forum ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Glenn »

Det största problemet (som jag ser det) med att använda ett forumsystem för detta är att du MÅSTE se till att hela tiden uppdatera mjukvaran, det sker väldigt många attacker mot forumsystem av både spambotar som vill posta reklam (oftast porr), och dessutom folk som försöker ta sig in i datorn genom att utnyttja sårbarheter i forummjukvaran.

..Detta problemet får du förvisso även med diverse publiceringssystem som folk försöker attackera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Attackproblem har allt och alla och man får bara inte ligga för sömnlös över det.

Apropå kommentarer i mitt "forum" så är en extra tanke att kommentarer bara skall tas emot i en enda tråd (typ kallad Kommentarer), ingen annanstans skall folk kunna skriva nåt dvs dom skall inte kunna skriva varesig i mina projekttrådar ELLER kunna starta egna trådar.

Jag vill ta vara på folks kommentarer (om det blir några) men jag kommer inte acceptera osakligt svammel eller annan dynga, då kommer jag, mha en fotnot eller nåt där jag typ säger "Jag förbehåller mig rätten att ta bort eller redigera opassande kommentarer", redigera sådana kommentarer precis som en moderator.

MadModder har tacksamt förklarat att det mesta av vad jag önskar går att fixa, jag är dock inte så jättepigg på bild-lösningen för den blir lite meckig då jag typ måste ladda upp mina bilder till säg samma server som forumet och sedan länka mha [img].

Jag vill dock å det bestämdaste att folk INTE skall behöva logga in för att se bilder (jag är ganska sur på alla sidor på nätet som kräver login för basala saker), jag vill kunna länka till polare och folk UTAN att dom skall behöva bli medlemmar.

Medlemskap skall endast behövas för att kunna lämna kommentarer vilket ju är rätt nödvändigt egentligen för hur ska man annars kunna hålla reda på vem det är som ger kommentar samt kanske lägga munkavle den som dummar sig mest?

Fast jag befarar att det blir typ "databasproblem" om man nyttjar login, kan vara smidigare att skippa hela den biten.

Eller vad säger Ni?

MVH/Roger
PS
Har nog blivit att tänka att en mejladress i png-format (istället för login) längst ner på sidorna inte är så bra ändå för om jag själv skall sortera bland "alla" kommentarer och lyfta in dom i kommentars-tråden så blir det mest en massa jobb
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:eftersom PHPbb är en forumprogramvara/system avsedd för just ett forum, så är det kanske inte den bästa lösningen.

Det du vill ha är nog Wordpress eller liknande, det är ju också kostnadsfritt, och gör nog exakt det du vill.
Grejen med phpBB är ju annars att det liksom är "färdigt".

Vad jag tror mig förstå kan du bygga din hemsida med Wordpress (och det sägs innehålla LaTex, btw) men om du inte kan nåt om datorer (som jag) så känns ett färdigt forumsystem bättre.

Dessutom bara älskar jag användargränssnittet hos EF.

phpBB har ju upplägget färdigt dvs
1) Projekttrådar skapas enkelt och precis som jag vill ha det dvs konsekutivt i tid och det är bara att välja projekttråd och scrolla.
2) Bildhanteringen är super, mycket för att man kan skriva bildtexter (tyvärr kan jag ev inte nyttja detta pga /login)
3) Smileys, grekiska tecken (förmodligen EF special) och taggar av olika slag fungerar super
4) Länkning till just det där inlägget funkar super (när man lärt sig tricket, Magnus_K lärde mig)

Det enda som retar mig är faktiskt att man måste logga in för att se bilder, vad är det för påfund? :)

MVH/Roger
PS
Jag avser registrera mig (obs :D ) på phpBB's hemsida ( http://www.phpbb.com ) för att ställa frågan om bilder
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av SeniorLemuren »

MadModder skrev:Det är inget större fel med att använda ett forum som bas för en hemsida.

Hatar när folk använder Wordpress för att skriva om sina projekt.
De allra flesta kör nåt blog-tema vilket är helt åt helsike.
Man hittar ju ingenting. Allt hamnar i ett stort sammelsurium i en kalender.

Det finns säkert teman där man lägger upp kategorier och trådar med inlägg i.
Och då är det inte jättelångt ifrån ett forum ändå.
Det där var intressant. Jag kan inte riktigt se problematiken. Ta min blog emigranten.se t.ex. Längst upp har du en knapp "Blogg" klickar du på den så listas alla inlägg i en lång rad sorterad i tid med den sista först.

Till höger finns en lista på Kategorier och där listas alla Kategorier samt hur många inlägg varje kategori har. Det finns även en lista Arkiv som visar månad för månad samt antal inlägg per månad. Det finns en sökruta längst upp där man kan söka efter ett visst inlägg eller ord i en text om man vill leta upp något speciellt. Det finns ett videoarkiv och ett bildarkiv om man är intresserad av det.

Så jag tycker nog att man hittar lättare i den än i EF. Bloggen är en helt vanlig standarblogg som kostar gratis och bara är att ladda ner och konfigurera. Det finns massor av pluggin som är lätta att installera om man vill ha specialeffekter. Dessutom så tycker jag den ser bra mycket trevligare ut än EF.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej SeniorLemuren!

Jag tog mig en titt på din trevliga blogg.

Personligen gillar jag inte upplägget riktigt även om det var funktionellt och fint, för mycket facebook över det hela anser lilla jag :)

Jag vill mera ha trådar som i EF där jag kan svamla på om mina projekt och där folk, när dom eventuellt tittar in, alltid ser det senaste i processen samtidigt som dom enkelt kan scrolla tillbaka i tiden och se tidigare delar hos skapelseprocessen.

Oslagbart tycker jag.

MVH/Roger
PS
Gillar bilden på dig själv från Boca Chica, personligen är jag helt ointresserad av både resor och sport, resor för att det känns så otryggt om man reser ensam (liksom lätt att nån planterar knark på en varvid man får sitta i typ Thailändskt fängelse som ingalunda är som svenska fängelsen...), sport för att det är så meningslöst, se bara på fotboll vilken totalsugande skitsport, dom kan ju inte ens slå en tremeterspassning rätt och målvakten bara MÅSTE sparka ut bollen (det går liksom inte att rulla ut den till nån back och bygga ett anfall, nej då, det går inte) varvid den kommer till fel adress typ 50% av fallen :D Gillar dock Hockey lite för det är mera fart OCH det blir mål, speciellt i NHL.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av mrfrenzy »

rogerk8 skrev: Det enda som retar mig är faktiskt att man måste logga in för att se bilder, vad är det för påfund? :)

MVH/Roger
PS
Jag avser registrera mig (obs :D ) på phpBB's hemsida ( http://www.phpbb.com ) för att ställa frågan om bilder
Det behöver du inte göra. Huruvida inloggning behövs för att se bilder är något som varje forum väljer. Elektronikforumet har valt att kräva detta av flera skäl.
Om du gör ett eget forum kan du givetvis ställa in så att bilderna visas fritt för oinloggade gäster.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej mrfrenzy!

Tyvärr stämmer inte det där enligt en kollega som kallar sig MadModder.

Han hittade nämligen inte just den inställningen åt mig.

MVH/Roger
PS
Om du vill får du gärna skicka ett PM om varför EF valt att göra som Ni gör angående bilder, det är intressant. En sak som är ganska enkel att förstå är att det lockar till medlemmar men det är ju mest roligt för frågan är om ett forum egentligen behöver den sockerbiten för om man hittar säg EF så blir man nog medlem mest beroende på att man gillar forumet, alltså inte beroende på att man inte kan se bilder. Tror jag i alla fall :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Klickmans »

Önskar dig lycka till i ditt nya BBphparadis, och tackar dig för din tid här.
Håller helt med om att det trevliga gränssnittet här fungerar väldigt bra.
Lättläst & lättsamt, här finns massor med värdefull Elektronikinformation.

Ska bli intressant att få se din nya sida./Vinkevink
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av mrfrenzy »

Roger, det är inga hemligheter utan står i ett inlägg om man letar tillbaka, men huvudsakligen:
1) Vi slipper bry oss om copyright på bilder och datablad som folk laddar upp. Egentligen är det ju inte tillåtet med scheman, manualer och ritningar etc men eftersom filerna bara ses av medlemmar kan vi "se mellan fingrarna" med mycket. Annars hade det hittats av google och klagomålen kommer fort.
2) Forumet är främst till för medlemmarna, prestandan för medlemmar blir bättre om inte en massa bottar och besökare laddar ner bilder hela dagarna.
3) Relaterar till #2, det uppmuntrar folk att bli medlemmar så dom kan kommentera tråden dom just läst och bidra med egna synpunkter. Det gör också att folk ser till att vara inloggade när dom läser och då är det större chans att dom bidrar än om dom ska leta fram det där lösenordet som sällan används.

Vill du ändra på ditt eget forum så hittar du inställningen "Säkra nerladdningar baseras på hänvisare. Vill du tillåta nerladdningar för de som utelämnar hänvisaren?" under menyn "Bilageinställningar"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Klickmans!

Men jag ska inte flytta än, jag bara spånar lite :)

MVH/Roger
PS
När det gäller allt annat UTOM mina projekt så kommer jag fortsätta husera i EF (vart skulle jag annars vända mig med mina korkade frågor?). Förmodligen blir även dom projekt jag redan startat här också kvar, endast purfärska projekt kommer hamna på mitt forum. En del för att tror att en flytt av projekten från EF till mitt forum lär bli problematisk en del för att jag inte vill besvära EF's trevliga administration mer än nödvändigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:Attackproblem har allt och alla och man får bara inte ligga för sömnlös över det.
Ja, men det är MYCKET värre i ett forum än på en vanlig webserver. Det finns många fler attackvektorer också.
Apropå kommentarer i mitt "forum" så är en extra tanke att kommentarer bara skall tas emot i en enda tråd (typ kallad Kommentarer), ingen annanstans skall folk kunna skriva nåt dvs dom skall inte kunna skriva varesig i mina projekttrådar ELLER kunna starta egna trådar.
Hur ska du "koppla ihop" kommentarerna med det specifika inlägget som komenteras då ?
MadModder har tacksamt förklarat att det mesta av vad jag önskar går att fixa, jag är dock inte så jättepigg på bild-lösningen för den blir lite meckig då jag typ måste ladda upp mina bilder till säg samma server som forumet och sedan länka mha [img].

Jag vill dock å det bestämdaste att folk INTE skall behöva logga in för att se bilder (jag är ganska sur på alla sidor på nätet som kräver login för basala saker), jag vill kunna länka till polare och folk UTAN att dom skall behöva bli medlemmar.
Som sagt är det en REN inställningsfråga, precis som du kan välja om inläggen ska synas för oinloggade eller ej, det finns för och nackdelar med båda sätten.
Fast jag befarar att det blir typ "databasproblem" om man nyttjar login, kan vara smidigare att skippa hela den biten.
Fejkanvändare/botar/människor som skapar konton är en av många attackvektorer ja.

PhpBB är väldigt bra och kraftfullt, men då det är så bra och gratis så används det av oerhört många forum, vilket gör att det är många som letar exploits till det. ..Å andra sidan täpps hålen till fort också, men det betyder ju att man måste vara noga med att hålla allt uppdaterat, och då menar jag ALLT, phpBB, databasen, webservern, diverse plugins och självklart operativsystemet på datorn som kör allt.

På den tiden jag admade ett phpBB på arbetstid (många år sen) så var vår phpbb ganska modifierad för att passa ihop med verksamheten, det gjorde att uppdateringar blev väldigt jobbiga då någon var tvungen att sitta och porta in ändringarna i varje ny version, och det kom ofta nya versioner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:Roger, det är inga hemligheter utan står i ett inlägg om man letar tillbaka, men huvudsakligen:
1) Vi slipper bry oss om copyright på bilder och datablad som folk laddar upp. Egentligen är det ju inte tillåtet med scheman, manualer och ritningar etc men eftersom filerna bara ses av medlemmar kan vi "se mellan fingrarna" med mycket. Annars hade det hittats av google och klagomålen kommer fort.
2) Forumet är främst till för medlemmarna, prestandan för medlemmar blir bättre om inte en massa bottar och besökare laddar ner bilder hela dagarna.
3) Relaterar till #2, det uppmuntrar folk att bli medlemmar så dom kan kommentera tråden dom just läst och bidra med egna synpunkter. Det gör också att folk ser till att vara inloggade när dom läser och då är det större chans att dom bidrar än om dom ska leta fram det där lösenordet som sällan används.

Vill du ändra på ditt eget forum så hittar du inställningen "Säkra nerladdningar baseras på hänvisare. Vill du tillåta nerladdningar för de som utelämnar hänvisaren?" under menyn "Bilageinställningar"
Bra och intressanta punkter!

Tack för att du delar med dig!

Reagerar mest över #1, den tänkte jag inte alls på, jag var lååååångt ifrån där i mitt tänk!

Men å andra sidan finns inte det problemet i mitt kommande forum (för det är ju mina egna ritningar).

Fast datablad och allehanda sidor på nätet (speciellt ELFA, min favorit efter EF ;) ) vill jag kunna länka till

Tack för denna förklaring:
Vill du ändra på ditt eget forum så hittar du inställningen "Säkra nerladdningar baseras på hänvisare. Vill du tillåta nerladdningar för de som utelämnar hänvisaren?" under menyn "Bilageinställningar"
Frågan är bara vad hänvisaren är för nåt? :humm:

MVH/Roger
PS
Jag kommer tänka stort och köra internationellt dvs tänkte ladda ner engelsk version av phpBB sen är det nog faktiskt som så att jag kommer skriva på engelska i forumet (måste man inte göra för att man har en engelsk version, kan eventuell bli problem med åäö dock), dock är det mycket osannolikt jag får nån trafik att tala om :D
Skriv svar