Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av AndLi »

Img tagen refererar bara till orginalbilden, det lagras ingen ny version av bilden får det så kostnaden för lagring påverkas inte.

Är din img tag rätt då så du inte länkar till en thumbnail då?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av MadModder »

Roger, du har valt "kopiera bildadress" istället för "kopiera länkadress" så du har lagt in den förminskade thumbnailen i IMG-taggarna istället för originalbilden. :)
Men det är lätt fixat, ta bort &t=1 i slutet på alla URLer du lagt in mellan IMG-taggar. Gjorde det på två av dina bilder och det funkar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder!

För mig är det mest frustrerande med datorer men lösningarna är i bland lika fascinerande :)

Jag fattar inte alls snacket kring thumbnail, men när jag tänker efter så kan det kanske vara som så att jag lagt in den förminskade (läs klockrent och maximalt komprimerade bilden) mellan img-taggarna och om jag tar bort det du säger så blir bilden i img-taggarna precis lika zoombar som orginalet.

Är detta riktigt uppfattat :)

I så fall kommer jag införa ändringen omedelbart, nu funkar det visserligen ändå genom att alla bilder redan finns uppladdade i original i samma tråd men det är lite irriterande att inte kunna zooma i bilderna utan att behöva "backa" till de gamla uppladdade bilderna.

Kul lösning!

MVH/Roger
PS
Det är väl klart man skall "kopiera bildadress" när man håller på med bilder :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

AndLi skrev: 3 augusti 2020, 09:50:49 Img tagen refererar bara till orginalbilden, det lagras ingen ny version av bilden får det så kostnaden för lagring påverkas inte.

Är din img tag rätt då så du inte länkar till en thumbnail då?
Trevlig kommentar för det var så jag ville ha det dvs slippa belasta forumet med onödig data och bara länka till redan uppladdad bild.

Dock ville jag också kunna hantera bilden på samma sätt som jag gör i original (dvs det går att zooma i minst en nivå, vilket räcker för mig).

Detta tycks alltså inte gå med min senaste approach ty bilden är komprimerad så hårt det går (vilket jag applåderar).

MVH/Roger
PS
Lite lustigt egentligen att ens vanliga uppladdade bilder inte blir utsatta för nån komprimering alls vad det verkar. Serverutrymme kostar pengar så varför inte komprimera alla filer så hårt det går? Fast inte mina då förstås :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev: 3 augusti 2020, 15:34:17 Roger, du har valt "kopiera bildadress" istället för "kopiera länkadress" så du har lagt in den förminskade thumbnailen i IMG-taggarna istället för originalbilden. :)
Men det är lätt fixat, ta bort &t=1 i slutet på alla URLer du lagt in mellan IMG-taggar. Gjorde det på två av dina bilder och det funkar.
Hej MadModder!

Testade nu ditt trick men det fungerar inte för jag har inga "&t=1" i url:erna mellan img-taggarna, se denna till exempel viewtopic.php?f=52&t=98975, (säger mest "...id=117806" på slutet).

Där jag hoppas du blir direktlänkad till "KPD".

Det finns ingen "&t=1" inom img-taggarna i den bilden, samtidigt går den heller inte att zooma i den vilket var det ursprungliga problemet.

Hur lyckades du således ta bort saker ur en URL som jag inte ens kan se? :humm:

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 3 augusti 2020, 20:38:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur direktlänkar man?

Tidigare nyttjade man det gula "kortet", högerklickade och valde kopiera länkadress.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av MadModder »

Precis under rubriken, till vänster om namnet, finns ett brunt kort (det är grått när man läst inlägget tidigare). Där är länken till inlägget.
Rubriken på varje inlägg är också länken till inlägget.

När du högerklickar på bilder som får plats i inläggen utan att förminskas, finns bara "kopiera bildlänk".
När du högerklickar på bilder som har förminskats, och som går att förstora genom att klicka på dem, så finns också "kopiera länkadress". Det är den du ska kopiera då.

De fyra tecken jag skrev tidigare stod i länken på de flesta av dina inlägg med IMG-taggar, så nu har jag tagit bort dem som du inte såg så alla är i full storlek. ;)
Nackdelen med att göra så som du gjort är att har man en gammal dator med låg upplösning förminskas bilderna till att passa fönstret och det går inte att klicka på dem för att visa större.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jävlar vad häftigt det är att lära sig saker!

Nu tror jag bestämt att denna länk: viewtopic.php?p=1549486#p1549486 tar Er alla till min KPD-layout!

Fasen vad roligt!

Det är asintressant att läsa vad du skriver men tyvärr förstår jag inte allt.

Det här är till exempel mycket diffust (men du behöver inte förklara, om du inte vill dvs):
Nackdelen med att göra så som du gjort är att har man en gammal dator med låg upplösning förminskas bilderna till att passa fönstret och det går inte att klicka på dem för att visa större.
Jag som trodde JAG satt med en gammal dator :)

MVH/Roger
PS
Ett mycket viktigt PS, tack för att du fixat till mina fadäser, hädanefter blir det "kopiera länkadress" som gäller :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ursäkta att jag är så dryg men jag kan fortfarande inte förstora den här viewtopic.php?p=1549486#p1549486

Är det nåt jag missar?

MVH/Roger
PS
Det brukar bli en "hand" över bilden, nu blir det bara en "pil". Det här var väldigt konstigt, över den bild vi diskuterar ovan blir det ingen hand men över denna bild blir det en hand: viewtopic.php?p=1535171#p1535171 men denna bild är nummer två ovanifrån. Skumt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av MadModder »

KPD_layout är 600 pixlar original så den är ju inte större än som den visas och då kan den inte förstoras.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fattar inte riktigt det här men det spelar ingen roll.

Det jag tror mig förstå är att små bilder inte går att förstora, vad som sen är smått vete tusan.

Onekligen en diffus gräns :)

MVH/Roger
PS
Vad jag dock vet är att mina typ 100k-bilder med min kära Nikon INTE går att zooma i, vilket gör att jag tar extra mycket närbilder för folket. Sitter ju hellre och hanterar 100k-bilder med min 1Mb/s-lina än >1MB-bilder som alla smartfånemuppar tycks ta nuförtiden, har sedan ett ynka 1GB SD-minne i kameran som då räcker till 10000 bilder :rofl
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av MadModder »

Gränsen är satt till 700 pixlar för bifogade bilder, så lägger du in bilder mindre än så visas bilderna i naturlig storlek direkt i inlägget.
Zoomen aktiveras endast på bilder som är större och måste skalas ner till 700 pixlar.
Det går inte att zooma så att en pixel blir större än en pixel.
Eller det går ju om du förstorar i browsern, med ctrl+mushjulet t.ex.
Men det är ju inte samma sak. :)

Direktlänkade bilder med IMG visas så stort som det bara går i fönstret, och får bara zoom om de inte får plats.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant att veta!

Tack MadModder!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har skissat fram en till layout idag.

Alla mina layouter är dock preliminära men avser göra så att det är lättare för mig att placera ut komponenter samtidigt som alla I/O finns med.

MVH/Roger
PS
Laddar upp en ny preliminär layout-plan för KTT. Jag nyttjar alltså "små" axiella kondensatorer för att dels kan man enkelt mäta på dom, dels så tar dom gärna emot krokodilklämmor... Så alla mina kort som ingår i KAP kommer ha axiella 100uF på ingången, kapacitansen är egentligen inte så kritisk men det kan bli en bit till matningens (KPM) glättningslytar på 4m7, bra att i alla fall ha 100uF nära.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 augusti 2020, 22:12:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Layouter)

Inlägg av Spisblinkaren »

Laddar upp layouten på KTT's gränssnitt (KTI).

MVH/Roger
PS
Finjusterad benämningar hos högra plinten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 augusti 2020, 20:38:04, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar