KAP MkII

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag hinner inte skriva så mycket ikväll ty kvällsvarden nalkas men jag tycker mig kommit på en lysande idé.

Om Ni tittar på bilden jag bifogar på mitt tidigare KAP-projekt (Analog Processor) så är ju det rena skämtet dvs bara en massa reglage modell Microsoft's slogan för W8 dvs "Everything at once".

Jag har alltid avskytt den slogan men märk väl att plötsligt gjorde jag likadant!

Min nya plan är dock att istället för att knö in en massa funktioner i samma låda så har man en låda för varje funktion.

Detta är mycket käckt för det gör också så att man kan optimera en modul åt gången BÅDE före OCH efter man byggt den.

Min idé är sedan att ha ett gäng Hammond-lådor stående på högkant där man kan välja att koppla ihop vilka typer av moduler man känner att man har behov av via DSUB-kontakter på lådorna.

Om jag vill ha "Everything at once" skulle jag kunna tänka mig koppla ihop:
1) KTD (Transformer Module): måste modifieras för +/-:boost av 9V-batteri
2) KSU (Supply Unit): linjär reglering av dubbel matningsspänning, siktar på +/- 15V/3A pga att OP inte tål så mycket mer.
3) KFG (Function Generator): Enkel OP-bestyckad funktionsgenerator med mångvarviga pottar för frekvens (20Hz-20kHz) och nivå
4) KMA (Microphone Amplifier): Enkel single-end förstärkare för små AC-signaler
5) KTA (Test Amplifier): Effekt OP för drivning av till exempel drosslar/transformatorer i samband med BH-test.
6) KFC (Frequency Counter): Har aktualiserats ty jag försöker få smort in och därmed ordning på mitt analoga Kenwood-oscilloskop som tyvärr vistats i ett fuktigt förråd men den saknar en frekvensräknare som jag har i mitt kinesiska skåp (GwInstech) och jag har blivit beroende av den funktionen.

2-5 helt färdiga, 1 smärre modifikation medans 6 inte finns alls just nu.

MVH/Roger
PS
Min MOS Push-Pull gitarrförstärkare står överst, bobinmaterial skickligt laserskuret av LaRdA är limmat till bobiner och redo för lindning faktiskt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick nästan en snilleblixt häromdan när det gäller mitt KAP-projekt.

Jag hade ju byggt en snygg vit låda för det projektet för typ ett år sedan men det blev ju rena skämtet dvs jag tänkte klämt in typ fem olika kort i samma låda samt dra en massa kabel osv.

Plötsligt slog det mig nåt mycket sunt, varför inte betrakta varje kort som en enskild modul?

Jag hade dock liknande tankar tidigt i projektet men det föll inte så väl ut så jag släppte dom.

Skillnaden nu är att jag kommit på att man ju kan använda vanliga DSUB-kontakter att fördela matningsspänning OCH samtidigt hålla ihop lådorna med.

Ett litet aber är dock att dom fina Hammond-lådorna av Aluminium är något trapetsformade MEN det är inte med mer än typ 2 grader så det gör inte så mycket när jag ställer dom på högkant och trycker ihop alla DSUB.

DSUB tål förresten en hel del både vad gäller spänning och ström.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppdaterat min plan.

Vad finns det mer man skulle vilja mäta? :humm:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på en sak, True RMS :)

Sen kommer inte min KTD funka så bra (ty den innehåller inget :) ) när jag även vill ha switchat 9V->15 från batteri diodsummerat i matningen.

Så jag har beslutat döpa om den till KPM (Power Module) som då kommer innehålla två glättade bryggor och +/-.matning från ett enda 9V-batteri.

Älskar 9V-batteri :D

Med andra ord måste KTD mer eller mindre fullständigt caddas om.

Jag är osäker på alla reglage och i/O just nu för detta är bara i planeringsstadiet men jag uppdaterar vartefter.

MVH/Roger
PS
Min vän cjonash tipsade mig igår om skruvbara distanser för som han sa så är DSUB en bra kontakt men den sitter inte så tajt och bra ihop om man inte skruvar ihop den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu lägger jag till den sista modulen jag kommer ta fram.

Märk också att anteckningarna under modulerna är spartanska.

Mer seriös planering kommer.

MVH/Roger
PS
En sak till hade dock varit roligt att ha och det är en spektrumanalysator, kan eventuellt gå att bygga enklare än man tror fast då drömmer jag :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite på G med detta.

Kan tänka mig en sista modul dvs en spektrumanalysator men ärligt talat tror jag mig tänkt upp en sådan redan, men den blir onödigt komplicerad och man måste inte få svaret serverat, man kan lika gärna mäta de olika distorsionsprodukterna och summera kvadratiskt för THD.

Återkommer med fler scheman.

MVH/Roger
PS
Idag la jag till en batteri-modul, jag hade tänkt integrera KBM i KPM men den rackans modulen blir knöfull med trafo och glättningskondingar så det finns ingen plats för ett stepup-kort samtidigt som det är "kul" att ha en enhet man bara behöver bygga i luften, KBM summerar in sina +/-20V via två dioder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kommer köra lite uppladdningar av min KAP ty det kommer ske små abstraktioner för varje uppladdning.

Målet är att förfina alla moduler vad gäller yttre gränssnitt och då till den grad att jag är nöjd.

Jag har börjat skissa på KPM (Power Module), KWB (Wheatstone Bridge) och KBM (Battery Module) och KDM (Distorsion Meter), dessa finns numera på papper och jag skall bara orka föra över dom digitalt.

KWB har jag redan laddat upp ett utkast av.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har justerat texten kring KTA en aning.

Jag har också tagit bort dess volymkontroll för det är ju en effekt-op vars gain ställs med ett par motstånd, som bekant.

Modulen har inbyggda motstånd för att enkelt sparka igång saker men de inre motstånden kan i normala fall parallellas utifrån så att man kan få den förstärkning man vill, dock är man bunden till 1k som internt seriellt motstånd till minus-ingången.

Känner att det är en bra allmän approach.

Den interna råa förstärkningen är sedan runt 1000 så det hjälper inte att "konfigurera" för 1000 för man får inte 1000.

Maximala spänningen modulen kan hantera är 30V och det är pga BC516 (Darlington), systemet kommer dock bara nyttja +/-25V som mest (från KPM).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har jag bland annat infört en range-omkopplare för KFG (Function Generator) och det är faktiskt så jag har idag.

KSG (Sinus Generator) har också fått sig en uppdatering där min tanke nu är att kunna sågtandssvepa VCO'n så att man får ett analogt svep av AF.

Lite osäker på sågtandsform men nåt logaritmiskt, kanske?

För att kunna trigga på svepet kommer sågtanden finnas på panel ("X-CH").

KTA (Test Amplifier) har fått OP-symbol och en till polskruv (offsetratt saknas ser jag nu).

KSU (Supply Unit) har fått Current Limit-LEDs.

KMA (Microphone Amplifier) har förenklats map mikrofontyp.

MVH/Roger
PS
Formler för KTA saknas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket små ändringar, noterar dom inte ens.

Nu anser jag mig dock färdig för att satsa på utvecklandet av modulerna.

Dom flesta finns skissade eller som proto men ett par är inte ens skissade.

Kommer satsa på att skissa dom klart innan jag går vidare med att ta fram PCB.

Allra först kommer jag dock skapa Paint-ritningar över dom skisser jag just idag har på papper (KDM, KMP, KWB och KBM).

Återkommer :)

MVH/Roger
PS
Fast det blir i separata trådar över dom olika projekten för annars blir allt i en enda röra om man t.ex efter att man tror sig vara klar med ett projekt och byter projekt men sen vill lägga till en ändring i det första projektet. Visst, om man bara gör en ändring så syns det inte (samtidigt som folk inte får någon notifiering) men man kanske vill att folk ska se ändringen. Det är väl lite hybris men folk kanske vill bygga nån eller några av grejerna? ;) Men man kan faktiskt "isolera" projekten genom att bara göra ändringar i de gamla projekten "ovanför" fast jag tycker inte det blir så smidigt, vad tycker Ni? En del av ingående projekt har sedan redan egna trådar så mitt resonemang är lite akademiskt dessutom är jag ganska mycket "Multi-tasking" när det gäller projekt i alla fall (inte IRL vill jag lova :D )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu då, kan jag få vara nöjd med det här?

Små förändringar, KSG har fått två BNC till, detta för att jag avser bygga in en peakdetektor också då det underlättar responsen från svept sinus.

KTA har sedan fått några formler tilldelad.

Hoppas jag kan satsa på att ta fram modulerna nu.

MVH/Roger
PS
Det fina programmet swesysmgr gjort till mig som ger mig en datumstämpel bara vägrade fungera plötsligt, det gick helt enkelt inte att göra copy i DOS-miljö (Mark + Crtl-C) och pasta in (Ctrl-V) i Paint, det har alltid strulat och bara funkat ibland vilket jag inte fattar för datorer är sekvensmaskiner...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Ny KAP genererad :D

Denna gången har jag kommit på att det är käckt att även inkorporera min rörtestare (KVT).

Detta är lite ett extremfall men känns bra att åtminstone ha koll på.

Fast nu tror jag att jag är nöjd med alla analoga moduler och åtminstone en del av deras abstraktion (läs reglage).

Återstår att konstruera dom färdigt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Små förändringar, KMA nyttjar inte Cold och Hot har fått högre fantomresistans för att man skall kunna nyttja dynamisk mikrofon också, förklarat att alla modulers glättningskondensatorer måste tåla 25V och ändrat lådstorlek för visserligen får halva EU-kort plats i lådan men större reglage får inte plats.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

En liten ändring bara, visarinstrumentomkopplaren hos KSU har fått omkastade områden.

Kände plötsligt att spänning på vardera rail borde mätas först, ström sedan (i vridningsvinkeln hos omkopplaren).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KAP MkII

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort smärre ändringar i KPM (Power Module) och KBM (Battery Module).

Kom plötsligt på att jag ville att dessa supply skall ha deras utsignaler på fronten också.

För även om man inte kan justera utnivåerna så är dom bra att ha som råa (och säkrade) matningar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar