Att sy ett läderfodral

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Gillar ju att berätta vad jag gör.

Jag har alltså ett plåtetui med vassa hörn som jag förvarar mina ytterst få kort i och har i byxfickan.

Problemet är att även på så högkvalitativt jeanstyg som Dressmann's McGordon så går fickorna sönder.

Jag behöver alltså nåt slags fodral till mitt etui.

Så idag var jag först på Myréns och köpte fingerborg plus läder-nålar, sen var jag på Wasséns och köpte en liten bit läder.

Ikväll har jag nålat ihop läderbiten och det var minsann inte lätt, jag tog i så att knappnålarna krökte sig :)

Men jag fick dit knappnålar i alla tre hörnen, nu behöver jag bara sy med björntråd (som jag har på annat tips från E Kafeman).

I morgon skall jag nyttja specialnålarna för jag inser att vanliga nålar inte fungerar.

Sen skall jag bara sy typ 1dm i 90 grader.

MVH/Roger
PS
Köpte nog lite onödigt grovt läder, denna är på närmare 2mm, kan bli att ta onödig plats i min ficka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Findecanor »

Om du lägger lädret i varmt vatten ett tag så skulle det kunna bli mjukt så att du kan forma det bättre runt etuiet. Om du har något som håller ihop det medans det torkar så bör den hålla den formen efterråt också.
Ta det försiktigt med värmen bara, annars krymper det och blir tjockare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är en stor synd att knappnåla läder och skinn. Läder är grovt, skinn är tunnare. Hålen du gör går inte bort.
Ska man ha ihop skinn/läder använder man klämmor.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Nerre »

Fast här sitter väl nålarna så hålen kommer skäras bort när det är klart?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske det. Man kan använda trälim har jag märkt. Jag har limmat skinn på två par högtalare och man får använda en 40 kilotons fantombomb att få loss det.

Ska notera att min "nålkommentar" mer var av typen rekommendation. Syr man kläder och annat i skinn/läder, lämnar nålar märken som aldrig går igen.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Nerre »

Maskeringstejp funkar rätt bra också, så länge man inte låter det sitta för länge. Maskeringstejp funkar också att sy igenom, går bra att dra bort trots att det är stygn genom den.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av SeniorLemuren »

Specdialnålar behöver du inte om du har en smal syl att göra hål med i förväg. En gång i tiden (drygt 50 år sedan) gorde jag hölster och patronbälte till min Coltrevolver av läder som jag fick på Degerfors Järnverk där det användes som packningsmaterial. Det var 3.5 mm tjockt och där sylade jag först.

Farbror blå såg till att den inte mer finns i min ägo, men av det överblivna lädret gjorde jag ett fodral till min räknesticka och det har jag kvar. Sömmen har blivit dålig med åren men det hänger fortfarande delvis ihop. Om man förstorar max så kan man t.o.m läsa texten. :)
räknesticka-fodral.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Maskeringstejp funkar rätt bra också, så länge man inte låter det sitta för länge. Maskeringstejp funkar också att sy igenom, går bra att dra bort trots att det är stygn genom den.
Precis det här tricket tänkte jag på ett tag men var lite orolig för att jag inte skulle få bort tejpen under stygnen.

Samtidigt är inte mitt läderfodral nåt som måste vara snyggt utan snarare bara funktionellt liksom alla mina projekt.

Att jag valde knappnålar hade mycket att gör med att mammas lilla sylåda råkade innehålla knappnålar vilket jag bara provade efter att säkerhetsnålar ju inte fungerade :)

Knappnålarna fick jag sedan dit mha plattång och när jag fick dit knappnålarna blev jag faktiskt lite förvånad över att allt plötsligt hölls ihop dvs ingen maskeringstejp eller annat behövdes.

Det går att sy direkt med läder-nålar det är nåt jag nu lärt mig, det är dock väldigt tufft motstånd man möter och med mina 2mm så undrar man en stund om man verkligen skall komma igenom trots åtskilliga Pascal.

Att nytta syl som SeniorLemuren och ett par av mina vänner rekommenderar tror jag är melodin så nu när jag typ sytt 1/4 så kommer jag göra det på resten av fodralet, tänkte jag.

MVH/Roger
PS
"Förr i tiden" kunde man köpa mobilfodral som passade mitt etui vilket jag också gjorde men när det fullständigt trasades sönder så fanns det inga fler mobilfodral att få tag i ty allt handlar ju om smartphones idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av jihe »

Jag tror du skall googla skomakarsöm innan du fortsätter med den där materialförstöringen :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av MadModder »

läderhål.jpg
sadelmakarsöm.jpg
Ta en spik eller något med en inte vass spets, och dra den hårt mha en linjal längs lädret på båda sidor där du ska sy så det blir ett tydligt nedpressat dike. Mycket enklare att slå hål i lädret i en rak linje då, och sömmen sitter snyggt i diket.
Kolla genom några youtube-videor med läderarbeten och se hur hårdhänt man kan vara. Kolla särskilt på skomakare. De är inte nådiga med hammaren. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Bobbox »

Vi började med lite glasögonfodral i höstas och sen så övergick vi till egendesignade väskor, alla handsydda och hålen utstansade i min cncfräs :)
IMG_2142.JPG
Det är kul med läder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Jättefina!

Luktar gott gör det också :)

Kom in på Wasséns och var tvungen att utropa "här luktar det gott".

Hon sa nåt åt hållet att hon inte känner det längre.

MVH/Roger
PS
Tycker rent allmänt att människoskapta dofter suger, tacka vet jag läder eller varför inte en brädgård?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:
läderhål.jpg
sadelmakarsöm.jpg
Ta en spik eller något med en inte vass spets, och dra den hårt mha en linjal längs lädret på båda sidor där du ska sy så det blir ett tydligt nedpressat dike. Mycket enklare att slå hål i lädret i en rak linje då, och sömmen sitter snyggt i diket.
Kolla genom några youtube-videor med läderarbeten och se hur hårdhänt man kan vara. Kolla särskilt på skomakare. De är inte nådiga med hammaren. :)
Trevliga bilder!

Jag fick precis ett mejl från min gode vän, han föreslog att jag skulle nyttja en nål i varje ända av tråden samt syla.

Lät konstigt men dina bilder förklarar varför.

Jag kommer dock inte syla för jag vill ha "bromsning" av tråden när jag syr, vad jag alltså är rädd för är att om man sylar blir hålet så stort att man typ måste sträcka tredje sista stygnet för att sömmen skall bli tajt och hållbar.

Kämpar man bara på så får man bromseffekt för varje stygn och jag har inte så många fler stygn att sy, uppskattar max 30.

Intressant i alla fall att se dina bilder, tydligen kör man alltså dubbla nålar men går igenom varje hål med båda nålarna, detta visste inte jag annat än att jag lite anade det för annars blir ju stygnen inte så fina.

MVH/Roger
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av svanted »

Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av DeVille »

Ta upp hål med en syl före du syr, björntråd är för tunn om det ska se bra ut.
Du kan ju limma annars, om utseendet är sekundärt :-)

Här är några av mina senaste projekt.
Bältesväskor varav den ena kan användas som handväska.
e1.jpg
1e.jpg
2e.jpg
Nu ska jag sluta förstöra Rogers tråd :-)

/DeVille
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar