LED-belysning för växter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

arvidb skrev:rogerk8, låt mig ställa tre ganska enkla frågor:

1) Vad blir effektutvecklingen i en resistor som kopplas till en sinusformad växelspänning på 1 V RMS?
2) Vad blir effektutvecklingen i en diod med Vf = 1.5 V som kopplas till samma spänning?
3) Blir effektutvecklingen annorlunda i samma diod (Vf = 1.5 V) om den kopplas till en trekantsformad spänning med samma RMS-värde (1 V RMS trekant => toppvärde = sqrt(3))?

Efter att ha svarat på dessa frågor, tycker du fortfarande att RMS-spänningen säger något om effektutvecklingen oavsett "hur eller när saker leder"?
Kul med quiz :)

På A svarar jag 1^2/R
På B svarar jag 0, fast inte nödvändigtvis för det beror på kurvformen men rms-strömmen bestämmer då.
På C svarar jag Nej, den blir precis samma för bara rms (och därmed inte kurvformen) spelar roll, fast frågan är en kuggfråga ty peakspänningen hos den matande signalen måste över Vf.

På B och C krävs alltså att peakspänningen hos "rms" måste över Vf för att det skall kunna gå nån ström MEN då snackar vi genast rms-ström istället.

Att bara säga som du gör i fall B och C är inte tillräcklig information, Vf är dessutom egentligen inte ens relevant för diskussionen ty det är bara strömmen genom den som är relevant.

Det som bestämmer effektutvecklingen i ALL elektronik är RMS.

MVH/Roger
PS
Men ibland vill man i datablad även specificera maximalt tillåtna peak-nivåer (för det kommer alltid finnas ett spänningsmässigt avstånd mellan rms och peak när vi snackar kurvformer) vilket man speciellt gör för dioder vet jag, en trissas maximala Ic tror jag dock är rms för det är bara det chippet blir varmt av dvs inte av vare sig DC eller peak utan just rms, låter det vara osagt men vi kan nog vara överens om att maximal effekttålighet är klockren rms :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Vi ser ju ändå att en AC-kopplad lysdiod ger mindre ljus än en DC-kopplad
Fullständigt felaktigt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag bjuder på fyrkantvåg, vilken ju skickar mer energi mot lysdioden. Du säger att det blir mer ljus av den här:
square.jpg
Än om jag matar med samma ström fast DC:
DC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är såååå enkelt att dementera vad du säger.

För du missar att i ditt fall är amplituden SAMMA som batteriet vilket den naturligtvis inte behöver vara om du tänker efter.

Med andra ord jämför du fortfarande äpplen och päron.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har ditt aggregat AC/DC du har ett seriemotstånd som gör att strömmen max kan bli 30mA. När lysdioden är tänd är spänningen över den 3.6V (vit led).
Jag jämför hela äpplen med halva äpplen och jag blir mer mätt av ett helt äpple än ett halvt.

Du får gärna visa HUR en lysdiod som är tänd en halvperiod lyser mer än en som är tänd hela tiden.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av arvidb »

Jag tror att problemet är att rogerk8 tror att "Absolute maximum ratings" är angivna som RMS-värden snarare än absoluta maxvärden... eftersom "allt är RMS". :roll: Och tror man att man kan dubbla maxströmmen (eller med rogerk8:s sätt att tänka: höja den med en faktor sqrt(2)) samtidigt som man minskar pulskvoten från 100 % till 50 %, ja då faller det ju på plats.

Att lysdioder oftast enligt det egna databladet tål högre pulsström än kontinuerlig ström - i fallet med hans röda LED står det Absolute Maximum Ratings: DC Forward Current 30 mA; Peak Forward Current (1/10 duty cycle, 0.1 ms Pulse Width) 155 mA - ger honom delvis rätt så till vida att man till viss mån kan kompensera lägre pulskvot med högre toppström.

Han har rätt i att det nog har med den genomsnittliga effektutvecklingen att göra, men fel i att denna skulle bestämmas av RMS-strömmen. Snarare är det snittströmmen som är viktig för en LED, som ju redan diskuterats till leda utan att rogerk8 verkar ha snappat upp det.

Sen kan man inte heller kompensera fullt ut för kortare pulskvot: i fallet med LED:en ovan kan man ju bara öka strömmen ca 5x med en pulskvot på 0,1, det vill säga cirka 50 % av ljusutbytet. (Och innan du rogerk8 protesterar här och säger att det är strömmen i kvadrat som är viktig, kolla på diagrammet Luminous intensity vs Forward current i databladet för dioden ovan. Lägg märke till att kurvan är helt linjär!)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av arvidb »

rogerk8 skrev:
arvidb skrev:rogerk8, låt mig ställa tre ganska enkla frågor:

1) Vad blir effektutvecklingen i en resistor som kopplas till en sinusformad växelspänning på 1 V RMS?
2) Vad blir effektutvecklingen i en diod med Vf = 1.5 V som kopplas till samma spänning?
3) Blir effektutvecklingen annorlunda i samma diod (Vf = 1.5 V) om den kopplas till en trekantsformad spänning med samma RMS-värde (1 V RMS trekant => toppvärde = sqrt(3))?

Efter att ha svarat på dessa frågor, tycker du fortfarande att RMS-spänningen säger något om effektutvecklingen oavsett "hur eller när saker leder"?
Kul med quiz :)
:)

Rätt svar:

1) P = URMS^2/R = 1^2/R. Edit: Helt rätt förstås!
2) P = 0 som sagt (för det var specat sinusformad växelspänning så toppspänningen går aldrig över Vf och därmed ingen ström som sagt).
3) Ja, stor skillnad! Med triangelvåg blir toppspänningen >1,7 V, det vill säga klart över Vf, så en ström kommer att flyta och därmed är P > 0.

Vi har alltså tre olika effektutvecklingar trots precis samma RMS-spänning. RMS-spänningen ger alltså ingen information alls om effektutvecklingen i icke-resistiva laster.
rogerk8 skrev: Att bara säga som du gör i fall B och C är inte tillräcklig information, Vf är dessutom egentligen inte ens relevant för diskussionen ty det är bara strömmen genom den som är relevant.
Exakt, RMS-spänningen är inte tillräcklig (eller ens meningsfull) information för att avgöra effektutvecklingen i icke-resistiva laster. Vf är däremot mycket relevant för att avgöra strömmen (och därmed effekten) om man i övrigt bara vet hur spänningskurvan ser ut - eller hur?

Är vi överens så långt? Alltså att "hur eller när saker leder" har stor betydelse om man bara vet att något drivs på "12 VAC" och vill beräkna effekten. Är du med så långt?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och frågan är ju inte pulsade strömmar utan, i princip en halvvågslikriktad 50Hz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

arvidb skrev:
rogerk8 skrev:
arvidb skrev:rogerk8, låt mig ställa tre ganska enkla frågor:

1) Vad blir effektutvecklingen i en resistor som kopplas till en sinusformad växelspänning på 1 V RMS?
2) Vad blir effektutvecklingen i en diod med Vf = 1.5 V som kopplas till samma spänning?
3) Blir effektutvecklingen annorlunda i samma diod (Vf = 1.5 V) om den kopplas till en trekantsformad spänning med samma RMS-värde (1 V RMS trekant => toppvärde = sqrt(3))?

Efter att ha svarat på dessa frågor, tycker du fortfarande att RMS-spänningen säger något om effektutvecklingen oavsett "hur eller när saker leder"?
Kul med quiz :)
:)

Rätt svar:

1) P = URMS^2/R = 1^2/R. Edit: Helt rätt förstås!
2) P = 0 som sagt (för det var specat sinusformad växelspänning så toppspänningen går aldrig över Vf och därmed ingen ström som sagt).
3) Ja, stor skillnad! Med triangelvåg blir toppspänningen >1,7 V, det vill säga klart över Vf, så en ström kommer att flyta och därmed är P > 0.

Vi har alltså tre olika effektutvecklingar trots precis samma RMS-spänning. RMS-spänningen ger alltså ingen information alls om effektutvecklingen i icke-resistiva laster.
rogerk8 skrev: Att bara säga som du gör i fall B och C är inte tillräcklig information, Vf är dessutom egentligen inte ens relevant för diskussionen ty det är bara strömmen genom den som är relevant.
Exakt, RMS-spänningen är inte tillräcklig (eller ens meningsfull) information för att avgöra effektutvecklingen i icke-resistiva laster. Vf är däremot mycket relevant för att avgöra strömmen (och därmed effekten) om man i övrigt bara vet hur spänningskurvan ser ut - eller hur?

Är vi överens så långt? Alltså att "hur eller när saker leder" har stor betydelse om man bara vet att något drivs på "12 VAC" och vill beräkna effekten. Är du med så långt?
Jag håller bara delvis med men vet inte om jag orkar tjata om det mer.

Däremot erkänner jag att jag har haft fel :(

Samtidigt som jag haft rätt :)

Din quiz-fråga i fallet B ovan säger mig nämligen, lite pinsamt, att LED bara kan lysa om det finns toppspänning i kurvformen som är större än Vf, RMS säger ingenting om det utan det är bara ett värde på den effektutvecklande strömmen (som blir efter att Vf passerats) oavsett kurvform som f.ö visst är samma i LEDs som i motstånd det är bara att ta dina Vf gånger Irms, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har således sagt fel i min naiva, och mycket ovanliga, självsäkerhet att det bara är RMS som gäller, jag tar tillbaka det och hävdar istället att det är kurvformen som anger huruvida LED tänds eller inte MEN med tillägget att effektutvecklingen är Vf*Irms.

Sen till HB's gula diagram, om vi antar att amplituden A (eller det likriktade och glättade toppvärdet modell Ubatt) är >>Vf så blir spänningen över förkopplingsmotståndet antingen Urms eller Ubatt (Vf kan alltså sättas till noll, speciellt för röd LED).

Urms för en halvvågslikriktad signal är A/2 så om man skall jämföra äpplen och äpplen ska man jämföra A/2 hos den just nu sinusformade pulsformen med HALVA Ubatt för först då fås EXAKT samma förkopplingsmotstånd och EXAKT samma ström och EXAKT samma effektutveckling i LED (eller i det här förenklade fallet, i förkopplingsmotstådet).

Att försöka jämföra det som du antyder gör ju bara att förkopplingsmotståndet för Ubatt måste vara större än för den halvvågslikriktade signalen samtidigt som ju E Kafeman precis lärt mig att det inte ens kommer blinka ;)

Dock får jag ett litet och aningen akademiskt problem NÄR jag kommer köra AC, min DVM kan inte mäta RMS varför jag inte riktigt kommer kunna avgöra om rätt ström (så nära maxström som möjligt) går, MEN jag har gjort en ny uträkning som tar det likriktade medelvärdet som parameter och räknar ut RMS, detta kan bara göras när man känner hela pulsformen.

Jag får se om jag orkar koda ihop den, det tar en massa tid och är ganska jobbigt om än kul men jag har andra saker som står på kö.

MVH/Roger
PS
En allmänt känd formel inom elkraft är P=U*I*cos(phi) där phi är fasskillnaden. Vad händer med mitt resonemang då? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du är underbar, Roger! :tumupp:

Jag tror du har pratat om en sak och vi andra om något lite annat (*).

Jag har sett "effektutveckling" enbart som den ljusmängd som sänds ut av lysdioden och att de begränsande variablerna har varit Vf, alltså den spänning som lägger sig över lysdioden och den toppström vi tillåter gå genom densamma. Hur matningen ser ut, hur mycket effekt vi bränner i seriemotståndet har aldrig varit med i funderingarna. Sedan har jag tillåtit mig se ett "linjärt" samband mellan strömmen genom LEDen och ljusutbyte..

Slutligen, och det här är viktigt, handlar inga ... eller snarare, inga diskussioner borde handla om att tävla om längsta p€ni$€n, utan att egentligen nå nån sorts konsensus. Att ha fel eller ha missuppfattat något är ingen brist eller skam på något sätt. Tvärtom att förstå hur läget egentligen är, och att medge att man tänkt lite fel eller missförstått ger oändligt mycket mer cred än att "vinna" en diskussion och slå sig för bröstet - "Se så bra jag är!".
Men Nr 1 - pratar vi om samma saker?! Nähä, men då backar vi lite.


Jag tycker fortfarande att du ska testa olika varianter. Visa lite hur du gör och försök fånga på bild, fast lysande lysdioder gör sig inte så bra på foton.

(*) Jag upplevde en besynnerlig diskussion i Sovjetunionen för länge sedan. Ordet 'mashina' betyder både maskin och bil och vi som skulle installera maskiner på en möbelfabrik fann efter en lång diskussion att vi pratade om NC-fräsar medan ryssarna pratade om bilar .... :wall:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Fan vad trevligt :)

Och jag brukar inte svära för jag är ingen "ärkeateist" som jag såg du skrev nån gång.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

No hard feelings, då. :wink:

Jag skulle kolla med EN planta som sätts i absolut mörker men med LED-beslysning.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Palle500 »

Kul att ett delmål är avklarat på bästa sätt.
Nästa är väl en test av olika led (effekt, färg) för olika plantor.
Ett tips är att sätta pappskivor som skärmväggar mellan plantorna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ändå inget känsloliv så varför inte koda upp grejerna :)

Nu ska vi se om jag kan få detta riktigt, håll tummarna.

Ur min AC/AC-adapter kommer det gå en ren AC (båda halvperioderna leder således LED-ström), i min DVM mäts den över förkopplingsmotståndet som likriktat medelvärde som jag kallar DC enligt

\(DC=\frac{1}{2\pi}*2\int_\beta^{\pi-\beta}Asin(\alpha)-Vf d\alpha\)

där integrationen över en period blir noll, dvs man måste dubbla och integrera två halvperioder, detta blir

\(DC=\frac{1}{2\pi}*2[-Acos(\alpha)-\alpha Vf]_\beta^{\pi-\beta}\)

så att DC blir

\(DC=\frac{1}{2\pi}*2[(-Acos(\pi-\beta)-(\pi-\beta)Vf)-(-Acos(\beta)-(\beta)Vf)]\)

sen gäller vad beträffar cos

\(cos(\pi-\beta)=-cos(\beta)\)

dvs

\(DC=\frac{1}{2\pi}*2[2Acos(\beta)-(\pi-2\beta) Vf)]\)

eller

\(DC=\frac{2A}{\pi}cos(\beta)-Vf\frac{\pi-2\beta}{\pi}\)

Sätter man in lite extremvärden som att beta=0 så får man 2A/pi-Vf/2 där 2A/pi är DC för en helvågslikriktad signal (som AC/AC-adapern levererar) och Vf/2 är medelvärdet av en fyrkantvåg med 50% duty-cycle.

Och det är allt jag orkar göra just nu :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 januari 2020, 17:15:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag bestämt mig för att bygga min LED-belysning.

47 Ohm är en chansning men än så länge ser det bra ut, jag skall räkna mer.

Att jag inte tror på "kapplöpning" har dels med egna tester och göra dels med det faktum att den dynamiska resistansen hos LEDs är av storleksordningen 10 Ohm ändå, så varför addera 10 Ohm typ? Bara fler komponenter och lödningar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar