LED-belysning för växter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Spazze skrev:Vad är syftet med bygget av belysningen? Att spara pengar i inköp eller drift av belysningen? Att löda i x timmar?

Vitt ljus kanske är mindre effektivt än blått/rött ljus men det går att köpa vita LED:ar väldigt billigt. Amerikanerna som odlar vissa speciella växter som säljs per gram hade kommit fram till att dom största Cree COB LED:arna med vitt ljus lönade sig bäst när jag kollade senast.

Jag såg att det finns en massa olika LED-moduler på Digikey till väldigt låga priser. Men då får man klura ut en lämplig konstantströmsdrivare.
https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/7907655

Tillägg: som nämndes tidigare i tråden så kommer inte några få LED:ar som drivs med 20mA räcka. Gissar att minst 10-20W skulle behövas till en ~50cm lång rad med små växter. Kanske ännu mer.
Jag kan lätt erkänna att jag dels är amatör på det här dels inte har en suuuuusning om ljusstyrka.

Tänkte mest ge dom lite ljus :)

Intressant tycker jag min egen länk jag fick av polarna är ty den talar om rent vetenskapligt att växter inte behöver vitt ljus utan mer rött och blått utan att vara IR eller UV.

Nu är det dock som så att du kanske sett att våglängden hos LEDs finns påstämplade i datablad så om jag inte träffar "rätt" våglängd med rött och blått så blir dom faktiskt meningslösa, därav kan jag tycka att en vit LED kompletterar "ifall" man missar.

Så det kommer bli tre LED per kruka, effekten skiter jag i för jag fattar inte sånt ändå men mycket är nog bättre än lite så 20mA och 10cd hos den vita kanske duger ändå, rätt stor ljusrymdvinkeltäthet om man jämför andra LEDs, trots allt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev:Och att blanda in vita LED är spill av energi & pengar.
Njae, inte riktigt.

För dina röda respektiva blåa LEDs går på var sin ENDA våglängd och om du inte träffar rätt med dom två våglängderna, vad gör du då?

Jo, kompletterar med en vit LED naturligtvis ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker den här bilden från min länk ovan är så bra att jag länkar in den igen:

Bild

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag skriver så mycket okunnigt skit :D

Idag har jag bestämt mig för att lyda Icecap's råd och skippa den vita, sen har jag tänkt på E Kafeman's trevliga råd om kapplöpning och lurar på 10 Ohm istället för Vit led, borde eliminera problemet som jag dock fortfarande lite lekfullt anser inte finns dvs två led som avger samma våglängd har samma framspänningsfall modell

\(hf=qV_F\)

It is elementary, my dear Watson.

MEN det måste trots allt finnas tillverkningsonnogrannheter.

Dock är hans tips om antiparallella LEDs genial så det snor jag av honom.

Sen antar jag att förkopplingsmotståndet kan beräknas enligt

\(R=\frac{1}{n}*\frac{12-(3,8+1,9)}{20mA}\)

Jag är inte helt säker på uträkningen men man borde helt enkelt kunna dra av samtliga Vf i serie.

En annan sak, E Kafeman ojjade sig över att det kommer blinka MEN då har han glömt bort CRT och interleaved ;)

MVH/Roger
PS
Vore intressant att veta hur man skall tänka vad gäller ljusstyrka, idag finns ju en uppsjö enheter som samtliga inte säger ett skit eller vad säger Ni om Candela, Lumen, och Watt? Dessutom, vem vet vad som behövs? Det vet väl bara växterna :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte säker på att jag kommer köra 10 Ohm utan vill göra ett test först (labbet ockuperat just nu) där jag kommer koppla ihop tre blåa LED för att försöka avgöra kapplöpning (jag har alltså redan borrat hål fört vit LED så nån slags bygel måste finnas där ändå).

Samtidigt har jag idag kommit på att min kommentar till Icecap var direkt felaktig för det är klart att om man har en LED som lyser med en enda våglängd MEN samtidigt ligger inom det band som tydligen finns för fotosyntesen iom den fina bilden från min vän (och som är en forskarrapport från Chalmers) så räcker det ju att man ligger INOM dom två röd-blåa banden, eventuellt räcker det tom om man ligger inom det ena bandet :)

Bifogar en bild på hur jag nu tänker mig min klena belysning.

MVH/Roger
PS
12VAC nyttjas förresten för att jag har köpt ett helt stim sådana (nyttjas till mina rörförsteg) vilket ju gör det smidigast och billigast att nyttja just dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev: Hur kom du på att man kan använda gemensamt motstånd som maximerar dålig strömfördelning mellan diod-slingorna? Det är väl lite av grundkunnande hur dioder fungerar , att ytterst litet spänningsfall utmed matarledning gör att nästan all effekt hamnar över ett fåtal dioder. Frågan är varför du väljer något som många, förmodligen även du, vet fungerar dåligt? Sparar det 10 öre?
Bifogar ett bevis på att du inte alltid vet vad du snackar om.

Tre likadana blå LED i rå parallell (dvs bara ett enda gemensamt motstånd).

Alla lyser hur bra som helst utan tillstymmelse till skillnad i ljusstyrka.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av E Kafeman »

>Bifogar ett bevis på att du inte alltid vet vad du snackar om.
Det är inget nytt hur det fungerar, men när det kunnandet saknas så tror du att det är omvärlden som det är fel på.
Det finns oändliga mängder av varianter av koppling att studera vad gäller detta. Alla visar att du har fel. Prova en sökning med Google efter t.ex. "LED strip schematic" så slipper jag traggla grundkunskap med dej.
Klipper in text från https://www.ledsupply.com/blog/wiring-l ... explained/ om parallelkoppling av dioder:

Another potential issue is that even when LEDs come from the same production batch (same binning) the forward voltage can still have a 20% tolerance. Varying voltages across separate strings results in the current not being divided equally. When one string draws more current than another, the LEDs being overdriven will heat up and their forward voltages will change more, resulting in more unequal current sharing; this is called thermal runaway.

Dessa rader text kan man iofs glömma om man bara ska driva en diod med endast någon mA i snitt. Det blir ingen då ingen skenade värme av betydelse för diodens livslängd och givetvis inget lyse av betydelse för evt. växtlighet.

Det finns ytterligare utöver tidigare välkända problem andra problem med denna typ av rena dumkoppling såsom att om en diod som evt redan drivs på gränsen till sin kapacitet parallellt med ett antal andra dioder utan separerande strömbegränsning, om dioden tröttnar och ger ett avbrott, så blir strömmen för hög i övriga dioder som får ta hand om hela "överskotts-strömmen" och härdsmältan sprider sej eftersom även dessa dioder redan drevs på sin max strömtålighet.
Hur var det nu du skrev, "bevis på att jag inte vet vad jag snackar om"? Detta är alltför enkelt för att ens ifrågasätta om man känner till hur dioder uppträder som halvledare. Kanske nytt för dej men läs då gärna på lite innan du utan någon egen kunskap påstår att jag inte vet vad jag skriver.

>En annan sak, E Kafeman ojjade sig över att det kommer blinka MEN då har han glömt bort CRT och interleaved ;)
Jag ger dej handfast fakta, att sen du inte riktigt förmår att ta till dej, är en annan sak. Förklarar på ibland väl låg basnivå, med långa texter som följd, inte för att jag inte tror att du kan, men du är i trotsåldern vad gäller att ta till dej fakta.

Försök förstå: Jag bryr mej inte om ifall dina lysdioder blinkar, växterna bryr sej troligen inte heller. Men det är dumt och oekonomiskt att göra som du gör och begränsar kraftigt ljusutbytet per lysdiod.
En lysdiods maximalt avgivna effekt (ljus och värme) har liknande begränsningar som för när man beräknar transistorer.
Ett enkelt exempel som är på nivå Ohms lag: Den blå lysdioden du valt har en absolut max tillåten ström på 30mA enligt databladet. Det förutsätter dessutom att dioden kyls för att inte komma utanför max-specen vad gäller temperaturen. Det är samma som för de flesta halvledare.
Denna lysdioden vill du mata med en växelspänning. Det innebär att du måste dimensionera max-strömmen för det ögonblick lysdioden lyser när peak på växelspänningen inträffar, vilket kommer vara en bråkdel av ena halvperioden. Resten av de bägge halvperiod-tiderna kommer lysdioden inte lysa alls. Somliga dioder tillåter högre peak-strömmar än medelströmmar, men inte denna dioden. Antagligen kommer du bränna dioden rätt kvickt om du tror dej kunna dimensionera en växelspänning till att ge en medelström på 20mA. Förstår att det är en nyhet att lysdioden enbart avger ljus så länge minsta angiven framspänning överskrids.

Då du inte är helt införstådd på hur sådant fungerar eller det lite mer avancerade problemet kring att t.ex. filtrerad stabiliserad DC ström är det som ger högst ljuseffektivitet relativt värmeförlust så tro för all del inte att jag ojjar mej över dina tillkortakommanden. Det ojande får du hantera själv med hjälp av crt, interleave och cykelpump eller vad det nu är som du tror det handlar om.

> idag finns ju en uppsjö enheter som samtliga inte säger ett skit eller vad säger Ni om Candela, Lumen, och Watt?
Det är inte idag, dessa måttenheter är långt över 100 år gamla, James Watt dog för 200 år sedan och är en effekt-enhet som inom elektroniken är allmänt känd som P som härleds ur U och I (spänning och ström) men som används i många andra sammanhang där man vill ha en måttenhet på effekt även inom mekanik.
Candela var ursprungligen en standard som beskrev avgiven ljusstyrka i alla riktningar från ett vax-ljus. Numera en mer exakt definierad standard då alla vaxljus inte avger samma ljusstyrka.
Det är naturligtvis inte "skit" att kunna mäta hur mycket något lyser? Andra enheter som du klassar som skit används när man vill kunna beskriva och mäta hur mycket en yta blir belyst, beroende på avstånd och storlek på ytan relativt en känd Candela-nivå. För ändamålet har man valt enkla måttenheter. med enkla samband: 1 candela = 1 lumen / steradian och 1 lumen = 1 lux*m².
Antag en ballong med en glödlampa inuti. Det kommer bli en viss ljusintensitet på ballongens yta. Om man nu blåser upp ballongen till dubbla diametern, vad händer med ljusintensiteten? Sådant är bra att kunna och gäller även för när man vill beräkna solintensitet på olika jordytor eller när man ska beräkna behovet av belysning på en arbetsbänk.
Om dessa enheter inte säjer dej "ett skit" så kan du vara lugn för att det säjer många andra desto mera.

>Dessutom, vem vet vad som behövs? Det vet väl bara växterna :D
Varför inte kolla fakta? Det blir helt enkelt för mycket tokerier så det går inte bemöta allt och ge dej enkla länkar till data/fakta-blad fungerar ju inte enligt vad du själv uppger så det skiter jag tillbaka på.
Däremot kan det vara intressant för andra att veta att informationen är lättillgänglig.
Till att börja med, om det varit något alls med den forskarrapporten du läst borde du redan fått grundsvaren.
Ljuset för växterna, för att inte få med olika lamptypers effektivitet eller spridningsvinklar som komplicerande parametrar när man anger växters ljusbehov så mäter man tillfört ljus som antalet fotoner som träffar växten. Kallas PPFD, Photo Photon Flux Density och mäts i umol. Det är samma mol-enhet som används inom kemin för att mäta koncentrationer. Tänk dej ett dusch-munstycke som sprider ett vattendroppar i bestämd mängd och hastighet över en specifik yta.
Detta är kanske inte något av värde för den som köper en odlingslampa men för professionella stor-odlare är det viktigt med rätt mängd och kvalitet på ljuset. Fel ljus kostar pengar och ger försämrad avkastning vilket också avspeglar sej i odlarens plånbok.
Beräkningarna på ljusbehovet, för optimalt resultat ändrar det sej utefter växtcykeln och typ av växt.
Ju tätare bladverk och ju fler blad som utvecklas, ju mer skuggar växten sej själv och ljuset måste ibland då justeras för max avkastning. Växter kan växa genom huvudsaklig utbredning på bredden eller höjden är en annan parameter. som påverkar ljusbehovet
Odlar man något som ska blomma krävs större andel rött ljus vid blomningsfasen, utan rött ljus blommar sällan någon växt.
Många kryddväxter förlorar i smak utan rött ljus, blått ljus är bra för totala biomassan, grönt ljus krävs för att somliga växter ska utveckla rötter. Växter utan rötter kan inte ge för växten anpassat näringsupptag.
I princip alla växter har sitt ideala ljus och vatten-behov, anpassat efter växtplats och tusentals år av genetisk anpassning. De flesta växter vill ha ljusstyrkor som är i nivå med normalt dagsljus.
Inte en 100.000-del av dagsljuset som du planerar för.
Somliga växter vill ha kraftigt solljus. Den numera någorlunda lagliga odlingen av cannabis-plantor är sådant exempel. Det är dessutom en blommande växt, där dålig blomning kan helt fördärva odlingsresultatet.
För lysdioder har man problemet att optimalt ljus kommer ge växten för mycket värme, växten blir grillad, så därför måste överskottsvärmen ventileras bort. Av den anledningen är lysrör fortfarande ett mer ekonomiskt alternativ för många odlare. Det blir billigare plantbelysning efter att överskotts-värmen ventilerats bort.

Det finns flera sätt att beräkna ljusbehovet och bästa våglängder, det finns statistik från andra odlare och för de vanligare växterna finns enkla tabeller där man kan se optimala ljuset för växten över hela dess livscykel. Ett exempel på förenklad tabell: https://www.horti-growlight.com/typical ... s-per-crop
Känner man till naturlig plats där växten trivs kan man därefter, när PPFD är känt, beräkna hur stor ljus-behovet för växten är genom denna typ av dokument: https://www.extension.purdue.edu/extmed ... -238-w.pdf

Enkla beskrivning av vilka parametrar som finns för belysningen och hur olika typer av lampor lämpar sej finns även på svenska från SLU (Statens Lantbruks Universitet): https://vaxthusljus.se/onewebmedia/LTV- ... 2015-3.pdf
Dessa dokument är överkurs för den som ska odla några plantor i en konservburk där ekonomiska utbytet förmodligen är dåligt och med en belysningsström som säkerligen kostar mer än vad man kan tjäna på att odla själv.
Det är mer nöjet att odla själv med lyckat resultat som är det som ofta är något värt i sammanhanget och kanske för att man bättre vet vilka kemikalier som tillförts under växtprocessen.

Växter, för att de ska växa är betydelsen av ljus en enkel matematik, växterna behöver tillföras lika mycket energi som de avger i växtmassa. Det finns inga evighetsmaskiner som ger mer energi än vad som tillförs, gäller även växter. Visst tillförs energi även som gödningsämnen och upptag av CO² men det finns inga växter som klarar att få sitt ljusbehov ersatt av gödningsmedel. De kommer då ruttna bort.
Energi är effekt över tid där stor del av ljuset står för tillförseln av energi till växten. Väljer man då att bara tillföra en obetydlig mängd ljus, en 100.000-del av vad växten vill ha, så kan man inte räkna med att få mer energi tillbaka än vad man tillför.
Det är så pass enkelt men tydligen obegripligt om man tror att referenser till CRT & interleave har med saken att göra.
Skärpning Roger, detta är så enkel matte och logik att även du borde klara det.
Senast redigerad av E Kafeman 9 januari 2020, 13:14:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det man försöker berätta och det som du absolut måste ha läst i andra trådar, som behandlar samma problem, i detta sociala medium är följande:

Tänk dig en ljusslinga med 23 lampor på 10V och som kopplas in i ett nättuttag. Lamporna är konstruerade så att om någon går sönder kortsluts lampsockeln, så att slingan inte ska slockna. Varje lampa i slingan matas sålunda med 230/23 V = 10V. Om nu en lampa går sönder ska 22 lampor matas med 230, alltså ca 10.5V per lampa. Om två lampor går åt pipskogen ska resterande lampor 11V vardera. Pga av spridning i kvalitet kommer den lampa som är känsligast att gå sönder först och så nästa ...

Du matar ett antal lysdioder via ETT motstånd som är beräknat efter formeln R = (Vcc - Vled)/(n*20mA), där n är antalet lysdioder sommatas med, säg 20mA vardera.
Lysdioderna har spridning i sina parametrar, varför en av dem kommer att dra mer ström än de andra, alltså mer än 20mA. Om man nu ligger på gränsen är denna lysdiod en kandidat att haverera och när den gör det kommer varje annan lysdiod att få hantera en än större Vled och därmed Iled och en ny kandidat till haveri kliver in på banan.

Men detta har du säkert redan läst flera gånger på detta forum, så det är inget nytt för dig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman är ingalunda dum men han kanske inte riktigt ser vad det är jag försöker göra?

Jag försöker nämligen inte skapa en LED-belysning med typ 100m mellan varje LED-set.

Mitt LED-set innehåller sju tampar a' 120 MILLImeter!

Jag har nu lekt lite med detta och bifogar ett par foton där jag fotar den OBEFINTLIGA intesitetsförändringen hos 3 blåa LED där jag använder hela 1 Ohm mellan varje LED.

Vilket i runda slag motsvarar resistansen hos 100m 1mm^2 Cu.

Och vad får jag för resultat?

Jo, intensitetsförändringen syns inte ens vid 10mA per LED!

Läs att framspänningen har sjunkit 10mV per LED.

Nu kör jag bara 10mA för jag är rädd om mina LED men det är ganska troligt att man kan köra rätt mycket mer och som sagt, jag har inte 100m koppartråd av klen sort mellan mina LED-sets.

Så hur var det nu med att veta bäst och dissa folks ide'er samt säga att man inte ens fattar grundläggande elektronik? :humm:

MVH/Roger
PS
Min kära Nikon CoolPix S6150 kompaktkamera är tyvärr lite dålig på ljusintensiva bilder samtidigt som den också är lite dålig på ljussvaga bilder men jag älskar min Nikon ändå och har tagit över 5000 bilder med den på 7 år utan problem så det är nog mest SBS som gör att bilderna inte blir bra :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

En något menlös uppdatering men jag har igår beställt mina LEDs från ELFA.

Nån effekt blir det ju inte tal om, det har E Kafeman förklarat mer än tydligt.

Och om jag räknar på det blir det c.a 2*20mA*3V=0,12W/(set*kruka).

Inte mycket samtidigt som jag tror att verkningsgraden ljuseffekt kontra ineffekt ingalunda är 50% som nån vis sa utan snarare 90%.

Så det är ju lite tryggt i alla fall, 120mW per kruka/växt here I go :D

Jag beställde sen inga vita LEDs på trevlig inrådan från Icecap.

LED-seten kommer sedan antiparallellas på trevlig inrådan från E Kafeman.

Rätt självklart egentligen att man bör göra så, lite roligt också för jag råkade diskutera det här med en vän som är teknisk men kan om möjligt mindre om elektronik än jag och det är roligt när man försöker förklara för andra för egentligen är det först då man inser att man förstår ordentligt.

Läraryrket är mycket förbisett vad gäller eget lärande.

Nåväl, jag kom plötsligt på att LED-lampor i handeln som alltså skall ersätta modell Halogen dom MÅSTE vara antiparallella för annars skulle dom blinka med 25Hz och det vill nog inte dom flesta ha.

25Hz "Frames per second" som min vän sa kan man ha vilket man också hade på tjockteve-tiden men på den tiden så var "frame" dessutom interleaved/blandad så att det man tittade på var 50Hz vilket dom flesta, förutom TV-bögar, tyckte räckte.

Nu tycker jag mest det skall bli kul om belysning blir rosa eller inte :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av arvidb »

LED-lampor i handeln har inbyggda konstantströmsaggregat och driver alltså sina lysdioder med DC. Man vill ju som sagt utnyttja lysdioderna maximalt och inte att de ska lysa under bara en bråkdel av av tiden, som de gör om de körs på AC, vilket E Kafeman redan har förklarat med all önskvärd tydlighet. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tackar för informationen!

Dock förstår jag inte riktigt varför DC via strömgenerator är bättre än antiparallell enkel AC.

Det vore roligt om någon orkade rita lite på hur RMS ser ut och beskriva saken för ord säger ofta för lite.

En bild däremot, säger tusen ord :)

MVH/Roger
PS
För typ 5 år sedan byggde jag nåt jag kallar "stegtransformator" (110V respektive 55V) för jag ville ha en vridtransformator men hade inte råd. Den är bestyckad med en naken grön LED med ett förkopplingsmotstånd modell R=("Uac"/sqrt(2))/I. Den är emellertid INTE bestyckad med en antiparallell diod åt andra hållet DVS LED lyser antingen framåt modell Vf (typ 2V) ELLER spärrar typ 160Vp bakåt (ligger över en 110V-lindning). Denna LED håller än idag trots att jag kommer ihåg att MadModder varnade mig för att max backspänning är av storleksordningen 10V. Så varför inte AC?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av E Kafeman »

1. Dioden lyser när spänningen över dioden är tillräckligt stor för att överbrygga Vf, knäspänningen, Det sker endast en begränsad tid varannan halvperiod när man använder AC.
2. Under denna korta lystid ska man dimensionera serieresistansen så att maximalt tillåtna diod-ström ej överskrids när AC-spänningen är max.
Det innebär att dessa bägge villkor tillsammans ger en över hela växelspänningsperioden låg genomsnittlig lysdiods-ström, för den korta tiden den lyser.

Motriktade lysdioder innebär att det är samma situation för dioderna som lyser åt andra hållet.
Den mindre smarta kopplingen blir dubblerad även i andra riktningen.

Meningsfulla kurvor är du inte mottaglig för ännu. Börja med att på enklast möjlig vis själv rita upp en sinuskurva och markera på den när lysdiodernas summerade knäspänning överskrids och som nästa steg undersöka när max ström genom lysdioden uppnås under sinus-perioden. Om du gör rätt kan du sedan beräkna för hela perioden genomsnittlig ström och därmed hur mycket effekt som avges. Notera att du under hela perioden inte får överskrida absoluta max-strömmen enligt databladet.

Det är samma mekanismer som begränsar vad en lysdiod tål resp andra typer av halvledare. Ofta kan en halvledare tåla mer ström om förlusteffekten hålls låg så därför anger man för många typer av lysdioder data typ absolut max-ström och kontinuerlig ström vid 20°C. Bägge är ström-parametrar som om de överskrids kortar diodens förväntade livslängd.

> verkningsgraden ljuseffekt kontra ineffekt ingalunda är 50% som nån vis sa utan snarare 90%.

Det är nog någon förfärligt mycket mindre vis då det helt saknar förankring verkligheten.
Det finns mig veterligt ingen lysdiod tillgänglig för konsumenter med effektivitet över 35%.
Om du orkat följa någon av de länkar jag givit dej tidigare så hade du fått lite mindre om bakfoten.
40% effektivitet är möjligt men kräver att man kyler speciella lysdioder i flytande kväve eller liknande för att minska resistiva förlusterna. 50% är orimligt och 90% är dubbel orimligt eller än mer då det är en logaritmisk kurva vad gäller den tekniska utmaningen.
Detta med att omsätta ström till ljus, resp tvärs om, ljus till ström som man gör med solpaneler så är det ungefär samma tekniska begränsningar.
Världsrekordet anges nu till 47.1% som man uppnått i labmiljö oavsett typ av solcell. De solceller man kan köpa ligger på ca 20-25% med ett ännu ej uppnått teoretiskt max på 29.43%.
För vanliga kisel lysdioder och solceller gäller ett temperaturberoende för verkningsgraden inom normal temperatur där verkningsgraden sjunker med 0,5% per ökad grad. Det är inte total verkningsgraden utan relativa delen som man hypotetiskt sätter till 100% från den temperatur man utgår från.
Det gör ändå så pass stor skillnad att lysdiodslampor ofta lyser märkbart starkare utomhus när det är riktigt kallt.

För att förstå effektivitet så beror det på ur vems synvinkel man mäter effektiviteten. Detta då mänskliga ögat har olika känslighet för olika färger och mesta cellerna i ögonen har högsta känslighet i det grön-gula delen av spektrumet, men nästan alla växter andra spektrum som de bäst absorberar under olika perioder av dess växt-cykel, vilket också gavs i tidigare länkar.
Så vi kan uppleva en grön diod som mer ljusstark trots att en röd kanske i praktiken lyser med högre uteffekt och man kan därför uppnå lysdioder med endast ett grönt spektralband med upplevd effektivitet 45-50%.
För att få en neutral siffra, oavsett spektralt innehåll så anger man sådan avgiven ljus-effektivitet i lumen/Watt, vilken för bra dioder kan uppgå till över 300lumen/Watt. Frågar man de som håller på att utveckla lysdioder så säjer de att 500lumen/Watt kommer aldrig att kunna nås med teknik som bygger på lysdioder.

Slutligen så är effektiviteten ur växters synvinkel satt till hur många fotoner de träffas av per tidsenhet (PPFD), vilket också är tidigare länkat till. Fundera en stund över detta. Vet att du förkastat enheterna men det är rätt sakligt och konkret praktiskt att räkna på detta sätt. Lumen/Watt kan jämföras med att vattna en gräsmatta med dusch-munstycke. Intensiteten är motsvarar mängden vatten per tidsenhet som sprutar över gräsmattan och Watt beskriver hur mycket effekt som den elektriska vattenpumpen behöver för att pumpa den mängden vatten och med erforderligt vattentryck.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt inlägg E Kafeman!

Trots att jag är en obstinat buse :)

Det är alltid mycket intressant att läsa dina inlägg, speciellt när du tonar ner sarkasmen.

Jag är förvånad för vad var det man sa om glödlampor?

Jo att effektiviteten vad gäller ljus var dålig, gissar vilt på typ 20%.

En lysdiod har ett bandgap, jag ser faktiskt inte hur inte den (förlust)effekt man tillför blir till rent ljus.

Det är ju liksom det som är grejen med lysdioder kontra glödlampor.

För den effekt man puttar in blir väl till ljus och inte värme mestadels som på Edison's tid?

Vart tar annars effekten vägen om jag får fråga?

I/V-diagramet när LED lyser pekar på dynamisk R på runt 10 Ohm så visst, man måste dra av det.

Bifogar den skojiga grafen jag gjorde för ett par år sedan.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av arvidb »

"Jo att effektiviteten vad gäller ljus var dålig, gissar vilt på typ 20%."
Du gissar fel på en faktor 10 - en normal glödlampa omvandlar ca 2 % av tillförd energi till synligt ljus.

Lysdioder är betydligt bättre, vissa kommer upp i runt 30 % under optimala förhållanden.

Det finns en lysande ;) artikel skriven av Tom Murphy på hans blogg Do The Math: Spectral Extravaganza: The Ultimate Light. Där visar han att teoretiskt maximala ljusutbytet, om 100 % av energin omvandlas till fotoner, är 683 lm/W. Detta gäller för monokromatiskt grönt ljus ("lasergrönt") vilket är den våglängd som våra ögon är mest känsliga för. För vitt ljus hamnar man på drygt 300 lm/W som teoretiskt maximalt ljusutbyte. (Edit: 310 lm/W vid 5800 K och CRI 94; 370 lm/W vid 2800 K och CRI 87). Jämför med de bästa lysdioderna som du kan köpa idag som konsument som ligger strax över 100 lm/W i utbyte. Glödlampan ger ca 15 lm/W.
Skriv svar