LED-belysning för växter

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har ju en funktion som ser ut som:

y = sin(wt) där 0 < w < π
och
y = 0 där π < w < 2π

Annars får du med tillskott från en signal som INTE finns.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Du har ju en funktion som ser ut som:

y = sin(wt) där 0 < w < π
och
y = 0 där π < w < 2π

Annars får du med tillskott från en signal som INTE finns.
Förstår inte vad du säger.

Varför skulle w vara begränsat av n?

och

y=0, med din definition av y, sker ju bara för wt=n*pi, n>=0.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du matar dina lysdioder med halvågslikriktad spänning. Det betyder att du har inget bidrag från halva perioden, därav har du noll signal mellan π och 2π.
Och inte nog med det, du måste leverera en spänning högre än Vf för att få något att integrera över. Alltså du kan inte integrera en helvågslikriktad sinus för att få fram vad du puttar ut till dina LEDar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Du matar dina lysdioder med halvågslikriktad spänning. Det betyder att du har inget bidrag från halva perioden, därav har du noll signal mellan π och 2π.
Och inte nog med det, du måste leverera en spänning högre än Vf för att få något att integrera över. Alltså du kan inte integrera en helvågslikriktad sinus för att få fram vad du puttar ut till dina LEDar.
Vadå n och 2n, du får väl ange vinklar typ.

Alltså, LEDsen leder halvvågmässigt men strömuttaget ur trafon är helvågsmässigt pga antiparallell koppling.
Och inte nog med det, du måste leverera en spänning högre än Vf för att få något att integrera över. Alltså du kan inte integrera en helvågslikriktad sinus för att få fram vad du puttar ut till dina LEDar.
Det är väl klart jag kan, vid en viss Kafeman-vinkel så börjar ju ström gå för då är AC-signalen över Vf MEN det är därifrån man måste integrera, inte från noll och det är det jag jag gjort i mina senaste uträkningar.

Sen har jag dessutom dragit av effektivvärdet av Vf vilket resulterar i effektivvärdet över resistorn, Vf är egentligen en mer eller mindre rent alternerande fyrkantssignal med skillnadsvinkeln som aktiv vinkel, DC-mässigt betyder det skillnadsvinkeln delat med hela periodens vinkel (2pi) gånger amplituden, för rms är det roten ur vinkelkvoten som gäller.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PI!!!!!!!!!!! Så här ser n ut och så här π.
Du vill väl ta redan på effekten NÄR lysdioderna lyser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du sovit medans jag gjort mina uträkningar? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ser liksom inte kopplingen mellan dina matematiska grejer och det du egentligen borde räkna på.

OCH, och läs detta djävligt noga: Jag varken sover eller super och blir bara förbannad när du uttrycker dig så illa som du gör. Om jag inte hänger med i dina teoretiska utsvävningar kanske du inte förklarar vad du egentligen vill ha utrett.

Tillägger: Du hade åsikter om Kafemans kommentarer, men dina kommentarer är lika tykna och förolämpande som hans. Svara på frågor, kommentera TEKNISKA detaljer men ALDRIG ALDRIG ALDRIG kasta ur dig skit till folk. Är det så du själv vill be behandlad?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gett dig många fler chanser än du förtjänar pga din personlighet som du vet vad jag tycker om.

Läs detta djävligt noga: Jag kommer ALDRIG mer svara på dina kommentarer.

Vänligen håll dig borta från mina trådar för du är inte välkommen.

/Roger
PS
Min kommentar med att jag undrade om du sovit var bara vänligt menad för du tycks vara ett yrväder som bara hoppar in och skriver saker i andras trådar utan att ta dig tid att läsa trådens innehåll eller försöka förstå vad jag skriver utan till och med försöka mästra mig genom att börja om från början när jag redan tecknat dom grejerna, hallå eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag räknar som en kratta :)

Dessa tror jag dock helt seriöst gäller när vi snackar helvåg:

\(RMS=\sqrt{\frac{\pi-2\beta}{\pi}}(\frac{A}{\sqrt{2}}-V_F)\)

Och

\(DC=\frac{2A}{\pi}cos(\beta)-V_F\frac{\pi-2\beta}{\pi}\)

Men skall man substituera måste man ju substituera hela parametern :doh:

Skall försöka göra det och skriva RMS(DC).

MVH//Roger
PS
När det gäller RMS är jag lite orolig för att jag räknat fel numeriskt så jag gör om det:

\(RMS=\sqrt{\frac{\pi-2\beta}{\pi}}(\frac{A}{\sqrt{2}}-V_F)\)

A<12Ve*1,1*sqrt(2)=13,2Ve*sqrt(2)<19Vp
Vf=6V

\(Vf=Asin(\beta)\)

som ger
Beta=19 grader=0,33 rad

Detta ger Urms=6,4V över förkopplingsmotståndet (R).

8X25mA=200mA, R=32 Ohm.

Alltså fel uträknat ovan, 33 Ohm/3W får det bli.

Tyckte väl motståndet blev lite litet :humm:

Så utan att jag nånsin kommer räkna mer på detta så kommer jag köra 33 Ohm/3W.

Rent allmänt tror jag sedan att eftersom DC för en helvågslikriktad signal är 2A/pi och RMS för samma signal är A/sqrt(2) och att kvoten RMS/DC är 1.11 så kan RMS rent allmänt vara aningen högre än det jag mäter med min DC-DVM, eller?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Om man, under mina premisser, löser ut A ur DC-formeln och stoppar in i RMS formeln samt puttar in alla kända parametrar får jag ungefär:

\(RMS=DC-0,34\approx DC\)

Där jag skippat att visa hela härledningen för vissa läser det tydligen inte ändå, dock är det såhär jag kommer bestämma RMS när jag mäter DC.

End Of Calculations

Har annars byggt styrelektroniken till min LED-belysning, ETT enda motstånd :rofl

Nästan lika häftigt som hela styrelektroniken till synkron-motorn för min skivspelare som bestod av EN enda kondensator :)

Det är lagom komplex styrelektronik, eller hur?

MVH/Roger
PS
Ser förresten att AC/AC-adaptern är på 11,5V MEN det är vid full last som är ganska hög (1,7A) samtidigt som jag vid tomgång mäter ganska precis 12V (fast då vet jag inte status hos nätet).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag monterat och lött ihop alla LED.

Jag provar med ett 47R/3W, det blir varmt så man bara nästan kan ta i det men framförallt mäter jag 6,2V DC över det men som jag precis korrigerat ovan (räknat om flera gånger) så är RMS löjligt nära DC men skall man vara strikt och tro på sin egen formel blir RMS-spänningen över motståndet nära 5,9V.

5,9V/47 Ohm=125mA=16mA/LED.

Det lyser sedan aningen taffligt om man inte tittar rakt ner i LED fast det var känt att spridningsdvinkeln bara var runt 40 grader (2 theta).

Watten är som sagt inte så stor men alla par-set lyser lika starkt och fint trots att vissa experter sa att det inte skulle fungera, vad var problemet? :humm:

När jag sedan försöker dokumentera mina framgångar så går det inte så bra, uppdateringsfrekvensen i min kamera är så nära 50Hz att det inte ens går att ta ett foto på alla LED, tog säkert fem stycken där LED ansågs släckta :D

Så jag blev tvungen att gå över i video-läge och bifogar en kort sådan ihop med en misslyckad bild.

MVH/Roger
PS
Se video längst ner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Dom har nu lyst i typ tre timmar med faktiskt motstånd på 33R/3W.

Jag mäter 6,66V DC över motståndet men enligt mina beräkningar skall man dra av 0,34V för att få RMS.

När man gör det får man 192mA totalt eller 24mA rms per LED (röd tål bara 25mA).

Tre timmars körning och ingen bränd LED (går till avbrott enligt E Kafeman som jag tror på) implikerar att här går det i alla fall inte för mycket ström, om rätt ström går låter jag dock vara osagt men nog fasen lyser det allt :)

1,2W innan verkningsgrad får jag ljusstyrkan till att totalt bli.

MVH/Roger
PS
Jag sa som vanligt nåt dumt ovan angående varför det inte gick att fota de lysande LED, en bussresa senare och man tror att det beror på att slutartiden är kortare än 10ms, knepigt bara hur jag träffade det lilla tidsfönstret 4 gånger i rad! Som kuriosa kan nämnas att nåt kort, innan jag tyvärr deletade det, visade att LED "glödde", gissa vad det beror på :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Efter tre timmar med full sula på strömmen (~25mA) så känner jag på LEDsen och jag känner inte den minsta värme, knappt ens rumstemperatur faktiskt.

Så om ineffekten, VF*Irms, inte till 100% blir till ljuseffekt, vart tar då effekten vägen?

För uppenbarligen bildas ingen nämnvärd värme.

Och för transformatorer gäller Put=Pin, mer eller mindre.

Amatören jag tycker det känns som om lysdioder har lika stor verkningsgrad som transformatorer dvs runt 90%.

MVH/Roger
PS
Om jag bara spekulerar lite så tror jag inte man kan jämföra "sändande" lysdioder med "mottagande" lysdioder modell opto-transistorer eller kanske tom solceller, sändande lysdioder börjar jag dock tro har 90% verkningsgrad. Älskar att spekulera :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här bilden är faktiskt rätt intressant.

Observera att de första fyra LED-set lyser medans de andra fyra inte lyser.

Min kamera har alltså prickat 10ms som max slutartid :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med mitt projekt :)

Bifogar lite bilder.

Roger and out
PS
Jag hade fel ovan igen, man kan inte så enkelt känna typ 3V*25mA=75mW med handen (tillfälligt förutsatt att ALLT blir till värme), mig veterligen är väl detta storleksordningen på vad pyttesmå 0603-motstånd klarar, och då är dom alltså löjligt små dvs inte som 3mm LED.

Bifogar slutligen ett par formler som man kan beräkna temperaturen hos solen med bara man känner avståndet (1 AU), solens radie och temperaturen på jorden (~300K) dvs

\(I=\frac{P}{4\pi R^2}\)

där P kan tecknas

\(P\propto T^4\)

Intensiteten I är det som är intressant (i princip kan man smälla upp nåt med en area och få effekten som produkten av intensiteten gånger/genom arean.

Låt oss räkna ut detta som grand finale :)

\(I_s=\frac{P_s}{4\pi R_s^2}\)

detta är alltså intensiteten på solens yta, när det gäller jorden har vi sedan

\(I_j=\frac{P_s}{4\pi AU^2}\)

detta är intensiteten som träffar jorden i typ ett tvärsnitt, således

\(\frac{I_s}{I_j}=\frac{AU^2}{R_s^2}=\frac{P_s}{P_j}=\frac{T_s^4}{T_j^4}\)

ty intensiteten är proportionell mot effekten, ur detta får man att solens temperatur är runt

\(T_s=(T_j^4*\frac{AU^2}{R_s^2})^{0,25}\)

dvs

\(T_s=(300K^4*\frac{1,5E11^2}{7E8^2})^{0,25}=4392K\)

Rätt svar är c.a 5000K :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar