Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu hottat upp den andra ampen också, i morgon avser jag göra lite sveptester på den gamla högtalaren igen, jag har nämligen fått upp bandbredden såpass att det tom låter bättre med mina gamla högtalare, nu vill jag se förutsättningarna för att mina nya högtalare eventuellt skall kunna låta bra dvs att jag lyckas bestämma diskantens verkningsgrad.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort en ny mätning med svepgeneratorn.

Efter upphottning av mina rörslutsteg tycker jag att det finns mer diskant MEN svepet ser nästan likadant ut.

Det är ett stort skämt.

Observera att varje DIV innebär 2kHz i detta svep, första frekvensen är dock eventuellt runt 200Hz.

Innan mitten (10kHz) så har man en puckel där nivån pendlar mellan typ 4DIVpp och 0,5DIVpp så det är noll ordning på grejerna.

Jag tycker det vore nästan omöjligt att ha sönder en mikrofon med avseende på bandbredd BARA, har man sönder en mikrofon så borde mest nivån påverkas tycker jag.

Så om mikrofonen inte är sönder och frekvenssvepet är verifierat rakt i amplitud, vad är det då som är fel?

Under de förra mätningarna hade jag tejpat mikrofonen på en pall (lutandes mot en regel) och tänkte lite naivt att jag fick reflektioner men denna mätning är mha tripod som inte har några reflektioner.

Jag kommer dock på att jag måste dubbelkolla så att frekvenssvepet verkligen är rakt men jag kan svära på det.

Bifogar video.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu testat med min dynamiska "Kareoke-mikrofon" (80Hz-12kHz, där jag egentligen bara behöver se typ 2kHz-8kHz) och resultatet är i praktiken samma som ovan video.

Det lite extra intressanta är att jag nu hoppat över mikrofonförstärkaren (KLM) och mäter direkt på den dynamiska mikrofonen.

Sen har jag även testat om den KFD-hottade funktionsgeneratorn (KFG) sveper ojämnt men det gör den inte, spepet är spikrakt från ungefär 200Hz till 20kHz (200Hz per steg).

Eftersom SPL ser likadan ut med två olika mikrofoner, av helt olika typ dessutom, så är det inget fel på nån av mikrofonerna, Kareoke-mikrofonen har bara aningen sämre bandbredd men detta syns inte för svepet börjar som sagt runt 200Hz och har planat ut tom före 12kHz enligt mätningarna.

Nu finns det bara tre felkällor kvar:
1) Förförstärkaren (KLA som är min rör-linjeförstärkare, är uppmätt till över 100kHz spikrak bandbredd (från nån enstaka Hz).
2) Slutsteget (KPA som är mitt rörslutsteg, är nyligen upphottad till minst 25kHz spikrak bandbredd (från nån enstaka Hz).
3) Högtalarna som låter rätt illa kan trots allt faktiskt ha den här responsen.

Man kan utesluta 1&2 varvid mina gamla högtalare uppenbarligen suger :D

Det som förvånar mig mest är att efter typ 12kHz finns ingenting i SPL samtidigt som jag nyligen trimmat slutsteget till -3dB@25kHz.

Så om hela kedjan innehåller frekvenser uppemot 20kHz, varför är det helt platt efter typ 12kHz?

Och innan dess så åker allt berg-och-dalbana.

Om vi bortser från mätningarna en stund så tycker jag det låter såhär:
1) Bas finns inte, mycket klen (teoretiskt börjar den vid runt 130Hz)
2) Högtalarna är skrikiga dvs mycket mellanregister
3) Diskant saknas (även efter upphottning av KPA, det har blivit bättre men diskant saknas helt enkelt)

Diskant brukar jag testa mha Eric Clapton's "Cocaine" (eller Dire Strait's "Sultans of Swing"), det är sköna symbaler!

Jag har lite, med betoning på lite, diskant och gissar <12kHz dvs symbalslagen hörs inte fullt ut.

Så en "öra-uppskattad" bandbredd blir på 120Hz-12kHz MEN vi ser ju alla att det ingalunda är plant där emellan samt att signal över 12kHz inte ens existerar (även när förstärkeriet har bandbredd bättre än 20kHz).

Jag tycker alltihopa är ganska konstigt, vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Jag lägger ner fler tester på detta nu och kopplar in mina nya högtalare, jag har alltså även boostat mina KPA_A lite effektmässigt, kan vara så bra att jag har 20W/kanal (uppmätte 22W på ena kanalen och lite drygt 18W på den andra av nån skum anledning). Jag skippar bygga fler KPD just nu annars verkar jag kunna få upp effekten till runt 36W mha KPD, triod-effekt obs.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

:eek2:
rogerk8 skrev:
ToPNoTCH skrev:Att utgå från befintlig låda bara för man har en är ju urdumt.
Rent slöseri med tid.

Bygg en avstämd låda mot dina element. Om du skall spela dina basar så högt så är det definitivt riktningskänsligt och dessutom motsvara en dämpning som är löjligt hög.

Om man är pank och inte har råd med träbitar tycker jag man kan vänta på bättre tider.
Tänk vad det alltid MÅSTE gnällas när man nämner högtalarbygge?

Du är den tredje personen som gnäller över att jag gör fel.

Jag gjorde en massa fel med skivspelarbygget också men den funkade minsann ändå.

Så skärpning, det finns annat ni kan säga än bara gnäll!

/Roger
PS
Jag var rädd för detta och ville egentligen inte ens nämna mina byggplaner, men jag tänker bra när jag skriver och tycker det dessutom är roligt men det är väl fy skam?
I vilket fall har du ju nämnt 3 felkällor.
Det enklaste är ju att byta dom i tur och ordning för att ringa in problemet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kopplat in mina nya högtalare.

Vilken skillnad med en oktav lägre bas, närvarokänslan blir helt annorlunda typ att dom låter som "riktiga" högtalare nu.

Dock skorrar vänster diskant en hel del eventuellt pga att jag inte lyckades täcka det lilla hålet kring magneten så att bas läcker in, elementet är enligt kines avsett för egen liten låda och jag har försökt täcka hålet med silikon.

Det är annars så skönt att höra den lägre basen.

Diskanten är väl matchad till systemet så det var inga problem med den biten MEN jag gissar att över typ 12kHz finns inget att lyssna på men det är jätteklart att diskanten fungerar för den tar vid vid så låg frekvens som 1,6kHz och finns galant där.

Så till det förvånandsvärt allra bästa, rösterna låter KANON!

Att låga frekvenser (under 1,6kHz) strålar åt sidan och högre frekvenser (över 1,6kHz) strålar rakt fram verkar inte spela nån roll, det låter mycket trevligt.

Men skorrningen måste jag göra nåt åt, jag tror och hoppas att mer silikon kan lösa biffen men i värsta fall får jag byta ut diskanten fast jag tror inte det behövs för jag minns att jag kletade på silikon på ett rätt klantigt sätt, jag sprutade bara ut silikon mha tipp och kletade inte runt med silikonet, bara sprutade ut det över hålet och hur ska det då bli tätt?

MVH/Roger
PS
Jag måste fixa skorrandet INNAN jag gör en ny svep-mätning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Skorrandet är bara tydligt på riktigt hög volym.

Hög och hög förresten, mina 20W ger nätt och jämt "diggnivå".

Men håller man sig en bit ifrån diggnivån så hör man inte skorrandet så jag bestämde mig för att sveptesta ändå.

Bifogar resultat.

Snacka om att det ser bättre ut än med mina gamla högtalare men om det ser bra ut låter jag andra bedöma :)

Bra låter det i vilket fall.

Tyvärr får jag ju inte med basen i mätningarna för det långsamma svepet börjar typ på 200Hz och det snabba svepet på runt 1kHz, 2kHz per ruta gäller ungefär för båda svepen.

Det verkar alltså som om subbasen är bättre på MF än vad man kan tro för Faital Pro är en katastrof i jämförelse, fast å andra sidan spelar bara subbasen upp till ungefär 1,6kHz vilket typ är mitten av MF :)

MVH/Roger
PS
Får jag tråkigt ikväll limmar jag diskanten, just nu lyssnar jag på AC/DC "For Those About to Rock" med min hemmabyggda skivspelare (KSP), hemmabyggda rör-RIAA:steg (KRA), hemmabyggda rör-linjeförstärkare (KLA) och hemmabyggda rör-slutsteg (KPA) och har ingen riktig lust att stänga av :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Missade en bild på grejerna.

MVH/Roger
PS
Försökte spela in signal från KSP (lägre, normalt utan skorrande) och signal från dator (högre), speciellt den högre ville jag ha för då skorrade det igår MEN idag skorrar det inte och jag fattar som vanligt ingenting :) Men iom att jag inte kan spela in stereo i HiFi än så bryr jag inte mig om att spela in några signaler. Lurar på att tigga till mig ett hörlursdemohuvud av Tele-Hå på måndag som dom i alla fall nyttjade förr, på det huvudet tänkte jag tejpa/smältlimma fast mina Scull Candy Full Metal Jacket in-ear:hörlurar och nyttja dom som dynamiska mikrofoner (BW~20Hz-20kHz).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Det verkar faktiskt som missen vad gäller silikon-täckningen av det lilla kavitetshålet gjorde så att, när jag spelade lite högt och upptäckte problemet, diskanten gick sönder.

På låg volym (och jag bara kan inte spela högt) hör man det inte men när man krämar på lite så skorrar det fortfarande i vänster högtalare.

Jag verkar således behöva byta ut hela diskanten.

Eventuellt lyckas jag spela in problemet först :)

Gillar fel :)

MVH/Roger
PS
Har märkt att en silikonlim-pip behöver typ en vecka på sig att stelna...Njae, jag kommer nu på att min utsaga enligt ovan är felaktig, och detta för att om diskanten skall kunna påverkas av basen (vilket vi förutsätter är fallet för så låter det) så måste den fortfarande läcka, finns inget annat scenario. Jag planerar nu alltså att riva bort allt silikon jag hitintills kletat på i två omgångar och helt enkelt lägga nytt. Tänkte byta diskanten ett tag men uppenbarligen är det inget fel på den (vad gäller detta).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tydligen inte riktigt fått ordning på skorrandet.

Sänder en video i mono (min Nikon Coolpix S6150 kompaktkamera).

Det hörs tydligt när jag spelar in och det borde höras tydligt på videon.

Jag tycker tom att höger högtalare skorrar lite också men det kan Ni inte höra.

MVH/Roger
PS
Eventuellt måste man lägga nåt annat klet över kavitetshålet än silikon, nån som har nåt förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på att, på helgerna, läsa igenom ett dokument jag fick av min bästa vän.

Det är Shure som har släppt det och det heter nåt i stil med "Microphone Technics for Recording"

Jag skall försöka hitta länk till pdf annars får jag väl ladda upp mitt exemplar (om jag kan hitta det :D ).

Förutom "miking technics" för alla tänkbara och otänkbara instrument så är dokumentet intressant.

Tog dock notis om hur man mikar trummor (upp till fem mikrofoner) och hur man mikar akustisk gitarr.

Dokumentet riktar sig tydligen till folk som nästan inte har nån koll alls på mikrofoner och det passar mig även om jag besitter en del teoretiska kunskaper.

120dB som smärttröskel, 20uPa som 0dB (kallas 0,0002uBar i dokumentet) är intressant.

Detta är sedan särskilt intressant:
Sångare: ~100Hz-1kHz (grundton, upp till 10kHz i överton)
Orgel: ~16Hz-10kHz (grundton)
Symbaler: ~200Hz-600Hz (grundton, upp till 10kHz i överton)
Cello (<Fiol): ~65Hz-650Hz (grundton, upp till 10kHz i överton)

Nåt som var extra intressant var påståendet att 10dB motsvarar en ljudnivåupplevelse som dubbel.

Mycket intressant för jag märker det ganska konkret när jag inte fick upp effekten mer än nån ynka dB och trodde att jag ju inte ens skulle höra musiken typ MEN nivån är faktiskt vad Shure säger, dvs bara halva den tidigare "partynivån", det skiljer alltså 9dB i känslighet mellan mina två senaste högtalare.

MVH/Roger
PS
Jag hittar inte länken så tyvärr ber jag att få belasta EF än en gång med onödig mängd data, laddar upp dokumentet istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag epoxylimmat två nya diskanter.

Innan jag gjorde det synade jag noga vad jag kallar "pulpeten" (dvs anslutningarna med dito hållare) och det visar sig att det egentligen inte är tätt nånstans runt om pulpeten så jag har nu limmat runt hela pulpeten.

Nån som kan förklara för mig varför man överhuvudtaget har en glipa in till membranet från baksidan av en banddiskant?

Min vilda idé är att det kanske bättrar på "basen" såsom en låda gör för en bas men så enkelt lär det inte vara.

I vilket fall MÅSTE detta läckage in till membranet tätas innan det kan sitta i samma låda som en (sub)bas.

Pga vad jag upptäckt så tror jag numera att de gamla diskanterna INTE är trasiga och att jag istället misslyckats med att täta hela läckaget.

Detta är dock bara vad jag tror (och hoppas).

MVH/Roger
PS
Jag kan inte ta skarpa bilder på nära håll, min fina Nikon kompaktkamera signalerar att den inte kan fokusera då MEN i detta fallet råkade det bli bra ändå för glipan syns "tydligt".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kopierar in en e-mejlkonversation jag har med en kille som bygger världens bästa högtalare (tycker jag):

Först min kommentar:

------------------------------------------

Hej!

Ikväll har jag bytt ut den vänstra diskanten mot en epoxylimmad variant, sen körde jag bara den högtalaren (stängde av förstärkaren för den andra kanalen).

Resultat:
Det skorrar faktiskt fortfarande.

Hur är detta möjligt?

Jag ser bara ett scenario och det är att mina stackars bandare dels bara tål 40W (vid vilken frekvens?) dels kör jag dom på en frekvens som typiskt är 1/3 av normal frekvens (5kHz är ganska normalt).

Med andra ord överbelastar jag nog diskanterna vad gäller konutslag (?) som jag inte har en aning om formeln för men kan tänka mig att konutslaget är proportionerligt mot 1/f (kan dock vara 1/f^2 eller nåt ännu "värre")

Och om man tänker en frekvens som är 1/3 av den "normala" frekvens den tål 40W vid, vilken effekt tåls då vid 1/3 av "normal" frekvens?

Ingen aning, men lär inte vara 40W.

Jag kör nu mina rörslutsteg med 20W som mest men då nyttjas alltså en brytfrekvens som är en tredjedel av den normala.

Det är således rimligt att anta att effekttåligheten i mitt fall är bra mycket mindre än 40W.

Hur mycket mindre?

Ingen aning :)

MVH/Roger
PS
Dessutom: bandare och konutslag....det är inte mycket man förstår i denna fantastiska värld :)

-----------------------------------

Detta är hans svar:

-----------------------------------

Hej Roger!

Det finns få diskanter som tål över 10W förlusteffekt, ofta tål de bara mellan 1-5W. Att det står 40W betyder att du kan konstruerar en högtalare ämnad att hantera 40W, där huvudelen tas hand om basen, medan diskanten måste ha minst det filter som tillverkaren föreskriver i fråga om delningsfrekvens och tillhörande branthet.

Det finns två parametrar som är avgörande:

Effekttåligheten
Konutslaget (det är antagligen här din skorrning kommer)

Det betyder att du måste skydda diskanten från båda dessa saker!
Ett exempel: Om du delar vid en viss frekvens, så är det stor skillnad mellan tex ett 1:a ordingens filter (6dB/okt) och ett 4:e ordingens (24 dB/okt). Ska du använda 1:a ordningens filter, medför det att du får ha en högre delningsfrekvens för att hålla nere distortionen. Alternativet är att behåller delningfrekvensen, men höjer filtrets ordning.

Mig veterligen är det väldigt få tillverkare som har diskanter som i praktiken går att använda med 1:ordningens filter vid frekvenser under 3kHz. Dynaudio är en av de få!
På mina NC-1 använde vi först Scan Speak diskanter (98000). En mycket väljudande diskant, men som tyvärr distade vid starka sopranröster vid 2,5kHz delning 24/dB okt.
Vi gick över till en Taiwanesisk kopia, som var förbättrad avsende på detta. (det var denna firma som tillverkade Scan Speak för Scan Speak.

Du skulle kunna testa ett 4:e ordningens Linkwitz-Riley filter (som är två seriekopplade Butterwort, därav Q=0,5), för att se om det går att behålla den låga delninegn. Kanske det skulle gå om du inte spelar för högt.

Mvh
Ingemar

-----------------------------------------

Enjoy!

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

HUGGBÄVERN skrev:Lägger du delningsfrekvensen långt ner måste du dela tvärare - 12dB eller kanske tom 24dB. Om förstärkaren börja klippa får du en himla massa HF som kan elda upp vilken diskant som helst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Sant men det är inte klippning eller HF som är problemet här.

MVH/Roger


Edit: påhopp borttaget - hcb
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag kom jag på en sak.

Det är inte så illa med effekten vid 1,6kHz som jag ursprungligen trodde, mina Kina-bandare dämpas ju med 14dB för att med deras 96dB (som faktiskt verkar stämma när jag lyssnar på senaste högtalaren) matcha subbasens 82dB.

Vid crossover (1,6kHz) så dämpas ju signalen ytterligare 3dB hos ett 1:a ordningens filter.

Summa summarum har jag då en dämpning av inkommande effekt med 17dB, 20W-17dB=0,4W.

Så vid 1,6kHz spelar jag alltså som mest 0,4W.

Detta är faktiskt lite nedslående för det låter lite och är det verkligen då anledningen till mitt skorrande?

Min vän sa <1W nånstans men jag ligger ju <1W här (dock typiskt 0,2W vid 800Hz).

Jag mer hoppas än tror att ett brantare filter kan hjälpa saken samtidigt som en sak är helt säker, det låter bra vid låga nivåer!

Jag upprepar,vid låga volymer låter det kalas som bör kunna tolkas som att det inte är några fel på diskanterna och att diskanterna helt enkelt inte gillar lite högre volym.

Jag har tittat på ett andra ordningens filter idag och bifogar en ritning.

Lova att inte skratta :)

MVH/Roger
PS
Jag har också försökt med lite Laplace men går bet, däremot tycker jag att Laplace säger mig nåt som verkar stämma, det blir en resonanskrets bestående av L och de båda C i parallell, syns rätt tydligt i mitt schema som jag inte har en susning om det kan fungera. Klart tycker jag dock att det borde bli ett andra ordningens filterrespons för efter C1 (om L vore resistiv) så sjunker nivån när frekvensen minskar, om sedan C1 vore resistiv så sjunker (pga L) även då nivån när frekvensen minskar, med andra ord borde sjunkandet vara "dubbelt" så brant :) Tycker annars att jag inte har en aning om olika filtertypernas realisering, rätta mig om jag har fel men om man ska ha andra typer av filter än "synkrona" så krävs väl gain och/eller feedback?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar